'Skidefuld' neon
Fra : Niels

Dato : 30-04-02 22:27

Kære alle I eksperter udi fisk.

HJÆLP
Jeg gik og troede at alm. neon var så nemme at jeg kunne holde dem, men nu
har jeg fisket de sidste op - døde!!
Den allersidste opførte sig som om den var stangstiv; kunne slet ikke finde
ud af at svømme ligeud men derimod lodret, på hovedet, lavede loop og alt
muligt underligt.

Jeg købte dem mandag morgen, og tirsdag morgen var de 7 af dem døde. Op med
dem. Nu hvor jeg lige er kommet hjem fra arbejde var de resterende 3 døde og
den sidste gjorde kunster. Hvad kan det være???

Baggrund:
Nystartet (sidste uge), 5 planter og en pumpe med svag luftning, i lørdags
10 tetraer, 6 platyer og en sugemalle og de opfører sig normalt.

Svar gerne hvis I kan hjælpe mig
Niels
--
--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--
ICQ 149605966

Fra : Pernille Impey

Dato : 01-05-02 07:25

"Niels" <n.avlastenok@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> Nystartet (sidste uge), 5 planter og en pumpe med svag luftning, i lørdags
> 10 tetraer, 6 platyer og en sugemalle og de opfører sig normalt.

Det lyder som en omgang nitritforgiftning. Tetraer tåler som hovedregel ikke
ret meget nitrit i vandet (om noget overhovedet) og det er der i nystartede
akvarier i de første uger. Jeg kan godt anbefale at du skaffer dig en
akvariebog og lige læser den grundigt igennem. Der er alt det med vandkemi
og opstart af nye akvarier som regel beskrevet ganske grundigt og
forståeligt. Vent under alle omstændigheder et par uger eller tre (mindst)
inden du sætter flere fisk i akvariet. Og husk lige at fodre sugemallen. Der
er gansk enkelt ikke noget som helst mad for den i et nyt akvarie.

Pernille Impey

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 01-05-02 17:28

Hej Niels,

> [...]
Der
> er gansk enkelt ikke noget som helst mad for den i et nyt akvarie.

Jeg er enig med Pernille; jeg tror du har puttet dine fisk i for tidligt.
Lad akvariet køre videre en uges tid eller to endnu med pumpe osv., og prøv
så at sætte nye neonfisk i (lidt af gangen). Undlad i mellemtiden at skifte
vand og observér dine øvrige fisk i mellemtiden.

--
Mvh. Kim
http://www.gam-jensen.dk

Fra : thomas schreiber

Dato : 01-05-02 08:03

Hvor har du købt dem?

Jeg kender én forhandler i Århus, hvor alle tetra'er er syge("neonsyge")...
Desuden smitter det helt vildt... .o(

mvh
Thomas

Fra : kenneth johnsen