Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Jan. måneformørkelse
Fra : Georg Tranholm

Dato : 05-02-01 10:25

Hej.

Er der nogen som har taget vellykkede billeder af måneformørkelsen i
sidste måned? Desværre havde jeg ikke selv held med mine forsøg fordi
et skydække det meste af tiden forhindrede det - en 1200mm tele var
ellers kørt i stilling. Jeg kunne specielt godt tænke mig at vide
hvilket grej- og kamera indstillinger de "heldige" brugte denne aften.
.... JA - som en rettesnor for mig og andre som skal ud og forsøge næste
gang fænomenet indtræffer

Mvh. . Tranholm

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 05-02-01 12:01

Georg Tranholm <tranholm@post5.tele.dk> wrote in message
> [...]
> hvilket grej- og kamera indstillinger de "heldige" brugte denne aften.
> ... JA - som en rettesnor for mig og andre som skal ud og forsøge næste

Jeg har lige afleveret min måne-film til fremkaldelse, så om en uge kan jeg
fortælle om resultatet. Det er ret meget et eksperiment: 50mm, bl. 1.8,
håndholdt, 800 ISO film presset til 2400.

Ganske vist er månen ikke så interessant - vi ved jo hvordan den ser ud
Det var mere muligheden for at bruge en rød måne som en del af billedet der
var spændende.

Mange hilsner
Mikkel Rasmussen
Musik fra BSBTA: http://apis.iuma.com

Fra : Thomas Bach Piekut

Dato : 05-02-01 20:01

> [...]

> hvilket grej- og kamera indstillinger de "heldige" brugte denne aften.
> ... JA - som en rettesnor for mig og andre som skal ud og forsøge næste

Hej Georg

Jeg fik nogle ok billeder af månen, med en 300mm med stabilisator.
Billederne blev taget ved bl. 4.8 og kameraet på stativ. Filmen var en
Fuji Sensia 100.

Jeg kan desværre ikke vise billederne på min hjemmeside endnu, men det
kommer.

Hilsen

Thomas

Fra : Paul Nilsson

Dato : 05-02-01 21:42

Hej.
Sådanne foto er ikke så svære...........
Næste måneform. er vistnok 2003 (i dk).......
Brug stativ. Tag på auto evt. korriger - 1-2bl. pga. mørk bagrund "snyder"
lysmåler
så månen (o.l.) bliver overexp. Det er ligesom snefoto(se: snesnesne) det
er bare modsat.....
Mørk baggrund = korriger - 1-2bl.......... Lys baggrund/modlys korriger +
Mail gerne hvis tvivl.......
mvh. Paul................(Herlev Fotoklub/Sorgenfri Foto)