OSS/FAQ for dk.kultur.musik
Fra : nikolaj borg

Dato : 01-05-02 14:52

Det er vist på høje tid, at denne fætter bliver postet igen. Jeg har hentet
den fra http://www.usenet.dk/oss/dk.kultur.musik/ og klippet de øverste
links fra. Nå, men nu til OSS'en (som det _ikke_ er mig, der har skrevet):

Davs. Dette er så OSS'en for dk.kultur.musik pr. 2. februar 2001, sidst
redigeret d. 25. april 2002.
Her skulle gerne komme til at stå de fleste generelle spørgsmål som folk
måtte komme med.

Forslag til spørgsmål, svar og forbedringer modtages gerne som email eller
eventuelt i gruppen.

Tak til min frisør, advokat og en del skribenter med at få denne OSS op at
køre og trives

a.. 1.0) Hvor kan jeg læse om nyheder indenfor musik?
Danske nyheder:

a.. Gaffa
Andre:

a.. Billboard
a.. Dotmusic
a.. New Musical Express
a.. Q Magazine
a.. Rolling Stone

1.1) Hvor kan jeg læse mere om [band]?
På AllMusicGuide og Ultimate Band List som er de to hovedsteder.
UBL peger videre til hjemme- og fansider om bandet.
AllMusic er en glimrende og omfattende database med biografier,
diskografier, anmeldelser af pladerne, samt megen anden interessant info.
Danske bands:

a.. Bandlist
Andre:

a.. Tunes

2.0) Hvor kan jeg købe musik på nettet?
Danske websteder:

a.. 7inchheaven (brugte Cd'er og Lp'er)
a.. 909 Shop
a.. CDon
a.. CDskiven
a.. Rillen
a.. Shop-in-shop
Europæiske websteder:

a.. 101CD
a.. Amazon UK
a.. CDparadise
a.. Tower Records UK
Andre websteder:

a.. CDnow
a.. Ebay (auktionssted med mange musiktilbud)
a.. EIL (sjældenheder og samlerobjekter)
a.. Musicexpress
a.. Musicmailexpress

2.1) Jeg har ledt overalt. Hvor kan jeg få fat i [plade, Cd, bånd, sang]?
Har du også prøvet på (musik)biblioteket? Musikbibliotek.dk og Bibliotek.dk,
som dækker alle danske folkebibliotekers databaser.
Ellers er Ebay og EIL også nogle muligheder.

3.0) Hvor kan jeg finde akkorder/tabs til [sang]?
Danske:

a.. Danske sange
a.. GOOGLE
a.. Guitartabs.dk
a.. "Hit med sangen"
a.. Alex' side (Jan. 2002: Lukket, men vi lader adressen stå et stykke tid,
hvis siden skulle komme op igen.)
Andre:

a.. Akkordfinder
a.. Blake.prohosting.com
a.. Europop2000
a.. Freshtabs
a.. Guitartabs.net
a.. Guitartabs.cc
a.. Guitarpond
a.. Harmony Central Tabs
a.. Mxtabs
a.. Olga
a.. Planet-Riffs
a.. Tabcrawler
a.. Tabseek

3.1) Hvor kan jeg finde teksten til [sang]?
Danske:

a.. Danske sange
Andre:

a.. LetsSingIt
a.. Lyricsdomain
a.. Lyricfind
a.. Lyricsfind
a.. Lyrics
a.. Purelyrics
a.. Sing365
a.. Songfile
Prøv evt. at indtaste [ +"[sangtitel]" lyrics ] i en søgemaskine og se om
det giver bid.
Se også næste spørgsmål

3.2) Hvilken sang stammer [tekstlinie] fra?
Prøv evt. at indtaste [ +"[tekstlinie]" lyrics ] i en søgemaskine og se om
det giver bid.

Eksempelvis:

a.. Altavista
a.. GOOGLE
a.. Metacrawler
Ellers spørg i gruppen

4.0) Hvad kendetegner [musikgenre]?
Se på AllMusicGuide.

4.1) Hvad betyder forkortelsen O.S.T.?
I forbindelse med lydspor til film er O.S.T. er en forkortelse for "Original
SoundTrack".
Eksempelvis ved "The Bodyguard O.S.T." eller "Titanic O.S.T.".

4.2) Hvad er et "bootleg"?
Et bootleg er en piratplade. D.v.s. en ulovlig udgivet plade. Disse kan
findes i mange former: En live-optagelse fra en koncert, en plade med
uudgivne demonumre (såkaldte "outtakes"), remixnumre, ulovlige opsamlinger
o.l.
De kan variere meget i kvalitet og udgives for det meste af forskellige
ulovlige "underjordiske" "pladeselskaber" (Kiss The Stone, Moonraker,
Sabotage, Thunderball for at nævne nogle navne) hvor kunstnerne aldrig ser
en øre af de penge salget af bootlegs indbringer.
Enkelte bands (f.eks. Pearl Jam, The Grateful Dead, Phish, U2) støtter ideen
om, at fans kan optage koncerter for så at bytte optagelserne mellem sig. Et
eksempel på et par bootlegs findes her.

4.3) Hvor kan jeg finde sådanne "bootlegs"?
Mit bedste bud? Spørg folk. Eftersom de er ulovlige og det er de forkerte
mennesker som tjener på dem, må du selv finde ud af det.

4.4) Hvilken kunstner/band har solgt flest plader?
Udfra RIIAs (Recording Industry Association Of America) hjemmeside er det
Beatles med ca. 163,5 mill. eksemplarer, efterfulgt af Garth Brooks (101
mill), Led Zeppelin (100,5 mill), Elvis Presley (86,5 mill) samt Billy Joel
(75,5 mill.)

NB! Dette gælder kun for salg i U.S.A.

4.5) Hvor kan jeg finde forskellige hitlister for sange gennem tiden?
Danske hitlister:

a.. Dancechart.dk
a.. Danmarks Top 20
a.. Dansktoppen
a.. Hit-listen.dk
a.. Lokalradioernes dansktophitlister
a.. Musikliniens oversigt over lokalradiohitlister
Andre hitlister:

a.. Charts - Official & Unofficial (Oversigt over diverse hitlister)
a.. Charts All Over The World (Oversigt over diverse hitlister i forskellige
lande)
a.. Oz Net Music Chart (Australien, UK og US fra 1952 og frem)
a.. UK Top 40 Index (Britisk Top 40 Fra 1952 og frem)

5.0) Hvor kan jeg finde Midi-filer?
a.. Midifarm
a.. Quaff Midi Links

6.0) Nu da Napster har lagt filtre på, hvilke alternativer kan jeg da bruge?
1 - Læs mere om de forskellige alternativer på Zeropaid.
2 - Kig tilbage i trådene! (Gå eventuelt til Google Groups: dk.kultur.musik.
(Prøv at søg med "Napster").

3 - Hvis der ikke står noget der, kan du prøve at spørge. Men først efter du
har kigget i de gamle tråde!

7.0) Hvad er bedst i forbindelse med MP3/MPC/Ogg Vorbis/...?
Kommer an på hvad man lægger vægt på. Men du kan finde mere om de
forskellige lydformater her:
Samlet diskussionssted for AAC, MP3/MP3Pro, MPC og Ogg:

a.. Project Mayhem.
MP3:

a.. R3mix.
MPC:

a.. (Gammel) Officiel Musepack hjemmeside.
a.. Ny Officel Musepack hjemmeside (Frank Klemm).
Ogg Vorbis:

a.. Officiel Ogg Vorbis hjemmeside

7.1) Hvordan konverterer man en MP3-fil til en wav-fil?
Hvis du bruger Winamp som din afspiller af MP3-filer, gøres det ved at gå
fra Options -> Preferences -> Output. Vælg "Nullsoft Disk Writer Plugin" ->
Configure. Luk vinduet.
Afspil så den fil/de filer du gerne vil konvertere.
Husk endelig at gå tilbage til Output preferencerne og vælg "Nullsoft
Gapless Output" (eller hvad du nu ellers normalt bruger som output-plugin)
når du er færdig.
Proceduren skulle være lignende for folk, der bruger XMMS.

8.0) Hvilken temamelodi er det, som spilles i TV-programmet X / Reklame Y?
a.. Reklamen for Danske Bank(feb. 2002): Bestilt komposition, der er
inspireret af Radioheads "Everything In Its Right Place".
a.. "Forsvundne Danskere": Mark Knopfler med nummeret "Irish Boy". Kan bl.a.
findes på på albummet "Cal".
a.. Reklamen for Læger Uden Grænser (feb. 2002): Skulle vist være Kim Larsen
med sangen "I Dit Korte Liv" fra albummet "Sange Fra Glemmebogen".
a.. Reklamen for McDonalds (feb. 2002): Sleeper med nummeret "Click Off
Gone" fra albummet "The It Girl".
a.. "Den Serbiske Dansker": This Mortal Coil/(Cocteau Twins) med et cover af
Tim Buckleys "Song To The Siren". Kan bl.a. findes på albummet "It'll End In
Tears".
a.. Jingle til Sportslørdag (feb. 2002): George Duke med nummeret "Reach
Out" eller Mezzoforte med "Garden Party".
a.. Reklamen for Star Tours (feb. 2002): Isley Brothers med et cover af
Seals & Crofts "Summer Breeze". Kan bl.a. findes på albummet "3 + 3".

Ellers kan være der er en her i gruppen som ved det, men har du prøvet at
kigge på firmaets hjemmeside eller i tidligere tråde?
Det er efterhånden blevet kutyme, at firmaerne skriver hvilke stykker musik
de bruger i deres reklamer.

Ændringer fra forrige udgave af denne OSS:
10. januar 2002:
Tilføjet pkt. 4.6
Opdateret pkt. 3.0
Tilføjet dette afsnit om ændringer
31. januar 2002:
Opdateret pkt. 8.0
5. februar 2002:
Opdateret pkt. 2.0
Opdateret pkt. 3.0
Fjernet gammel pkt. 4.4 (om temamusik)
Opdateret pkt. 8.0
25. april 2002:
Opdateret pkt. 3.0
Opdateret pkt. 3.1

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 02-05-02 14:48

"nikolaj borg" <nikol@jSbPoArMg.dk>
> [...]
> links fra. Nå, men nu til OSS'en (som det _ikke_ er mig, der har skrevet):

Men OSS'en har jo ikke nogen links på!
(frit efter H.C. Andersen)

PS. Jeg sendte den en overgang jævnligt, men det er længe siden,
jeg huskede mig selv på det sidst, så det er fint, at nogle andre
gør det. Min plan var at få news.answers' faq-server til at sende
den automatisk, men det vil ikke fungere, og deres hjælp-adresse
får jeg ikke svar på.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : nikolaj borg

Dato : 02-05-02 15:01

Peter Brandt Nielsen wrote:

> Men OSS'en har jo ikke nogen links på!

Jo den har så! Der er sådan nogle anker-links ned til de forskellige
overskrifter. Dem så jeg ingen grund til at sende med.

> PS. Jeg sendte den en overgang jævnligt, men det er længe siden,
> jeg huskede mig selv på det sidst, så det er fint, at nogle andre
> gør det.

Ja, jeg savnede den helt, men gad ikke til at starte en muddertråd om emnet.

> Min plan var at få news.answers' faq-server til at sende
> den automatisk, men det vil ikke fungere, og deres hjælp-adresse
> får jeg ikke svar på.

Lyder som en fin ide. FAQ til folket!

/Nikolaj

Fra : Peter G.

Dato : 02-05-02 16:50

In article <NCbA8.9210$HZ2.731173@news000.worldonline.dk>, nikolaj borg
<nikol@jSbPoArMg.dk> wrote...

> Lyder som en fin ide. FAQ til folket!

Apropos. Er der egentlig nogen, der kunne tænke sig at overtage hvervet
som enevældig FAQ/OSS-vedligeholder. Jeg vil gladeligt give stafetten
videre til en egnet (efter afstemning i gruppen,og endelig skønsmæssig
vurdering herfra.).
Hvis ikke forsætter jeg, men jeg tror den kunne have godt af nogen
fornyelse og måske lidt mere ildhu end jeg udviser for tiden.

Nikolaj?
Peter B.N.?

Andre?

Den består for tiden af en meget enkel HTML-side med grim og (sikkert)
uoverskuelig kildetekst. Skulle dog være nogenlunde enkel at vedligholde

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Indfør Systembolaget og begræns privatbilismen.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 03-05-02 11:10

"Peter G." <PeterNOSPAMPedal2100@gmx.net>
> [...]
> som enevældig FAQ/OSS-vedligeholder. Jeg vil gladeligt give stafetten
> videre til en egnet (efter afstemning i gruppen,og endelig skønsmæssig

Nej tak - i hvert fald ikke lige nu.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Mogens L

Dato : 02-05-02 21:09

> a.. 1.0) Hvor kan jeg læse om nyheder indenfor musik?
> Danske nyheder:
>
> a.. Gaffa
> Andre:

Hvad med http://www.murmur.subnet.dk/ og http://www.geiger.dk/ ? Begge er
udemærkede online danske musiksites og imho klasser bedre end Gaffa.

/Mogens