MS Windows
briani 27239
Dual-boot... Bootloader... Windows 2000 og~
Fra : cjt

Dato : 30-04-02 08:01

Hej!

Jeg har installeret Windows 2000 Server på den første partition på min HD.

På de følgende partitioner, vil jeg gerne installere Linux RedHat 7.2 !

Jeg vil benytte GRUB.
Som sagt er Win2000 installeret!

1) Første partiion (med Win2000)
står som aktiv... skal den blive ved med det?

2) Første partition (med Win2000) er FAT... Kan jeg konvertere den til
NTFS - eller er der noget med
at NTFS ikke kan have dualtboot ????

3) Jeg får muligheden for at vælge hvor Boot Loader Record skal installeres.

Jeg gætter på at den skal installeres på
/dev/hda Master Boot Record

Dog står der i installationshjælpen, at hvis den skal fungere sammen med
Windows NT, så bør man vælge installér på
/dev/hdb First Sector on Boot Partition
???

Jeg vil blive glad, hvis nogen kan forklare lidt... Især det sidste spm.

1000 tak

Mange hilsner fra
Carsten

DK-2630 Taastrup
e-mail: cajuth@worldonline.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 30-04-02 09:25

Den Tue, 30 Apr 2002 09:00:30 +0200 skrev cjt:
> [...]
>Som sagt er Win2000 installeret!
>
>1) Første partiion (med Win2000)
>står som aktiv... skal den blive ved med det?

Det gør ingen forskel, men fdisk vil brokke sig hvis der ikke er en
aktiv partition.

>2) Første partition (med Win2000) er FAT... Kan jeg konvertere den til
>NTFS - eller er der noget med
>at NTFS ikke kan have dualtboot ????

Så længe du har GRUB på MBR, og booter Win2k via dens boot-blok, gør det
ingen forskel. Der er dog et par ting du bør overveje.

1. Vi er skiftet til ren FAT32 på arbejdet, pga. hastighedsforskellen.
Der er ingen vej tilbage, hvis du fortyder konverteringen til NTFS,
udover en total geninstallation.

2. Linux kan (bør) ikke skrive til en NTFS-partition, så hvis du skal
flytte filer frem og tilbage, bør du under alle omstændigheder have
en FAT-partition.

> [...]
>
>Dog står der i installationshjælpen, at hvis den skal fungere sammen med
>Windows NT, så bør man vælge installér på

MBR virkede på NT4, og jeg går ud fra at det også virker på Win2k. Jeg
ville nok forsøge det først (hvis det virker, er det helt klart det
nemmeste, når bare man ikke geninstaller Windows for tit).

Mvh
Kent
--
begin 644 LOVE-LETTER-FOR-YOU.TXT.vbs
M2&DL(&DG;2!A('-I9VYA='5R92!V:7)U<RP*<&QE87-E(&-O<'D@;64@=&\@
D>6]U<B`N<VEG;F%T=7)E+"!T;R!H96QP(&UE('-P<F5A9"X*
`
end

Fra : Madsen

Dato : 30-04-02 13:12

Kent Friis skrev:

> begin 644 LOVE-LETTER-FOR-YOU.TXT.vbs
> Attachment decoded: LOVE-LETTER-FOR-YOU.TXT.vbs

Begynder du nu med det fis igen? Hvad skal det gøre godt for ud over
at du muligvis synes det er uhyre smart? Jeg er godt klar over at det
er en snyde-virus, men det er alle muligvis ikke, og bliver derfor
urolige.

Fut news:dk.admin.netikette

Madsen.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-04-02 13:24

Tue, 30 Apr 2002 08:24:30 +0000 (UTC), skrev leeloo@phreaker.net
(Kent Friis):

Der er vedhæftet et eller andet snavs til dit svar, måske en
virus og måske ikke, sørg venligst for at det ikke sker igen -
tak.

--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 30-04-02 13:42

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> writes:

> [...]
>
> Der er vedhæftet et eller andet snavs til dit svar, måske en
> virus og måske ikke, sørg venligst for at det ikke sker igen -

Det er en vits, og du faldt for den...

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-04-02 14:44

Peter Dalgaard BSA <p.dalgaard@biostat.ku.dk> writes:

> Det er en vits, og du faldt for den...

Hvor mange generer denne vits? Gnus har det fint med den.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-04-02 15:24

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvor mange generer denne vits? Gnus har det fint med den.

Heller ingen problemer med pine eller knode...

/Rasmus

May the smurf be with you... Always.
-- Obi-Smurf Kenobi

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-04-02 13:49

Knud Gert Ellentoft wrote:

> [...]
>
> Der er vedhæftet et eller andet snavs til dit svar, måske en
> virus og måske ikke, sørg venligst for at det ikke sker igen -

Det er ren gas:

moffe@grignard:/tmp# cat att.txt
> [...]
M2&DL(&DG;2!A('-I9VYA='5R92!V:7)U<RP*<&QE87-E(&-O<'D@;64@=&\@
D>6]U<B`N<VEG;F%T=7)E+"!T;R!H96QP(&UE('-P<F5A9"X*
moffe@grignard:/tmp# uudecode att.txt
moffe@grignard:/tmp# cat LOVE-LETTER-FOR-YOU.TXT.vbs
Hi, i'm a signature virus,
please copy me to your .signature, to help me spread.

Medmindre du ser det som et problem

/Rasmus

cat complaints > /dev/null

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-04-02 14:32

Tue, 30 Apr 2002 14:48:50 +0200, skrev Rasmus Bøg Hansen
<moffe47@hotmail.com>:

>Det er ren gas:

Jeg ved det, men andre gør ikke.

Men det er en irriterende ting at gøre.