"Simpel" formel for erf(x) - "error functi~
Fra : Steen Jørgensen

Dato : 01-05-02 10:53

Hvis man integrerer gaussfordelingen får man en funktion, som på engelsk
hedder "the error function" (se f.eks.
http://mathworld.wolfram.com/Erf.html)

Jeg kunne godt tænke mig at plotte denne funktion i f.eks. Excel, men kan
ikke finde en "simpel" formel for den - definitionen indeholder enten en sum
eller et integral.

Det må da være muligt vha. en relativt simpel formel at (gen)skabe kurvens
form?

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 01-05-02 11:45

Steen Jørgensen wrote:
> Jeg kunne godt tænke mig at plotte denne funktion i f.eks. Excel,
> men kan ikke finde en "simpel" formel for den - definitionen
> indeholder enten en sum eller et integral.

Hvis excel ikke har indbygget en error funktion, så
brug istedet et program der har.

> Det må da være muligt vha. en relativt simpel formel
> at (gen)skabe kurvens form?

Du kan fitte den med et eller andet udtryk, eller
approximere på forskellige vis, men der er ikke noget
simpel udtryk med hvilken du kan udregne erf(x).

Har du brug for kode til at beregne den så
kan du bruge GNU Scientific Library:
http://sources.redhat.com/gsl/

--
Carsten Svaneborg

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 01-05-02 11:53

"Steen Jørgensen" wrote:

> [...]
> eller et integral.
>
> Det må da være muligt vha. en relativt simpel formel at (gen)skabe kurvens

Niks.
Hvis Excel ikke kender erf() i forvejen, kan du ikke klare det uden
et integral eller en (uendelig) sum.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 01-05-02 13:56

Steen Jørgensen wrote:

> Jeg kunne godt tænke mig at plotte denne funktion i f.eks. Excel, men
> kan ikke finde en "simpel" formel for den - definitionen indeholder
> enten en sum eller et integral.

Mon ikke den bare har et andet navn i Excel?
Jeg nægter at tro, at den ikke er med.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 01-05-02 14:12

Jens Axel Søgaard wrote:

> Mon ikke den bare har et andet navn i Excel?
> Jeg nægter at tro, at den ikke er med.

Du kan bruge

erf(x) = 2 * Normalfordeling( kvrod(2)*x; 0; 1; sand ) - 1

Bemærk, at integraltegnet er gemt i sand.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Kasper Daniel Hansen

Dato : 01-05-02 17:23

Prøv og se om Excel har "the distribution function
for the normal distribution". Den er ret sikkert
indbygget.

Kasper

Fra : Niels Langager Elleg~

Dato : 02-05-02 09:00

"Steen Jørgensen" <sej@fys.ku.dk> writes:

> Hvis man integrerer gaussfordelingen får man en funktion, som på engelsk
> hedder "the error function" (se f.eks.
> http://mathworld.wolfram.com/Erf.html)

Hehe.. det ser ud til at min function her i gruppen er at søge på
google :)

Efter sigende har excell to functioner erf og erfc

http://www.google.com/search?hl=en&q=erf+excel
http://www.geol.pdx.edu/computerlab/excelfunctionbehavior.html

Citat:
Excel Functions Behavior
It is always wise to experiment with the functions in Excel. They do
not always behave as documented, or as expected. This web page is a
listing of function behavior I know about that may cause some problems

Jeg har selv haft problemet med erf i Excell. I 1996 læste jeg et
semester på det tekniske universistet i Hanoi og der havde kun adgang
til et matematikprogram: Excell. Dengang mener jeg ikke at der var
erf hverken i excell eller i Visual Basic.

Det derfor endte jeg med at Taylorudviklede erf(x) omkring 0. Desværre
havde jeg store numeriske problemer for store og små x. Da jeg kom
hjem smed jeg det hele ind i Matematica (For dengang kendte jeg ikke
så meget til Matlab).

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/