godaften
Fra : Jan Holm

Dato : 30-04-02 22:34

Vi er netop flyttet på landet i et pragfuldt nedlagt landbrug.
Min kone havde for 4 år siden sin egen kat som har boet hos
hendes mor da vi ikke måtte have den i den lejlighed vi boede
i. Nu er den så kommet med på landet og efter 1 uge ser det
ud til at den er faldet godt på plads. En af grundene til at vi fik
den med var at det er en kasteret hankat der blev jagtet og fik
klø. Katten "strumph" er endnu ikke helt tryg ved at komme ud.
Den vil dog gerne når der er mørkt. Og nu til sagen.

Jeg gik ud med noget vasketøj og katten gik med. Så gik jeg ind
efter nogle tøjklemmer, lidt efter kommer katten styrtende ind med
sådant et raseri. Hmm jeg fandt ingen klemmer og gik derfor ud
for at finde dem i garagen. Da jeg kom ud fra garagen kunne jeg skimte
katten ved siden af døren, så slukkede den automatiske lystænder lyset.
Da jeg kom over til døren tændte lyset og der var katten !! Eller skal
vi sige en ret stor ræv 2M fra mig. Ræven var tilsyneladende ligeglad
med både lys og mig. Den løb dog da jeg råbte lidt. Katten er
tilsyneladende bange for ræven men er den farlig for katten ?

Mvh
Jan Holm

(med en kælen kat ud over hele tastaturet)

Fra : Nina El Falaki

Dato : 30-04-02 22:53

"Jan Holm" <jan@parkholm.dk> skrev i en meddelelse
Katten er
> tilsyneladende bange for ræven men er den farlig for katten ?

Biologerne siger nej, men det er set, at ræve udvikler netop den jagt
teknik, der skal til for at fange en kat.

Husk I skal holde katten inde i mindst 14 dage, ellers kan I risikere, den
forsøger at finde "hjem", hvor den boede før.

Fra : Jan Holm

Dato : 30-04-02 23:00

Nina El Falaki wrote:
> Biologerne siger nej, men det er set, at ræve udvikler netop den jagt
> teknik, der skal til for at fange en kat.

Lidt surfen gav også det resultat, ræve ikke angriber normalt velfungerende
katte. Håber at katten finder ud af det.

> Husk I skal holde katten inde i mindst 14 dage, ellers kan I
> risikere, den forsøger at finde "hjem", hvor den boede før.

Den er meget forsigtig og på vagt når den er ude. Den går ikke længere
væk end at den kan se døren. Vi har forkælet den meget (mad og kælen)
således den ved at her er rart at være. Den har være her 14 dage på lørdag.

Mvh
Jan Holm

Fra : Niels Peter

Dato : 01-05-02 08:09

Hvis der er tale om en normalt stærk og rask kat, og hvis katten er på eget,
veletableret territorium, burde en ræv ikke have mange chancer.
Meget af rævens tilsyneladende størrelse består af pels, og ser man bort fra
den, er ræven ikke meget større end en hankat af pæn gennemsnitsstørrelse.
Desuden er enhver kat en farlig karl i egen mening, når den er hjemme på sit
territorium. Det er ikke usædvanligt at se en kat flygte i fuldt firspring
for en anden kat, for så, i det øjeblik den når hjem, at vende om og give
forfølgeren en læsterlig gang tæsk.
Men just det med veletableret territorium kniber det jo indtil videre lidt
med med Jeres kat, fordi den lige er flyttet ind. På den anden side virker
det, som om den har sund sans nok til at vide, at ræven er potentielt
farlig, og til at flygte for den.
Den dag, Jeres kat er rigtigt "flyttet ind" og har fået afmærket sit
territorium, tror jeg ikke, I ser så meget til ræven, hvis katten er ude ...

Hilsen, Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 01-05-02 10:59

Niels Peter wrote:

> Den dag, Jeres kat er rigtigt "flyttet ind" og har fået afmærket sit
> territorium, tror jeg ikke, I ser så meget til ræven, hvis katten er ude ...

- og både hvad de 14 dage angår og territoriet (måske også
ræve-bortskræmning - hvem ved...) kan du jo hjælpe din kat lidt ved at
strø brugt katte-bakke-grus ud langs kanten af jeres have (hvis den
overhovedet bruger bakke)...

Venligst

Jesper Brunholm

--