Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Coolpix ryster
Fra : Karsten Olesen

Dato : 29-04-02 20:10

Coolpix 995.

Set billeder fra et sådan fra en konfirmation.
En del blev taget uden blitz, indendørs, med
OK belysning. Mange var meget rystede, næsten
hysterisk. Er dette normalt ?
Det sker ikke med mit noget billigere/simplere Olympus.

--
"A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.

Fra : Peter Hyldrup

Dato : 29-04-02 22:30

Nej det er ikke normalt, jeg kan sagtens tage skarpe billeder helt ned til
1/15 sek.

--
Venlig hilsen

Peter

Fra : Madsen

Dato : 30-04-02 00:50

Karsten Olesen skrev:

> Set billeder fra et sådan fra en konfirmation.
> En del blev taget uden blitz, indendørs, med
> OK belysning. Mange var meget rystede, næsten
> hysterisk. Er dette normalt ?

Var fotografen skide fuld og på rulleskøjter?

Madsen.

Fra : Karsten Olesen

Dato : 30-04-02 19:37

> Var fotografen skide fuld og på rulleskøjter?

*************

Nej.
3 personer tog forskellige billeder indendørs uden blitz,
men selv ved sol ind af vinduerne var flertallet ganske rystede,
selvom der var lidt bevægelse i motivet.

Mit eget Olympus lavede ikke disse "fejlskud" eller
havde 0.5 > 0.75 sekunds ventetid fra knappen var trykket
ned til billedet blev taget..måske dêrfor...

MVH

Fra : Madsen

Dato : 30-04-02 20:29

Karsten Olesen skrev:

> 3 personer tog forskellige billeder indendørs uden blitz,
> men selv ved sol ind af vinduerne var flertallet ganske rystede,
> selvom der var lidt bevægelse i motivet.

Okay.
Nu kender jeg ikke Coolpix 990, men har et 990 wannabe ved navn
Coolpix 950 og det har jeg indtil videre været godt tilfreds med og
også i indedørs optagelser uden blitz, men der skal altså også være
noget lys at gøre godt med. Kommer jeg ned under 1/20 - 1/30 i
lukketid så skal jeg holde godt fast og der skal ikke være ret meget
bevægelse i billedet før der fremkommer sløring.

Madsen.

Fra : Hans Kruse

Dato : 30-04-02 23:01

Prøv at se på optageinformation gemt i billedet. Det er måske taget på 1/15
sek. Mange mennesker ryster billeder, fordi ikke har den rigtige teknik.
Prøv at øve dig i at trykke med en finger med en rolig bevægelse, uden at
bevæge hele hånden. Jeg har taget skarpe billeder helt ned til 1/4 sek. med
fri hånd.
Mvh,
Hans

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-04-02 23:20

Hans Kruse wrote:

> Prøv at se på optageinformation gemt i billedet. Det er måske taget
> på 1/15 sek. Mange mennesker ryster billeder, fordi ikke har den
> rigtige teknik.

Hvis billederne er vigtige, så bør ikke øvede aldrig forsøge at
fotografere på tider under 1/125.

> Prøv at øve dig i at trykke med en finger med en rolig bevægelse,
> uden at bevæge hele hånden. Jeg har taget skarpe billeder helt ned
> til 1/4 sek. med fri hånd.

Man kan komme helt ned på 1 sec. håndholdt, og stadig få skarpe
billeder, digicams har den fordel, at de får ikke en rystelse af spejlet
når det slår op, men det kræver øvelse, man anvender de samme teknikker
som skytter, hvor man styrer vejrtrækning, og sørger for at ha' en
stabil stilling, hvor kroppen er i ballance.