FT 1803 og DIS KIP Kort
Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 29-04-02 20:14

Det drejer som om Vejle Amt, Nørre Tyrstrup Herred og specielt Vonsild Sogn.

Det har på DIS Danmarks hjemmeside over KIP kort en grå farve (ikke hvid og ikke
grå"ternet").

Skal den tolkes, som at den ikke findes, eller at den ikke er udleveret til nogen til
indtastning?

--
Ole P. Bielefeldt
Ry

Fra : Mads

Dato : 29-04-02 20:35

Jeg tror blot det betyder folketællingen i det herred er foretaget i 1803 og
resten af amtet i 1801.

ML

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 30-04-02 07:33

On Mon, 29 Apr 2002 21:13:42 +0200, "Ole P. Bielefeldt"
<ole.bielefeldt@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>grå"ternet").
>
>Skal den tolkes, som at den ikke findes, eller at den ikke er udleveret til nogen til

Grå og ternet betyder nogenlunde det samme, nemlig at der ikke findes
nogen FT for dette sogn og år.

Der kan så være flere årsager til det. Det kan være, at den aldrig er
gennemført som i Aabenraa amt 1787. Det kan være, at den er gået tabt,
som i Jordrup og Lejrskov 1845.

I dette tilfælde er årsagen, at hele herredet hørte til Slesvig og
dermed havde FT i 1803. Dog var der en lille del af Ødis sogn, som
hørte til kongeriget og derfor havde FT i 1801.

Markeringerne af manglende FT skal iøvrigt altid tages med et vist
forbehold. Eksempelvis kan man i litteraturen læse, at FT-1845 for
Øster Ulslev sogn i Maribo amt er gået tabt; men da indtasteren kom i
gang, dukkede den pludselig op alligevel.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 30-04-02 17:51

"Lars Jørgen Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> Øster Ulslev sogn i Maribo amt er gået tabt; men da indtasteren kom i
> gang, dukkede den pludselig op alligevel.

Hej Lars Jørgen,

Tak for dit svar, som desværre bekræftede mine bange anelser.

Du skriver, at de havde tællingen i 1803, fordi de hørte til Slesvig.

Skal jeg forstå dig korrekt, at lige netop dette herreds (Nørre Tyrstrup) FT er gået tabt
i Slesvig, hvorimod andre sogne/herreder under Slesvig findes, og er indtastet.

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 30-04-02 19:20

On Tue, 30 Apr 2002 18:51:10 +0200, "Ole P. Bielefeldt"
> [...]

>i Slesvig, hvorimod andre sogne/herreder under Slesvig findes, og er indtastet.

Nej dog

Du skal bare køre kortet lidt længere op, så vil du opdage, at der
nedenunder kortet med Vejle Amt 1801, er et ekstra lille kort med
Nørre Tyrstrup herred 1803. Og som det viser er hele herredet 1803
både indtastet og korrekturlæst.

På samme måde har vi lavet ved Ribe, Tønder og Haderslev amter. Her er
kortene også delvist dobbelte. Det var nødvendigt at gøre det sådan,
idet der er en del sogne som både har FT-1801 og 1803.

Fra : Bille1948

Dato : 09-05-02 23:02

"Lars Jørgen Helbo" skrev d. 30-04-02 19:20 dette indlæg :
> [...]
> kortene også delvist dobbelte. Det var nødvendigt at gøre det sådan,
> idet der er en del sogne som både har FT-1801 og 1803.

OK, tak.

Når de både er korrekturlæst, er det så blot et spørgsmål om tid, før de
bliver gjort tilgængelige for søgning hos DDA?

Ole P. Bielefeldt
Ry
http://www.familytreemaker.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 10-05-02 08:04

On Thu, 09 May 2002 22:01:32 GMT, "Bille1948"
<Bille1948.news@kandu.dk> wrote:

>Når de både er korrekturlæst, er det så blot et spørgsmål om tid, før de
>bliver gjort tilgængelige for søgning hos DDA?

Jamen de ER da søgbare. Prøv at kigge under:

http://ddd.dda.dk/asp/oversigtform.asp

og søg på Vejle amt 1803.