Jordmagnetiske forhold
Fra : Rasmus Olesen

Dato : 30-04-02 15:34

Hej,

Jeg sidder lige og arbejder med lidt fysik omkring de jordmagnetiske forhold
i DK og har lige nogle spørgsmål:

Hvad er den aktuelle værdi herfor - jeg har svært ved at finde informationer
herom?

Hvorledes ændres det? Jeg har nogle tal fra 1992, men vil meget gerne have
dem for i år. Hvis nogle kunne forklare hvordan denne ændres med tiden vil
det være meget behjælpeligt :)

Det er en øvelse udført med en Tangensboussole, hvor man genererer et
spolefelt og med et kompas bestemmer jordfeltet ud fra målte gradtal.
Kompasset påvirkes af spolefeltet Bs og jordfeltet Bv.

Det jeg søger er det totale jordfelt Bj, som er givet ved:
Bj = Bv / cos(beta)
Hvor beta er inklinationen, som i Nordjylland ligger mellem 70 og 71 grader.

Håber det er tilstrækkelig information - ellers må der gerne kommenteres!

-Rasmus Olesen

Fra : Niels Langager Elleg~

Dato : 30-04-02 16:01

"Rasmus Olesen" <Rammu@gvdnet.dk> writes:

> Det jeg søger er det totale jordfelt Bj, som er givet ved: Bj = Bv /
> cos(beta) Hvor beta er inklinationen, som i Nordjylland ligger
> mellem 70 og 71 grader.

Jeg tror ikke at jeg har det data du søger om men jeg blev alligevel
meget begejstret så jeg så denne side. Den handler om matematisk model
der skal beskrive data fra Ørstedssatelitten der fløj rundt målte
jordens magnetfelt.

http://www.dsri.dk/Oersted/Field_models/

Jeg vil gætte på at det er svært at bruge den til at svare på hvor
stort magnetfeltet er i Nordjylland, men du kan måske bruge den til at
goive et skud.

PS: Der er vist ret mange coeficienter i modellen
http://www.dsri.dk/Oersted/Field_models/OSVM/osvm.cof

Skriv tilbage hvis du finder et svar på dit spørgsmål :)

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Rasmus Olesen

Dato : 30-04-02 20:19

Hej igen!

Jo, det ser ud til at kunne bruges! Der er en model der viser jordfeltet
over hele kloden, og den indikerer at det ligger omkring 50 mikrotesla i DK.
I 1992 regnede man med 46 mikrotesla så det passer meget godt.
Ud fra min foretagede øvelse har jeg beregnet det til 53 mikrotesla, så den
er ikke helt galt i byen :)

Mange tak for hjælpen!

-Rasmus Olesen