dur de gamle macskærme ?
Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 05-02-01 23:14

Hej

Jeg ville lige høre om der er nogen bud på hvor gode ældre mac skærme er
i sammenligning med de skærme der er på markedet idag. Der er jo sket en
stor udvikling. Jeg tænker specielt på applevision 1710 og en 20"
multiple scan mac skærm der er 3 år gammel (kan ikke lige huske model
betegnelsen) Hvor kan man finde tekniske specifikationer på sådanne
skærme ?

Hygge

Jakob H K

--
The Lord in His wisdom made the fly
And then forgot to tell us why.

OGDEN NASH

Fra : Simon T

Dato : 06-02-01 00:33

I generel kvalitet er de fuldt ud på højde med en god skærm idag (hvis man
selvfølgelig lige ser bort fra TFT eller FD Trinitron skærme...)

Under Specifications på www.apple.com findes alt Apple-Hardware.

Multiple Scan 20:
<http://www.info.apple.com/info.apple.com/applespec/applespec.taf?cat=displa
y&RID=76>

1710:
<http://www.info.apple.com/info.apple.com/applespec/applespec.taf?cat=displa
y&RID=33081>

Du skal dog være opmærksom på at hvis du skal bruge begge skærme på samme
Mac, skal du have et skærmkort med Mac-stik til 1710'eren, for ellers kan du
ikke justere den. Det er noget med at den ikke vil genkende skærmen som
andet end en generel VGA-skærm.

Jeg har præcis de to skærme siddende til en B&H G3 med et Matrox Millenium
I til 1710'eren, og jeg er nødt til at genstarte med 20"'eren pillet fra
hvis jeg vil justere billedet på 1710'eren. Jeg skal ikke udelukke det kan
fikses, men jeg er løbet tør for ideer. Jeg _har_ husket ADB-kablet (men kun
fra 1710 til Mac'en og intet til 20"'eren).

Hvis der er nogen der har gode ideer, er de velkomne til at komme med dem!

Med Venlig Hilsen

Simon T

--
Fjern "ingenspam" i mailadressen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-02-01 03:56

Hej Simon

Den måde, jeg selv bruger med min 1710 er flg. - Sætter _KUN_ skærmstikket i -
ingen ADB.

Åbn kontrolpanelet ColorSync og vælg din profiltype - CMM, RGB, CMYK osv.., Gem
ændringer og luk CS igen. Åbn kontrolpanelet 'Skærm' og vælg kalibrering. Du
skal blot følge anvisningerne hele vejen igennem, og tilsidst bliver du bedt om
at gemme den nye profil.

Gennem hele justerings-/kalibreringsfasen kan du ændre i stort set alt i farve,
farvetone, farvemætning, gamma osv.. Jeg har selv valgt denne metode med min
1710 på en PM 7600 med først OS 9.0.4 og nu med OS 9.1. - Og det virker fint.

Hvis det er liniejustering højde- og vandret justering skal du vel blot bruge
knapperne på fronten. Dem har jeg aldrig rørt ved, da den står så flot, at jeg
ikke ser nogen grund til at ændre noget her.

mvh. Erik richard

Simon T wrote:

> [...]
> fikses, men jeg er løbet tør for ideer. Jeg _har_ husket ADB-kablet (men kun
> fra 1710 til Mac'en og intet til 20"'eren).

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-02-01 03:03

Hej Jakob

Faktisk er en del af de gamle Mac skærme næsten bedre end de nye er. Udover
min 17" StudioDisplay, har jeg flere andre forskellig - alle i 17". Den
bedste og fuldt ud lige så god som Studiodisplay'en er AppleVision 1710.
Den står fuldstændig knivskarpt og rolig helt ned i 800x600, ligesåvel som
i 1280x1024. Med de orig. 2mb VRAM i en 7600 kører den tusinder af farver
helt op til 1152x870. Den er rolig og behagelig i farvetonen selv i
standard, og hvis du tilretter den fuldstændig med ColorSync, kan du få
nøjagtig den farvegengivelse, du ønsker at få.

Mht. MultiScan skærme, så er det en billigere udgave af AppleVision
skærmene. Punktstr. er større og skarpheden, roligheden og farvebalancen i
en standard indstilling er ikke så gode, - og slet ikke i 20" udgaven. Den
begynder at flimre allerede, hvis du går ned i 1024x768 og med
hvidpunktsgamma i std 1.8. Så i MultiScan serien vil jeg ikke anbefale
større end 15"

Så, hvis du vil købe brugt, skal du gå efter en punktstørrelse, der er
mindre end 0.26dpi. Det vil du få mest ud af i det lange løb. Hvis jeg var
dig, vil jeg gå efter AppleVision, Sony Trinitron, Philips BlackLineS
Series, Targa Diamantron, evt. Radius, Miro Trinitron / Diamantron, LaCie
Diamantron. Lad være med at købe Hitachi, der er for mange problemer med
dem på visse PowerMacs - bl.a. på G3. Til langt de fleste skal du også
bruge en VGA->Mac adapter, og her skal du vælge en Sony.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-02-01 18:40

> Mht. MultiScan skærme, så er det en billigere udgave af AppleVision
> skærmene.

Til gængæld holder de evigt - Applevision skærmene har et frygteligt ry
mht. til afbrændte komponenter på bundkortene. Reparationeren er
hundedyre, da der er tale om special komponenter som skal skaffes fra
Apple; og diagrammer er umulige at fremskaffe for gør-det-selv folket.

Mht.opdateringsfrevenser begrænser _alle_ beige Apple skærme (minus
multiscan 720) ved 75Hz hvilket _er_ for lidt - især ved sammenligning
med billige nye PC-skærme der alle snildt kalerer 100Hz ved 1024*768.
Det betyder selvfølge intet, hvis skærmen skal bruges på det indbyggede
skærmkort i en beige mac - De kan heller ikke klare mere end max 75Hz.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Fra : Simon T

Dato : 06-02-01 20:31

> [...]
> hundedyre, da der er tale om special komponenter som skal skaffes fra
> Apple; og diagrammer er umulige at fremskaffe for gør-det-selv folket.

Heldigvis ikke et problem jeg har haft...

> [...]
> Det betyder selvfølge intet, hvis skærmen skal bruges på det indbyggede
> skærmkort i en beige mac - De kan heller ikke klare mere end max 75Hz.

Jeg har også undret mig over databladet. Her er en oversigt over hvad jeg
kan køre på min 1710 og 20" multiple scan:

1710 (med Rage 128):
640X480 120Hz
800X600 100Hz
1024X768 85Hz
1152X870 75Hz

20" multiple scan (med Rage 128):
640X480 120Hz
800X600 120Hz
1024X768 100Hz
1152X870 75Hz

man undres...

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 07-02-01 01:01

> Jeg har også undret mig over databladet. Her er en oversigt over hvad jeg
> kan køre på min 1710 og 20" multiple scan:

> [...]

Det skal jeg lige have skåret ud i pap. Vil det sige at du kan køre i
disse opløsninger på trods af databladet eller hvad? Er du tilfreds med
disse to skærme ?

MVH

Jakob

Fra : Simon T

Dato : 07-02-01 08:06

> Det skal jeg lige have skåret ud i pap. Vil det sige at du kan køre i
> disse opløsninger på trods af databladet eller hvad?

Jep! Jeg ved ikke om det er fordi jeg har dem siddende til grafikkort med
VGA-port (man kunne måske forstille sig der ville være problemer med et
"autoriseret" apple-stik?). Jeg har dem begge siddende til med en af de
hersens 300-kroners VGA->Apple stik fra OfficeLine. Det fungerer ganske
fint, så længe man ser bort fra at computeren skal stå mindst 20cm fra
væggen, da stikket til skærmen bliver megalangt...

> Er du tilfreds med disse to skærme ?

Meget! Jeg har ikke haft Martin Edlich's ubehagelige coating problem, og jeg
er vældig tilfreds med skærmene som de er. Jeg kan selvfølgelig ikke køre
1600X1200 i 100Hz eller noget, men jeg synes 1152X870 passer meget godt til
en 20" ligesom 1024X768 gør til en 17". Det skal jeg selvfølgelig også sige,
men hvis man ikke ligefrem har råd til en Sony-skærm til 8500- (eller hvor
meget en FD Trinitron skærm nu koster i ordentlig størrelse), så er de et
rigtig godt køb!

Med Venlig Hilsen

Simon T

--
Fjern "ingenspam" i mailadressen

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-02-01 21:46

In article <1eoeyk5.1gkriqy1lp7cnlN%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Applevision skærmene har et frygteligt ry mht. til afbrændte
> komponenter på bundkortene.

Andre end mig der har observeret problemer med coatingen på skærmen?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-02-01 03:07

Hej Martin

Hvad mener du? - Manglende farvemætning? - ujævn fordeling? eller hvad?.

godt nok har jeg ikke haft min 1710 ret længe endnu, (købte den sammen med
en 7600), men jeg har fået at vide, at den nærmset har stået tændt daglig i
8 timer siden den blev indkøbt i 1997, men jeg kunne se af opsætningen, at
skærmvågeblus var slået til. - Men alligevel... Den har jo stået med strøm
på hele tiden. - Den står bare flot!

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-02-01 06:56

In article <3A80ADAA.8074C29F@mail1.stofanet.dk>,
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote:

> Hvad mener du? - Manglende farvemætning? - ujævn fordeling? eller hvad?.

Der er en coating (sikkert noget anti-refleks) på ydersiden af
billedrøret. Vi har en 6-7 skærme stående på arbejdet (de er ikke i brug
mere) hvor dette lag er delvist skallet af.

--
MVH
Martin Edlich