Bortgivning af hund...til hvem?
Fra : Jasper Norman

Dato : 01-05-02 10:28

Hej.

Vi er kommet i den ulykkelige situation at vi på grund af sygdom i familien
må sande at vi ikke kan beholde den ene af vores to hunde. Årsagerne er
mange, men han kræver simpelthen for meget plads og er kronisk
overernergisk. En "damp-hund" med andre ord.

Så mit spørgsmål er, hvordan skal man forholde sig? Er der nogen der har
erfaring med at bortgive en 2½ år gammel hund. Han er god som dagen er lang,
og det er utroligt svært at give ham bort til fremmede, hvor vi ikke har en
chance for at kontrollere om han får det godt osv. Det andet alternativ, som
jeg ser det, er en aflivning, hvilket jo bestemt er en drastisk handling,
men på den anden side er jeg på denne måde sikker på, at han ikke lider i et
dårligt hjem.

Véd nogen om de forskellige dyreinternater kontrollerer de kommende hjem.
Hvor lang tid skal en hund på 2½ år, typisk befinde sig på "hjemmet" før man
kan forvente at der er en "adoptiv-familie"?

Med venlig hilsen

Jasper Norman

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 01-05-02 10:59

"Jasper Norman" <norman@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> mange, men han kræver simpelthen for meget plads og er kronisk
> overernergisk. En "damp-hund" med andre ord.

<>Tja det prædikat er jo let at sætte på en hund .. skyldes det mon
ikke snarere manglende aktivering og hjernearbejde .. samt træning ...
?? bare et spørgsmål .....

> [...]
handling,
> men på den anden side er jeg på denne måde sikker på, at han ikke

<> er du ikke helt 1001 procent sikker på at du kan finde et godt hjem
til ham ..... og fri ham for alt i verden for et ophold på
hundeinternat .. det er over al måde stessende for en hund ... så vælg
den mere drastiske handling for så lider hunden ikke i et nyt hjem ..
nogle hunde kan fint klare en omplacering men jeg valgte for 10 år
siden at følge mine daværende hunde på 7 år til regnbuebroen .. jeg
kunne på ubestemt tid .. grundet manglende boligforhold ikke give dem
et optimalt liv sammen med mig som de var mega stærkt knyttet til og
valgte derfor det for hundenes bedste alternativ .. og OK jeg ved jeg
møder mega modstand i gruppen nu ... men det får så være .. jeg ved
jeg valgte rigtigt for hundene og har ikke fortrudt .. .. ....

> Véd nogen om de forskellige dyreinternater kontrollerer de kommende
hjem.
Tja DB siges at kontrollere inden for det første år .. men jeg har nu
både en hund og en 13 år gammel kat og har aldrig haft kontrolbesøg ..
så jeg tror det er yderst sjældent at de finder sted og når de finder
sted er det .. har jeg på fornemmelsen hurtige og nok ikke helt
optimale besøg .. min vovse var 16 mdr da jeg hentede hende på et DB
internat for to år siden .. og hun havde i al fald helt sikkert været
der alt alt for længe .. måske 2-3 mdr .. og sammen med fejlbehandling
i hendes tid før hun havnede hos mig har det givet mig et mega arbejde
med hende ..og vi arbejder stadig .. og det er det hele værd .. men
var hun endnu en gang havnet i et forkert hjem havde hun været bedre
stillet med at blive fulgt til regnbuebroen ..

Blot min mening .. take it or leave it ..

og så held og lykke hvad end du beslutter fra Ami

Fra : mus

Dato : 01-05-02 11:24

Hmmm... kunne ikke have skrevet det bedre selv. Man skal ikke holde liv i en
hund for enhver pris.

Fra : Ann K

Dato : 01-05-02 12:41

Helt ærligt Ami.... Normalt er vi jo rimeligt enige, men her synes jeg
at du har læst indlægget som F*** læser Biblen....
Der tales om sygdom i familien - og dermed manglende muligheder for at
aktivere den ene hund... og så foreslår du Gudhjælpemig at hunden bør
aktiveres!?
På mig virker det netop som om Jasper _har_ tænkt denne tanke! Og derfor
ønsker at omplacere sin dejlige, livlige hund - som pt ikke trives og
derfor er ved at udvikle sig problematisk....
At du har haft dårlige oplevelser med at hente internatshunde... Tja -
jeg kender flere som har haft umådelig succes med dette... endda helt
uerfarne hundeejere... Det er et spm om at kombinere den enkelte hund
med den rigtige ejer... Og dét internat jeg kender til er _meget_ åbne
omkring dét liv, hundene har haft inden, de endte dér - og de "sorterer"
også de "værste tilfælde" fra (du ved nok, hvad jeg mener!?)....
Kender ét tilfælde, hvor man anbragte en tidligere groft mishandlet hund
i en børnefamilie, der aldrig tidligere havde haft hund... Dén hund er
ved at udvikle sig til en af "min" brugshundeklubs bedste sporhunde - og
ejeren har, efter en snak med min mand, tanker om at træne i
redningsberedskabet... Andre gange har man ikke villet formidle en hund,
selv om der stod én, der var blevet "forelsket" til op over begge ører i
vapsen - og som tidligere havde haft hund! Nogle mennesker fravælger
også helt automatisk disse alvorlige problemhunde... fx vores nabo - der
trods alt har haft hund de sidste 25 år! Deres internathund var ikke
kommet ind pgr adfærdsproblemer, men pgr ejerens død... Internatets
bestyrer har to hunde - den ene havde alvorlige adfærdsforstyrrelser
(grov mishandling fra hvalpealderen, fjernet af politiet), den anden
kommet til som 6 mdr gammel hvalp, pgr allergi i familien...
At det så ikke er særlig psykisk sundt for hunden at være for længe i de
(trods hårdt arbejde fra internatets ansatte og frivillige) temmelig
unaturlige omgivelser... det har du ret i... Men du skal passe på med at
skære alle hunde og ejere over én kam...

Til Jasper
Kan desværre ikke hjælpe dig Det lyder ellers som en dejlig hund!
Nogle internater har "ventelistehunde"... dvs at hunden kan blive i sin
egen familie indtil den videreformidles... det var måske en ide!? Prøv
at kontakte det nærmeste internat for at høre nærmere.... Fordelen er
desuden at du vil kunne møde hundens kommende ejere

Mvh Ann - der som helt uerfaren 1'ste gangs hundeejer, overtog en 6 mdr
gammel såkaldt "problemhund"

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 02-05-02 15:38

"Ann K" <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> aktivere den ene hund... og så foreslår du Gudhjælpemig at hunden

Ja spørgsmålet er jo om familien med aktivering mener fysisk eller
fysisk aktivering .. jeg har selv haft to hunde .. nu kun en hund og
lever med op til flere kroniske lungesygdomme som gør at jeg i
perioder må satse på og har vænnet vovsen(erne) til at leve med
mindre fysisk men masser af psykisk aktivering .. altså jeg
appellerede til alternativ tænkning ....

> At du har haft dårlige oplevelser med at hente internatshunde...

Har jeg sagt jeg har haft dårlige erfaringer med at hente en
internatshund?? OK det har givet arbejde til mig .. men ikke dårlige
erfaringer .. jeg har en dejlig følsom og signalfølsom hund ... som
jeg elsker over alt .... jeg har bare på det kraftigste pointeret at
jeg aldrig .. og jeg mener aldrig .. .vil byde min hund at skulle leve
som internatshund i en kortere eller længere periode .. og jeg heller
aldrig ville byde min hund at skulle havne i andre hænder med mindre
jeg nøjagtigt ved at de folk der skal overtage evt . hund ved hvad min
hund kræver og kan leve op til hundens krav .. og er disse krav ikke
opfyldt lader jeg tvivlen komme den sigtede tilgode og følger vovse
til regnbuebroen så har den i al fald fred .......men helt ærligt er
det jo lettere at give sorteper videre end selv at invitere dyrlægen
hjem så man i fred og ro kan følge hunden til regnbuebroen ... sorry
men efter min opfattelse glemmer mange at tænke på hundens vel og
vælger i stedet at hælde til egne blødsødne opfattelser af hvad man
kan byde den hund man af den ene eller anden årsag ikke længere kan
have ..

Tja -
> jeg kender flere som har haft umådelig succes med dette... endda
helt
> uerfarne hundeejere..

og jeg har erfaringer med det modsatte .. altså at hunde havner i et
hjem og meget hurtigt ryger ud igen ..hvilket bestemt ikke er at ønske
for en hund der allerede en gang har oplevet at blive omplaceret ...

Hej fra Ami

Fra : Nina El Falaki

Dato : 01-05-02 18:40

Hej Ami

Da jeg måtte af med min sidste hund, valgte jeg også aflivning, han var en
bange hund, så det ville være næsten umuligt at finde det rigtige hjem til
ham. Somme tider er aflivning det bedste for hunden.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-05-02 10:50

"Jasper Norman" <norman@mail.tele.dk> writes:

[snip]

> Véd nogen om de forskellige dyreinternater kontrollerer de kommende hjem.

Jeg ved at dyreinternatet i Århus følger op på de dyr der kommer fra
dem. Så jeg regner da også med at de andre gør det.

Her kan du ihvert fald læse lidt om dyreinternatet i Århus, mon ikke
de kan hjælpe dig videre?
http://www.ddaa.dk/

> Hvor lang tid skal en hund på 2½ år, typisk befinde sig på "hjemmet" før man
> kan forvente at der er en "adoptiv-familie"?

Det ved jeg ikke, men prøv at kontakte internatet i Århus.

Mvh Trine

http://usenet.dk

Fra : Kai L J Rasmussen

Dato : 01-05-02 20:18

> Jeg ved at dyreinternatet i Århus følger op på de dyr der kommer fra
> dem. Så jeg regner da også med at de andre gør det.
Jep det gør de !! jeg hade en hund derfra som ikke kunne sammen med vores
gamle hund og derfor udbad vi os om hjælp til at fiden et nyt hjem .... de
sage de gerne tog den ... mend et sage vi nej til for den skulle tros alt
ikke der ud. Men vi kunnese det ikke holdt i længtene ...
de hjalp os .... da der kom en famile der ville have en hund som vores
henviste de til os .... hvad der kom TOTAL bag på os var at de ikke ville
have noget for det !!!
Vi holte selv kontat med familen 1/2 år efter og fik af vide at det bare
kørte ......
Vi er MEget glade for de gange Århus dyre internat hjalp os ..... brug dem
!

> Her kan du ihvert fald læse lidt om dyreinternatet i Århus, mon ikke
> de kan hjælpe dig videre?
DET KAN DE om ikke andet så med gode råd !

Fra : Nina El Falaki

Dato : 01-05-02 18:43

Hej Jasper

Du kunne jo give ham væk på kontrakt, så du havde lov til at komme på besøg
de første 2 år, og med klausul på at han skal aflives, hvis der sker noget i
den nye familie, så de ikke kan have ham.

Ved at henvende dig på et internat, kan du få gode ideer til en kontrakt.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Jasper Norman

Dato : 02-05-02 00:28

Tja, det lyder umiddelbart som en god idé. Men... han er en rimelig "nervøs"
hund. Jeg er ret sikker på at han er blevet udsat for lidt af hvert inden vi
hentede ham i sin tid. Han var ikke mere end 8 uger gammel, men alligevel lå
han under bordet og knurrede da vi kom for at kigge på ham. Dette er blevet
meget meget bedre siden da. Faktisk var det så grelt at han skulle se
fremmede mennesker an, i ca. et døgn før de fik lov til at kæle for ham. Nu
fungerer han rimeligt godt sammen med fremmede, men på den modsatte måde...
Han kravler nærmest op på skødet af folk, og er umulig at slippe af med. Nå,
men jeg er faktisk ikke sikker på. om han kan "håndtere" et nyt hjem... jeg
véd godt at det lyder rimeligt "ulækkert" idet vi trods alt taler om en
hund. Men alligevel... han har altid været vant til at have en "storebror"
og leder idet vi allerede på daværende tidspunkt havde en shäefer/labador på
2 år. Han er en utroligt kærlig hund der ikke kan få opmærksomhed nok
(hvilket også er en del af problemet) Men igen, det bliver ikke nemt at
finde et hjem der kan leve op til vores krav, idet han helst (som alle
andre) skal ud på en gård og leve et aktivt liv. Men det er f... ikke nemt
da ens egoisme siger at man bør aflive ham, idet tanken om 6 måneder på et
internat og derefter et muligt dårligt liv, ikke er til at bære.

Havde han da bare været en ondskabsfuld satan der ville bide vores søn,
ville det være meget nemmere

Med venlig hilsen

Jasper

Fra : Johnny Kiim

Dato : 02-05-02 20:35

Hej Jasper!

Jeg ved at DDV i Århus følger op på de dyr de giver til nye hjem. Det være
sig både katte og hunde. Desværrer kan det være svært at nå ud til alle, da
dette opfølgnings arbejde gøres af frivillige, i deres fritid.

Hvis du kontakter DDV kan de evt. råde dig, ved hjælp af der
"hunde-eksperter" hvad der vil være det bedste for din hund, et nyt hjem
eller....
DDv i Århus formidler aldrig en hund vidre, der ikke er egnet til det, af
den ene eller anden grund.

Med venlig hilsen