Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket af følgende skal man satse på ?
Fra : jj

Dato : 30-04-02 08:43

Jeg havde som udgangspunkt valgt Canon G2, men efter at have set det in
reallife, har dog ikke haft det i hånden, er jeg kommet lidt i tvivl.
Jeg har så været en tur inde på den der www. hvor der er reviews af digicams
og faldt over følgende alternativer til Canon G2.

Minolta S404
Olympus C-4040Z
Sanyo DSC-AZ1
Sony DSC-S85

Sony'en har haft gode anmeldelser og ser ud til at være det bedste
alternativ, men det eneste og måske det mest alvorlige ankepunkt er
lageringsmediet som er memoryStick.
I hvilken størrelse kan man få memortstick i og hvad er prisen på dem ?

Er der nogen der har erfaringer med sony'en kontra G2 ?

Fra : Per Madsen

Dato : 30-04-02 13:26

"jj" <someone@msn.com> skrev i en meddelelse news:aalhua$qbt$1@sunsite.dk...
> Jeg havde som udgangspunkt valgt Canon G2, men efter at have set det in
> reallife, har dog ikke haft det i hånden, er jeg kommet lidt i tvivl.

Hvad er du kommet i tvivl om ?

> [...]
> lageringsmediet som er memoryStick.
> I hvilken størrelse kan man få memortstick i og hvad er prisen på dem ?

http://www.edbpriser.dk/ søg på stick

Per Madsen

Homepage: http://pom.adsl.dk/familie/pom.htm

Fra : jj

Dato : 30-04-02 14:17

> Hvad er du kommet i tvivl om ?

størrelsen, hvordan det ligger i hånden og selve håndteringen.
Det er ikke så meget ydelsen, jeg er i tvivl om.

> http://www.edbpriser.dk/ søg på stick

ok, tak

Fra : Hans Kruse

Dato : 30-04-02 22:57

> størrelsen, hvordan det ligger i hånden og selve håndteringen.
> Det er ikke så meget ydelsen, jeg er i tvivl om.

Så er der ingen vej udenom fotohandleren for at få en opfattelse af hvordan
de enkelte kameraer er at håndtere. Det er jo svært at rådgive, når du ikke
er mere specifik.
Mvh,
Hans

Fra : jj

Dato : 01-05-02 10:41

> in

> Så er der ingen vej udenom fotohandleren for at få en opfattelse af
hvordan
> de enkelte kameraer er at håndtere

Ja, det har jeg også tænkt mig at gøre en af de nærmeste dage.

Det er jo svært at rådgive, når du ikke
> er mere specifik.

ok, klart nok. Jeg har kigget lidt nærmere og valget er mellem Sony DSC-S85
og Canon G2.
G2 har den fordel at lageringsmedierne er billigere, samt at der er mulighed
for ext. flash.
DSC ser mere robust ud, er marginalt mindre, vejer mindre, muligheden for
ext er også tilstede.
Men hvilket kamera tager de bedste billeder og kan anbefales ?

Fra : Per Madsen

Dato : 01-05-02 12:43

Har du husket at tjekke batterilevetid. Mit G2 holder 3-3,5 timer med
kameraet tændt, og lcd skærmen bagpå tændt. Det er der ikke mange der gør.

Hilsen,
Per

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-05-02 13:27

> Har du husket at tjekke batterilevetid. Mit G2 holder 3-3,5 timer med
> kameraet tændt, og lcd skærmen bagpå tændt. Det er der ikke mange der gør.
Sony er canon overlegen på dette punkt, som det ses her
http://www.dpreview.com/reviews/canong2/page11.asp
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-05-02 14:08

> [...]
> ext er også tilstede.
> Men hvilket kamera tager de bedste billeder og kan anbefales ?
Se på en sammenligning i features via
http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp
Det meste er ens, men der er dog nogle forskelle udover prisen, så som
remote control, memory stick på Sony, flipud LCD skærm, flashshoe ikke
standard, samt RAW format på G2 vs. TIFF på Sony. RAW format er et tabsfrit
komprimeret billede directe fra CCD'en og fylder kun lidt mere end JPG i
bedste kvalitet. Hvis du spørger en professionel fotograf om man skal bruge
RAW eller JPG i bedste kvalitet, så vil han formentlig spærre øjnene op i
rædsel over spørgsmålet. Man bruger selvfølgelig RAW format, da det er
tabsfrit og man kan justere whitebalance, skarphedsjustering, contrast, etc.
under konverteringen til TIFF eller JPG format. Man kan således altid gå
tilbage til det originale billede, hvis man vel at mærke gemmer det. Jeg er
gået over til at gemme RAW formatet på CDR samt printer en kontaktkopi ud så
jeg kan finde billederne igen. Filnavnet kan også bibeholdes automatisk så
det er let at finde igen. RAW converteren kan konvertere en hel stribe fra
en folder til en anden på din PC. TIFF format fylder i snit ca. 11MB og et
RAW format billede ca. 3,3MB. På et 128MB kort kan du således have ca. 40
billeder i RAW og ca. 12 i TIFF! Desuden tager det 37sek. at gemme TIFF
billedet på S85 før du klan tage næste billede. I RAW format på G2 tager det
3-4 sek. før det næste billede kan tages (testet på mit eget kamera og
iøvrigt hurtigere end testrapporten på
http://www.dpreview.com/reviews/canong2/page11.asp, men måske har ny
firmware version forbedret dette). Se iøvrigt mangler omkring S85 continous
mode her http://www.steves-digicams.com/2001_reviews/s85_pg5.html
Se kommentarer om oplæsning mellem S85 og G2 her
http://www.dpreview.com/reviews/canong2/page19.asp
Se her en sammenligning mellem Sony 707 (storebror til S85) og G2 her
http://www.pbase.com/bsiverly/faceoff
Se også anmeldelser her http://www.megapixel.net/html/issueindex.html
Jeg så også på S85, før jeg bestemte mig for G2. Der er ingen tvivl om at
S85 er et godt kamera også.
Mvh,
Hans

Fra : Esben Frederiksen

Dato : 30-04-02 13:27

Prøv at tjække dette link

http://www.digit.no/
her nogle gode test af camerer

Mvh Esben

Fra : jj

Dato : 30-04-02 14:17

"Esben Frederiksen" <efre@has.dk> wrote in message
> Prøv at tjække dette link
>
> http://www.digit.no/
> her nogle gode test af camerer

tak , det kigger jeg på

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 30-04-02 14:07

max 128 mb ifølge www.sony.dk - koster min. 1.032 kr. hos de 6
forhandlere, der er med i www.edbpriser.dk 's database

Fra : jj

Dato : 30-04-02 14:18

<lcj@wanadoo.dk> wrote in message

> max 128 mb ifølge www.sony.dk - koster min. 1.032 kr. hos de 6
> forhandlere, der er med i www.edbpriser.dk 's database

hmm, det er lidt dyrt og sætter hurtigt en begrænsning for hvor mange
billeder man kan tage af gangen. Måske det alligevel bliver et G2.

Fra : U. Pedersen

Dato : 30-04-02 15:20

On Tue, 30 Apr 2002 15:18:27 +0200, "jj" <someone@msn.com> wroti:

>hmm, det er lidt dyrt og sætter hurtigt en begrænsning for hvor mange
>billeder man kan tage af gangen. Måske det alligevel bliver et G2.

Ja, det kan være de er dyre, men de fylder langt under hvad andre
bruger af lagermedie

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)
http://www.pbase.com/luf123/root

Fra : Psyman

Dato : 30-04-02 17:06

snip
> Ja, det kan være de er dyre, men de fylder langt under hvad andre
> bruger af lagermedie

Hvad med SmartMedia kort? De fylder (i volumen) og vejer under det halve af
Sony's Memory Stick!

Fra : U. Pedersen

Dato : 30-04-02 15:18

On Tue, 30 Apr 2002 09:43:06 +0200, "jj" <someone@msn.com> wroti:

>lageringsmediet som er memoryStick.
>I hvilken størrelse kan man få memortstick i og hvad er prisen på dem ?

128 MB er så vidt jeg ved højeste pt.
ang. pris, så prøv www.edbpriser.dk

Sidst jeg købte 128 MB Memory stick var 29-01-2002 og gav da 1070,-

Fra : Per Madsen

Dato : 30-04-02 17:35

Mit seneste 256Mb compactFlash kort kostede 1088, så det er sådan cirka halv
pris af Sony !!!!!!! Jeg havde selv meget stærkt overvejet et P5 indtil jeg
fandt ud af, at jeg ville blive halvvejs ruineret af priserne på memory
sticks. Men har man først købt et Sony er der jo ingen vej udenom, og det
tror jeg godt de ved hos Sony !

Med hensyn til størrelsen af lagermedier, tror jeg Ulf har meget små lommer,
når størrelsen betyder så meget Til Sony's priser er der jo ingen fare
for at man stopper en 5-10 stykker i lommen ad gangen !

Hilsen,
Per Madsen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-04-02 18:11

Per Madsen wrote:

> Med hensyn til størrelsen af lagermedier, tror jeg Ulf har meget
> små lommer, når størrelsen betyder så meget

Det er vist at gå i små sko, at diskutere størrelsen på de forskellige
hukommelseskort, de er da alle så små, at størrelsen ikke har nogen
praktisk betydning.

Derimod kan vi sagtens snakke om, at det ikke er særligt hensigtsmæssigt
med så mange forskellige korttyper, men vi må nok afvente og se hvilken
korttype der løber med hele markedet.

Lige nu kæmper de forskellige producenter om markedet, og våbnet er
forskellige korttyper, som de så tilbyder kameraproducenterne til en
meget lav pris, så forbrugerne gennem deres kamerakøb bindes til en
bestemt producents kort.

Og store koncerner som f.eks. Sony og Pansonic der begge har valgt nogle
alternative korttyper, kan jo sagten ha' økonomiske interesser i de
fabrikker, der fremstiller disse kort.

Det vi som forbrugere kan gøre for at få indsnævret antallet af
korttyper, så der kommer en hårdere konkurrence og lavere priser, er
hvis vi konsekvent vælger de kameraer, der både kan ta' SmartMedia,
CompactFlash og microdrives.

Det vil marginalisere de specielle korttyper, og skærpe konkurrencen på
både SmartMedia og CompactFlash kort, så vi hurtigere får større og
billigere kort på markedet.

Fra : U. Pedersen

Dato : 30-04-02 23:31

On Tue, 30 Apr 2002 18:35:28 +0200, "Per Madsen" <per_madsen@(slet
parantes)vip.cybercity.dk> wroti:

>Med hensyn til størrelsen af lagermedier, tror jeg Ulf har meget små lommer,
>når størrelsen betyder så meget Til Sony's priser er der jo ingen fare
>for at man stopper en 5-10 stykker i lommen ad gangen !

Per, det er faktisk en fordel at lommerne ikke er ret store, kortet
kunne blive væk i en stor lomme.
Så godt hvordan du sad og fumlede med alle dine spillekort