"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message
news:aaml0r$25$1@sunsite.dk...
> Hejsa!
> Jeg har fundet et generelt udtryk for vindmodstanden:
>
> F = ½ * Cd * A * rho * v^2
> Jeg har prøvet at beregne vindmodstanden for en McLaren F1 ved 380 km/h:
>
> F_vindmodstand = ½ * 0,31 * 1,784 m^2 * 1,29 kg/m^3 * 105 m/s = 37,65 N
Du mangler at sætte V^2.
>
> 38 Newton lyder jo ikke af ret meget, så har jeg brugt nogle forkerte
> enheder? Eller kommer den ikke ud i N?
Det giver noget i retning af 3800 N.
> Kan man bruge udtrykket for kinetisk energi E_kin = ½ * m * v^2 til at
> udregne hvor stor en effekt det kræver at få bilen op på 380 km/h?
Dit problem er at det giver en differential ligning som jeg ikke tror du har
lært at løse, og jeg har glemt hvordan man gør
Det du i princippet skal gøre er at opstille ligninger for f.eks. energi som
funktion af hastighed.
Eks. Emotor(v)= Edrag(v) + Efriction(v) +...evt. andre tab.
Hvis du ikke skal beregne hvor hurtigt den er om at komme op på topfarten
kan du måske gøre det lidt simplere, og regne på kræfter istedet for Energi.
Dvs. du skal finde den hastighed hvor alle motorens 'kræfter' bliver lige
nettop bliver opvejet af luftmodstand og rulle modstand. I dette punkt er
er ikke nogen resulterende kræfter til at accelrere bilen.
Fmotor(v)=Fdrag(v)+Ffriction(v)
Denne ligning giver sikkert noget med:
Kmotor/V = Kdrag*V^2 +Kfriction*V