Ledninger i alumast
Fra : Lars Andersen

Dato : 01-05-02 12:16

Jeg vil trække en ny ledning til en ny ankerlanterne på min Seldén
mast. Masten har to 'lommer' til ledningsføring ved siden af kehlen
til sejlets mastesko. Lommerne er fyldt med byggefugeskum til at
fastholde ledningerne med. En rigtig dum løsning, og jeg har besluttet
ikke at røre ved dette. Istedet har jeg tænkt at trække en armeret
vandslange gennem masten til ledninger. Alle fald er løse i masten og
desværre ikke rørført som man ser på nogle master, for at undgå
klapren.
Er idéen OK? Et andet problem er at den indlagte membran i masten, som
stopper vand lige over rufgennemføringen, må brydes ved manøvren, og
den skulle vel gerne tætnes igen for at undgå for meget vand ud af
bunden af masten?

Fra : Mogens Skov

Dato : 01-05-02 22:46

Træk vandslangen igennem midterhullet i en bunke plasticgrydesvampe og sæt
dem fast med tape med ca. en meters mellemrum. Ikke alene holder de slangen
i midten af masten. De holder også faldene ud til siderne, så de ikke
klaprer. Jeg har selv brugt fidusen med godt resultat.

Mvh. Mogens

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-05-02 23:22

> [...]
> til sejlets mastesko. Lommerne er fyldt med byggefugeskum til at
> fastholde ledningerne med. En rigtig dum løsning, og jeg har besluttet

Husk at det er et lovkrav, at ledninger over dæk i lystfartøjer er
dobbeltisolerede.

Claus

Fra : Ole

Dato : 02-05-02 22:23

Der er ingen regler for lavspændings installationer (under 48v) !

--
Hilsen Ole

Mail til: o.n.l@zmail.dk -fjern z og adressen virker !

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-05-02 23:47

> Der er ingen regler for lavspændings installationer (under 48v) !

Jo, det er der...
Alt over dæk på fritids- og erhvervsfartøjer skal være dobbeltisoleret.

Fortæl du forsikringsselskaberne at det er lavspænding, og de vil fortælle
dig, at det er "højstrøm"....

På en ledning i masten, og alle andre steder i en båd, kan der trækkes
mange tusinde ampere, hvis der sker en kortslutning. På min båd er der en
amperekapacitet på 600. Den kortvarige strøm kan nemt komme op på 3-5000
ampere!

OT.....

I øvrigt er 12v halogenbelysning i hjemmet også lige kommet ind under
stærkstrøms reglementet i år. Nu er det ikke længere tilladt private at lave
12v halogen installationer, der ikke er færdigkøbte..Dette er netop pga. af
de mange brande, der er sket de seneste år.

Claus

Fra : Ole

Dato : 04-05-02 17:11

Herre Gud, Du ved åbenbart ikke bedre!
Du blander lovkrav sammen med forsikringskrav.

Fra : Ole

Dato : 04-05-02 19:29

Jeg går ud fra at du med "amperekapacitet på 600", mener en kapacitet på 600
Amperetimer, ikke den garanterede startstrøm ved -20°C.

Følgende er elementær elektroteknik:

Hvis du er i stand til at trække 5000A, svarende til 81,5hk, kan du
teoretisk gøre dette i 7,2 minutter.

Hvis man ser bort fra batteriets indre modstand, skal batteriet belastes med
2,4milliohm, dette svarer til 6,8m af 50mm2 ledning, eller 0,206m af 1,5mm2
ledning (ca. afstanden mellem polerne).

Selv et godt batteri har sjældent en indre modstand under 10milliohm og er
derfor ikke i stand til at afgive mere end 1200A i en direkte kortslutning.

Hvis du har 4 af disse batterier i parallelkobling er den indre modstand på
2,5milliohm, og du skal have en belastningsmodstand på minus 0,1milliohm.

Da en sådan modstand aldrig er fundet, må du være lidt af en troldmand, for
at kunne trække strømme på 5000A overalt i dit skib.

Hmm, måske skulle du spare lidt på retorikken en anden gang!

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 05-05-02 18:18

Vil det sige at det er rigeligt med "ringeklokke ledning" og at
sikringer er overflødige når det bare er 12 volt fra et batteri ?
Eller skal man som Claus skriver, passe lidt på med hvad man laver.

En meget interesseret hilsen fra Henrik

Fra : Ole

Dato : 05-05-02 19:10

Det giver fuldstændigt sig selv!
Beregn hvor stort dit lednings areal skal være ud fra dit strømforbrug.
Du er undergivet naturloven, ikke et lovkrav!

Fra : Ole

Dato : 05-05-02 19:31

Selvfølgelig skal man passe på selv med 12 V, men hvis Claus har ret skal
man være El-installatør for at lave den mindste ændring i elnettet ombord.
Claus har ret mht. OT tillægget.
Der findes nogle ISO og IEC normer der beskriver 230/400V tilkobling til
land.
Sikringer er altid en god ide, selvom mange installationer i både ikke en
gang er i stand til at springe en 10A sikring ved direkte kortslutning.
Men fuldstændigt tåbelige udsagn, som at trække 5000A fra 12V overalt i
båden kan kun arkiveres i latterkassen.

Fra : Lars Andersen

Dato : 06-05-02 07:38

Ole, du virker som en med meget forstand på de sager, og det er jo
dejligt at man kan skrive her og få kyndig feed-back. Jeg har nu
bemærket mig at Claus er en flittig svarer på mange spørgsmål - svar
som jeg synes har været gode og brugbare langt hen ad vejen. Derfor
ærgrer det mig lidt at du latterliggør Claus gennem flere svar. Men
selvfølgelig er det da også godt, at man kan vedstå at man har
misforstået noget, eller blot havde en anden forståelse end den
rigtige.

v.h. Lars A.

Fra : bop

Dato : 06-05-02 17:58

"Lars Andersen" <la@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> selvfølgelig er det da også godt, at man kan vedstå at man har
> misforstået noget, eller blot havde en anden forståelse end den

Den tråd bevægede sig langt væk fra dit oprindelige spørgsmål, men det er
nok en god idé bruge dobbeltisoleret ledning snarere end hegnstråd :) Jeg
har aldrig hørt om at en elektrisk installation på en lystbåd er blevet
checket af politiet, og det er muligt at det er fordi det ikke er et lovkrav
:) Der er ihvertfald ingen nummerplader at klippe (trommehvirvel :)), men
det væsentlige er vel at tingene er iorden. Jeg ville også være utryg ved at
køre i en bil med defekte bremser selvom den var nysynet (tadaaaa :)) Okay,
dårig sammenligning, men jeg må tilslutte mig Lars, selvom jeg ikke skal
spille hellig; jeg har også været så letsindig at kaste mig ud i
"flame-tråde". Det vil jeg så prøve at undgå dennegang, men jeg kan ikke
lade være med at spekulere over hvem folk er. Har vi at gøre med bebrillede
nørder med mindreværdskomplekser eller er det skrå-tyggende sø-ulke som øser
af lang tids håndværker-erfaring? Selv tilhører jeg nok mest den første
kategori, men noget siger mig at både Ole og Claus måske mere er ovre i den
anden. Måske en blød mellemting?

Kan vi iøvrigt ikke få underbygget argumenter og "facts" med nogle links til
relevante sider (pyt med formlen for sammenhæng imellem lederes modstand,
tværsnitsareal og længde). Det der forsikrings-lov-krav hvor kan vi se det
sort på hvidt? Er det et bestemt forsikringsselskab eller er der en eller
anden organisation der udstikker den slags regler? Det der
stærkstrøms-reglement hvor finder man det, og hvornår er det faktisk lige
det gælder ved hhv. AC og DC? Hvad er meningen med livet, universet og
alting.. nå hov..

--
BopBop

Fra : Ole

Dato : 06-05-02 21:46

Du har ret Lars.
Denne tråd bevægede sig også i en anden retning end jeg havde plan om.
Jeg er desværre ikke psykolog nok til at undlade, at lade mig provokere af,
hvad JEG opfatter som, hånlige,nedladende og direkte forkerte indlæg.
Da jeg muligvis tager fejl med hensyn til indlæggenes intentioner, vil jeg
hermed sige undskyld til Claus for mine måske lidt for skarpe indlæg. Det er
desværre en jargon man lærer efter 18 års reparationsarbejde på diverse
handelsskibe og lystbåde.
--
Hilsen Ole

Mail til: o.n.l@zmail.dk -fjern z og adressen virker !

Til bop
Du spørger "Hvad er meningen med livet, universet og alting.. "
Svaret er: 42 ( Deep Thought )

Fra : Lars Bonde

Dato : 02-05-02 01:20

et rigtigt elrør, lav det ca ½ -1m forlangt i forhold til masten. Når du
ligge det op i masten vil det snog sig om langs siden hele vejen op og du
får ikke problemer med fald i masten eller støj.

Fra : Flemming

Dato : 06-05-02 21:48

Lommerne på min Selden mast er ikke fyldt med byggeskum med kun med nogle
skumgummipuder hver anden meter.
MvH
Flemming