Stør (i havedammen)
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-05-02 18:21

Hej

Jeg sendte tidligere på dagen nedenstående i dk.fritid.hus-og-have, men
blev opfordret til at sende det her i stedet - hvilket jo lyder logisk
nok når man lige tænker en ekstra gang over det

Jeg har ofret den enorme sum af 125 kr på en enkelt fisk til min
havedam: En stør. Kræet har været i min varetægt i godt og vel 3 timer -
og er nu allerede ved at dø....

Jeg satte den ud i dammen som normalt, altså posen ned i dammen, fylde
lidt vand i fra dammen og lidt efter lidt lukke den ud i dammen. Den
lille fisk svømmede også fint rundt da den kom ud, men den satte sig
fast i trådalgerne.

Efter en times tid endte det med at den lå med bugen i vejret, ret
stille. Nu har jeg fisket den op og sat den i en stor balje med vand fra
hanen. Det forlyder derudefra at den netop i dette øjeblik svømmer rundt
på siden...

Mon der skulle være nogen som kan komme med et par gode råd? Jeg vil
pines meget langt ind i næste uge hvis så lille et kræ til så mange
penge går hen og dør allerede samme dag som jeg har anskaffet det :-/ Og

sådan en stør er nu altså sjov

Videre vil jeg lige sige at alle guldfisk, koikarper, shubunkin,
haletudser, frøer, salamandere og hvad der nu ellers er i dammen, trives
fint. Det samme gør de 3 græskarper jeg også satte ud tidligere i dag.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Silverflame

Dato : 01-05-02 21:28

Du nævner selv problemet. Det er en kendt sag, at netop stør har store
problemer med trådalger. De kommer til at sidde fast i dem og bliver kvalt,
da de sætter sig i gællerne. Så hvis du vil have stør er du nok nødt til at
fjerne trådalgerne jævnligt... og det skal nok gøres manuelt.
MVH SF

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-05-02 08:49

On Wed, 1 May 2002 22:28:09 +0200, "Silverflame"
<nmt1362@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>da de sætter sig i gællerne. Så hvis du vil have stør er du nok nødt til at
>fjerne trådalgerne jævnligt... og det skal nok gøres manuelt.

Årh, kendt og kendt - jeg vidste det da ikke
Der er små plamager af trådalger i 3 hjørner af dammen, masser af frit
vand, men støren skal selvfølgelig svømme hen i trådalgerne.

Trådalgerne er ret korte, så de er ikke lette at samle sammen, men de
var store nok til at støren blev kvalt i dem åbenbart (ja, han er død).

Nå, jeg må nok droppe at have en stør så... Tak for svaret.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Hans K.

Dato : 02-05-02 12:29

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> On Wed, 1 May 2002 22:28:09 +0200, "Silverflame"
> <nmt1362@vip.cybercity.dk> wrote:
<Klip>
> Årh, kendt og kendt - jeg vidste det da ikke
> Nå, jeg må nok droppe at have en stør så... Tak for svaret.

Hej Mads.

Ak ja... Jeg havde samme problem og mistede 3 stør.
En skam, for de er nu ret sjove.

Jeg vil tro, at problemet kan løses ved at punge op
med den tykke tegnedreng og købe nogle stør i
stor størrelse, for så kan de nemlig godt rive sig
løs fra trådalgerne, så der er ingen grund til at give op.

Mvh
Hans

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-05-02 13:41

On Thu, 2 May 2002 13:28:59 +0200, "Hans K." <hans-k@post5.tele.dk>
wrote:

>Ak ja... Jeg havde samme problem og mistede 3 stør.
>En skam, for de er nu ret sjove.

Har du stør nu? Eller opgav du helt?

>Jeg vil tro, at problemet kan løses ved at punge op
>med den tykke tegnedreng og købe nogle stør i
>stor størrelse, for så kan de nemlig godt rive sig
>løs fra trådalgerne, så der er ingen grund til at give op.

Det har jeg også overvejet, men nu er jeg oppe fra vensyssel og du ved
jo hvordan vi har det med pengene?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Hans K.

Dato : 02-05-02 16:57

> On Thu, 2 May 2002 13:28:59 +0200, "Hans K." <hans-k@post5.tele.dk>

> Har du stør nu? Eller opgav du helt?

Jeg har lige lavet en ny og større dam, som består
af den gamle dam (1200 liter færdigstøbt), et 800
liter biofilter, et lille vandfald, 2 bække og selvfølgelig
den nye dam som er på 4500 liter.

Om en uges tid henter jeg nogle nye stør.
Jeg giver ikke sådan uden videre op, for det
er en sjov fisk at have.
Denne gang tror jeg at jeg vil have diamantstør,
men billige er de desværre ikke.

> Det har jeg også overvejet, men nu er jeg oppe fra vensyssel og du ved
> jo hvordan vi har det med pengene?

Jeg kender det selv, men vil man nyde, må man ofre ...

Mvh
Hans

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-05-02 20:18

On Thu, 2 May 2002 17:56:53 +0200, "Hans K." <hans-k@post5.tele.dk>
wrote:

> [...]
>den nye dam som er på 4500 liter.
>
>Om en uges tid henter jeg nogle nye stør.
>Jeg giver ikke sådan uden videre op, for det

Jeg har kun set dem i akvarier hos dyrehandleren og så på en planteskole
hvor de også solgte dem. De virker meget livlige og ret tamme. Hvilket
også skræmmer mig lidt, for vi (eller rettere naboerne) har en del katte
som godt kan finde på at lure ved dammen. (De får dog fart på hvis man
retter vandslangens stråle mod dem og giver los

>Denne gang tror jeg at jeg vil have diamantstør,
>men billige er de desværre ikke.

Hvad er en diamantstør? Har du evt. et link til et billede af en?

>Jeg kender det selv, men vil man nyde, må man ofre ...

Ja, det plejer jeg nu heller ikke at være bleg for Men nu tager jeg
den lige lidt med ro, får dammen lidt mere renset for trådalger - det
plejer at hjælpe når haletudserne flytter hjemmefra. Og så får 'lært'
kattene at min dam skal de holde sig fra.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Hans K.

Dato : 03-05-02 19:29

> On Thu, 2 May 2002 17:56:53 +0200, "Hans K." <hans-k@post5.tele.dk>
> wrote:
> Hvad er en diamantstør? Har du evt. et link til et billede af en?

Jeg fandt en god side med noget om havedam + stør her:
http://www.sitecenter.dk/benn_jette

Og et billede fandt jeg også. Godtnok en hollandsk side:
http://www.tuinfo.nl/Vijver_vissen_steur.htm

> [...]
> plejer at hjælpe når haletudserne flytter hjemmefra. Og så får 'lært'
> kattene at min dam skal de holde sig fra.

Det lyder som en god ide og nok typisk for den besindige jyde
Jeg vil tro at dine katte holder sig væk fra en 50 cm stør.
Jeg har engang set en kat lave et katteformet hul i en hæk, da
den gik på rov efter små guldfisk. Den fandt meget pludseligt ud af,
at der var kommet en 40 cm Koi i dammen, som smaskede i
overfladen.
Da katten lagde sig på lur ved vandkanten, dukkede Koi'en pludseligt
op lige foran den og smaskede højlydt. Katten blev så forskrækket,
at den løb tværs igennem den nærmeste hæk. Det så ret godt ud

Mvh
Hans

Fra : Michael Tidemand

Dato : 01-05-02 22:39

Hajsa

Koikarper, de spiser da´ tråd alger, ville de ikke kunne gå sammen.????

Michael

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-05-02 08:51

On Wed, 1 May 2002 23:39:25 +0200, "Michael Tidemand"
<michael.t.nielsen@mail.tdcadsl.dk> wrote:

>Koikarper, de spiser da´ tråd alger, ville de ikke kunne gå sammen.????

Koi'erne går svjv fint sammen med støren, men de spiser ikke mange
trådalger. Græskarper derimod skulle være glade for dem. Jeg håber at
mine 3 nye græskarper kan gøre lidt ved de trådalger i løbet af
sommeren.

Og så må jeg nok tage mig et par flotte koi'er i stedet for en stør..

http://www.gartneriet.dk