ADSL vs. ONCABLE
Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 01-05-02 17:01

Jeg har selv kun gode erfaringer med ADSL.

Da jeg, i forbindelse med flytning, snart får brug for en hurtig
Internetforbindelse igen, er jeg ved at undersøge markedet.

På min nye adresse kan jeg både få en ADSL og en ONCABLE opkobling.

Jeg ved at ONCABLE ikke tilbyder fast IP, hvilket jeg synes er til at leve
med, men jeg er i tvivl om kvaliteten af ONCABLEs løsning.

Så hvis du har erfaringer med både ADSL og ONCABLE og har en mening om
kvaliteten på de to løsninger vil jeg gerne høre den.

Claus

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 01-05-02 18:54

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpXX@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
>Så hvis du har erfaringer med både ADSL og ONCABLE og har en mening om
>kvaliteten på de to løsninger vil jeg gerne høre den.

Følgende er hentet fra min outbox (dk.edb.internet.udbydere, 27. januar 2002),
og jeg er stadig tilfreds...

Jeg skiftede lige før jul fra ADSL ( NetExpress 256/128 ) til WebSpeed 256/64 og
har ikke fortrudt.

Der er ikke flere nedbrud eller lignende end på modem eller ADSL.

Jeg var lidt bekymret over de "kun" 64Kbit upstream, men mærker det kun hvis det
er de helt store opload til til min hjemmeside eller lignende ( og det koster jo
også kun lidt ekstra tid ). Almindelig surf og nyhedsgrupper klarer sig pænt og
er ikke blevet mærkbar langsommere.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 01-05-02 21:54

"Ove Kjeldgaard" <ok@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
koster jo
> også kun lidt ekstra tid ). Almindelig surf og nyhedsgrupper klarer sig

Tak for en saglig kommentar der gør mig lidt roligere ved at skifte til
Webspeed.... Prisen er jo trods alt gunstigere...

Selv tænker jeg på 512/128 da jeg har kørt på den hastighed et stykke tid
her i Frankrig.

Egentlig synes jeg ikke at jeg bemærker forskellen mellem 256 eller 512 i
download men da jeg jævnligt uploader større filer vil jeg ikke nøjes med
64k upload.

Det kunne godt se ud som om jeg kraftigt skulle overveje Webspeed 90,- kr
sparet hver måned er jo trods alt også en slags penge ;)

Claus

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 02-05-02 08:01

Webspeed er også hurtig - Jeg har en 256/64, og har målt linjen op mod
dslreports.com og resultatet blev 256Kbit /31,7Kb Download.

Carsten

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 02-05-02 11:07

"Carsten Pedersen" <refre@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Webspeed er også hurtig - Jeg har en 256/64, og har målt linjen op mod
> dslreports.com og resultatet blev 256Kbit /31,7Kb Download.

Tjah det svarer meget godt til den downloadhastighed jeg havde på NetExpres
256/128.

Men du har ret det er vist mere end lovet.

Claus

Fra : Jens

Dato : 02-05-02 17:02

"Carsten Pedersen" <refre@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Webspeed er også hurtig - Jeg har en 256/64, og har målt linjen op mod
> dslreports.com og resultatet blev 256Kbit /31,7Kb Download.

På et kabel-TV net har du ikke ATM overhead, som på ADSL. Derfor får du
reelt 256 Kbit/s.
Ikke som ADSL hvor man får 256 Kbit/s minus ca. 10% overhead.

Jens

Fra : Morten Fix

Dato : 03-05-02 13:14

"Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> wrote in message
> [...]
> reelt 256 Kbit/s.
> Ikke som ADSL hvor man får 256 Kbit/s minus ca. 10% overhead.

Jep det er rigtigt, men her er TDC så flinke at de har skruet lidt ekstra op
for forbindelsen (I hvert fald på centraler med Siemens udstyr SVJV)
Så ser regnestykket sådan ud:
TDC ADSL 256kbit (+28,44kbit tdc-bonus) - 10% overhead = 256kbit

-Morten Fix

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-05-02 13:33

"Morten Fix" <fix@telepost.dk> skrev i en meddelelse
> Så ser regnestykket sådan ud:
> TDC ADSL 256kbit (+28,44kbit tdc-bonus) - 10% overhead = 256kbit

Faktisk ser det således ud:
256 kbit + 64 kbit = 320 kbit - overhead

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Morten Fix

Dato : 03-05-02 19:00

> "Morten Fix" <fix@telepost.dk> skrev i en meddelelse
>
> Faktisk ser det således ud:
> 256 kbit + 64 kbit = 320 kbit - overhead

ok, det ved du jo nok mere om end jeg gør.
Jeg troede bare at TDC kun skruede så meget op at det godtgjorde overheaden,
og ikke at de bare kaster båndbrede i grams

Og det er så på alle centraler eller kun på centraler med siemens udstyr som
jeg har hørt/læst?

-Morten Fix

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-05-02 19:04

> Jeg troede bare at TDC kun skruede så meget op at det godtgjorde
overheaden,

Man godtgør ikke overhead.
Den ekstra båndbredde er en udokumenteret feature

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Morten Fix

Dato : 04-05-02 01:11

> "Morten Fix" <fix@telepost.dk> skrev i en meddelelse
> overheaden,
>
> Man godtgør ikke overhead.
> Den ekstra båndbredde er en udokumenteret feature

Det var nu også det jeg mente, jeg udtrykte mig måske lidt dårligt.
For SVJV er der ingen af de andre ADSL udbydere der gør noget lignende.

Mit problem består måske i at jeg ikke forstår hvorfor TDC ikke reklamerer
med en 320kbit forbindelse i stedet for en 256kbit, hvor de bare smider
25%* oven i, uden at kunden måske opdager det.
Hvorved TDC mister den ekstra goodwill de ellers skulle have haft.

Jeg kunne have forstået det, hvis det kun var en båndbrede svarende til
overheaden de smed oven i som ekstra service, men 25%* er altså så meget at
de burde reklamere med det.

*(gælder kun 256kbit, ved højere hastigheder er procentsatsen selvfølgelig
lavere)

Så skal jeg nok lade være med at undre mig mere, og bare glæde mig over den
gratis ekstra båndbrede TDC giver mig

-Morten Fix

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-05-02 17:58

On Sat, 4 May 2002 02:10:53 +0200, "Morten Fix" <fix@telepost.dk>
wrote:

> [...]
>25%* oven i, uden at kunden måske opdager det.
>Hvorved TDC mister den ekstra goodwill de ellers skulle have haft.

Så skulle de give alle det, og det er ikke alle der har udstyr der kan
bruge den ekstra båndbrede.

--
news.milli.dk er nu åben for RO på tcp120,
det vil snart blive muligt at poste

Fra : TBC

Dato : 07-05-02 02:04

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpXX@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> men da jeg jævnligt uploader større filer vil jeg ikke nøjes med
> 64k upload.

Narj, det er lidt ærgeligt at der ikke findes flere konfigurationer til
TDC's on Cable. F.eks 512/512, de kommer også snart på min ejerforenings
antennenetværk, men selve hastighedskonfigurationerne skræmmer mig væk.

Nu er det jo ingengang ADSL, så er det egentligt overhovedet
[teknisk/"politisk"] begrænset til at have max 512 i upload for den sags
skyld ?
- Hvorfor har man valgt konfigurationer der generelt har endnu ringere
upload end f.eks BB's upload som er skrækkelig nok i sig selv, er der en
naturlig forklaring, som Poul Thomesen ville have sagt ?

Og ikke uvæsentligt for mig: Er der nogen med Webspeed der kan forkynde
hvilken ping de sædvanligvis spiller med i f.eks Counterstrike, med angiven
server og hastighedskonfiguration. ?

TBC

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-05-02 08:30

"TBC" <-sutmin@2night.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er det jo ingengang ADSL, så er det egentligt overhovedet
> [teknisk/"politisk"] begrænset til at have max 512 i upload for den
sags
> skyld ?

Du vil ikke kunne sælge ret mange linjer med 512 i upload

> - Hvorfor har man valgt konfigurationer der generelt har endnu ringere
> upload end f.eks BB's upload

Pga den tilgængelige upstream.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : TBC

Dato : 07-05-02 13:25

> Du vil ikke kunne sælge ret mange linjer med 512 i upload

Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal tolke (de 2 svar) svaret.
Forbindelsen kan altså klare >512 i upstream (men man har ikke kunder)

> Pga den tilgængelige upstream.

?? eller forbindelsen kan ikke klare >512 i upstream afligevel ??

- Det eneste jeg med sikkerhed forstår er at du ikke mener der er meget
"boomtown" potentiale i Webspeed (at man ikke vil sælge mange af den slags
konfig)

TBC

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-05-02 13:32

> Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal tolke (de 2 svar) svaret.
> Forbindelsen kan altså klare >512 i upstream (men man har ikke kunder)

Den samlede upstream er så lille at der ikke er plads til ret mange
512-kunder

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : TBC

Dato : 07-05-02 23:18

> Den samlede upstream er så lille at der ikke er plads til ret mange
> 512-kunder

Jeg formoder dermed at det er en shared connection der er tale om. Hvor stor
er sådan en forbindelse til deling i en ejerforening med ca 50 lejligheder
almindeligvis, for nu at være nysgerrig ?

Og er der virkeligt mindre upload i den delte kabel forbindelse end download
? ...og hvorfor ?

Når man mht ADSL forbindelse kommer til den lokale central, havde jeg en
idé om at der videre derfra var symetriske forbindelser videre ud. Er det
også en forkert opfattelse ?

TBC

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-05-02 23:32

> Og er der virkeligt mindre upload i den delte kabel forbindelse end
download
> ? ...og hvorfor ?

Ca. 10 mbit upstream og 40 mbit downstream.
Se evt http://www.makr.dk/?docsis

Nej

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content