Min akvariehistorie :-) Lidt lang
Fra : [9000]Kim Fritze Sil~

Dato : 30-04-02 01:19

Hejsa

For et par måneder siden bestemte jeg mig for at få et lille 35L akvarie op
at stå. Det havde stået i en tør kælder med de oprindelige sten i. Jeg havde
ikke tænkt mig at bruge for mange penge på projektet (SU), så jeg rensede
stenene og alt grejet grundigt, så det eneste jeg skulle have var planter,
fisk og foder. Planter er jo ikke dyre og foder ej heller og ved et tilfælde
kunne jeg få nogle Platy/Spinups foræret.

Planter osv. blev puttet i akvariet en uge inden fiskene skulle i og alt gik
planmæssigt selvom jeg ikke havde noget varmelegeme. Dette fik jeg så (igen
ved et tilfælde) foræret sammen med fiskene. Temperaturen var jo så desværre
ikke helt så god da jeg kom hjem med fiskene (en times rejse), så min plan
var at tømme en tredjedel af vandet ud og putte noget helt koldt vand (havde
jeg fået at vide skulle være bedst) i en vandkoger, varme det op til en
50-60 grader og hælde i akvariet inden fiskene kom i. Dette virkede
overvældende godt selvom fiskene godt nok stod og klumpede lidt sammen om
varmelegemet indtil temperaturen var som de gerne ville have den. Vældig
nuttet at se i øvrigt.

Nå, men nu kørte hele jo på skinner indtil dagen efter. Det første jeg så,
da jeg tændte lyset var nogle små aflange "ting", som fes omkring og blev
jagtet af fiskene. Det var sq unger!!! Jeg nåede så i min desperation kun at
fange 3 af dem, men jeg havde jo ikke noget sted at putte dem, så de kom i
et et-liters mål, man bruger til mad og hanken på den blev hængt over
ledningen til pumpen for ikke at falde helt ned i vandet igen. Pyha! Jeg fik
scoret mig et lille (5L) akvarie, et ekstra varmelegeme og en pumpe af mine
forældre og ungerne kom deri indtil de var store nok til ikke at blive spist
af de voksne.

Fem uger senere og de små var ved at være klar til at komme over til de
voksne da jeg en mandag morgen igen ser underlige, aflange ting blive jagtet
rundt i akvariet.....Unger igen!!! Denne gang var jeg så lidt mere fattet og
nåede at fange 9 af de små skravl inden de blev fiskeføde. Hurtig ombytning
blev foretaget og de større unger kom over til deres forældre og de små nye
over i det lille akvarie. Desværre døde en enkelt af de små dagen efter, men
resten har det fint og lader til at hygge sig i deres lidt klemte hjem.

Nu kommer så det jeg egentlig gerne vil have svar på om muligt:

1: Hvor sejlivede ER sådan nogen Platy/Spinups egentlig?? Jeg synes deres
behandling den første dag taget i betragtning må de betegnes som værende
nogen små seje krabater.

2: Ungerne lader til at leve fint med at spise ganske almindeligt
flagefoder, som lige hurtigt knuses mellem to fingre, men de er som små
hajer, hvis der falder en flage ned, som de ikke lige kan tygge over.
Behøver man købe ungefoder til dem eller er det ok at blive ved med at fodre
dem med det samme som de voksne får?

3: Hvor mange fisk er det "forsvarligt" at have gående i et 35L akvarie?
Indtil videre er der 8 Platy/Spinups og 3 unger, 1 Sværddrager han (som
smuttede med i nettet da de blev fanget til mig) og 2 tigermaller, som endnu
kun er ca. 4-5 cm. lange, men der er jo 8 små krabater som på et tidspunkt
bliver store nok til at komme tilbage til de voksne. Kan alle de godt gå i
det lille akvarie?

4: Hvad er den optimale temp. for sådan et akvarie? I øjeblikket har både
unger og voksne en gennemsnitstemp. på ca. 26-27 grader.

5: Mine lystider skifter meget alt efter, hvornår jeg står op og går i seng
og mange weekender jeg er hos kæresten og dermed ikke er der til at
tænde/slukke. Hvor lang tid er optimalt? Når jeg ikke er der til at
tænde/slukke, sal jeg så lade det stå tændt eller slukket?

6: En enkelt af det første kuld unger er "skæv". Dvs. den blev mast lidt af
mit net og halen på den er lidt forskubbet i forhold til forkroppen, men den
lader til at have det fint selvom den har svært ved at svømme ligeud.
Skal man lade sådan een være eller aflive den? Den er lidt mindre end de to
andre unger af samme kuld fordi den ikke helt når maden så hurtigt som de
andre.

På forhånd tak for svarene.

--
Mvh. Kim, Aalborg

Forget 911, I dial .357
Trespassers will be shot
Survivors will be shot again.

Eye-dee-ten-tee, you only aren't if you know what it says.