Dieselpest??
Fra : PeterB

Dato : 30-04-02 21:53

Hej gruppe

Hvad er dieselpest? Hvordan konstaterer man hvorvidt man har
dieselpest i sin tank? Hvad kommer det af? Hvordan bekæmpes det?
Hvilken skade gør det?

På et tidspunkt havde jeg en sjat dieselolie stående i en dunk MEGET
længe. Der kom et brunt lag i bunden af dunken, lignede karamel, dog
meget tyndere i konsistensen, kunne samles sammen i klumper med en
pind. Hvis det var dieselpest behøver jeg ikke svar på det sidste
spørgsmål, for så stopper det ALT.

hilsen Peter

Fra : Mich@el

Dato : 01-05-02 01:03

Hej Peter.

PeterB wrote:

> Hej gruppe
>
> Hvad er dieselpest?

Det er når vand kommer i forbindelse med Diesel. Diselpest er en mikrobe
som lever i/af Diesel, men som skal bruge vand for at kunne leve.

> Hvordan konstaterer man hvorvidt man har dieselpest i sin tank?

Så vidt jeg ved tager man en prøve fra sin tank og får den undersøgt på
et Lab.

> Hvad kommer det af?

Det er når vand kommer i forbindelse med Diesel. Diselpest er en mikrobe
som lever i/af Diesel, men som skal bruge vand for at kunne leve.

> Hvordan bekæmpes det?

Undgå vand i brændstoffet. Det er nemmere sagt en gjort. Der kan være
fugt/vand i den tank hvor du tanker Diesel, derfor bør der kun tankes på
stationer der har et større salg af Diesel, samt som er kendt for at
have godt brændstof. (Q8 - Shell - Statoil). Hold din tank fyldt hele
tiden, så du undgår kondensvand. Undgå at fylde på tank i regnvejr.

Desuden findes der er produkt der hedder Bell Add, det er et additiv som
forhindrer Diesel pest. Det fås både som motorrens, og som additiv til
brug ved påfyldning af Diesel. Bruger det selv med stor succes. Og
så er det billigt.

> Hvilken skade gør det?

Giver skadelige belægninger i motor, med dårligere forbrænding/økonomi
til følge. I sidste ende kan motoren tage skade.

Mvh.
Michael

Fra : Alis og Michael

Dato : 01-05-02 08:44

"Mich@el" <mick@post5.tele.dk> wrote in message
> Giver skadelige belægninger i motor, med dårligere forbrænding/økonomi
> til følge. I sidste ende kan motoren tage skade.

For slet ikke at tale om tilstoppede filtre og snask i alle rør.
Det med et additiv i diesel til bekæmpelse af dieselpest kan være en god ide
men jeg mener kun man bør bruge det hvis der er et problem, man skal jo
brænde skidtet af sammen med dieselolien men dertil hørende luftforurening.

mvh

Michael

Fra : Mich@el

Dato : 02-05-02 03:26

Hejsa.

Alis og Michael wrote:

> [...]
> brænde skidtet af sammen med dieselolien men dertil hørende luftforurening.

No, det skal bruges løbende for at virke 100 %

Jeg ved godt at det ser drastisk ud når man første gang hælder Dieselrens på, og
starter motoren op.

Men når motoren er ren, kommer der til gengæld kun få skadelige stoffer ud.

Mvh.
Michael