Kan man ikke slippe af med en Dynamisk IP ~
Fra : PsHdO

Dato : 29-04-02 20:03

Hej.
Jeg har et lille problem som er ret træls....
Jeg har fået tildelt en dynamisk IP på en TDC adsl opkobling, det er en
rigtig kedelig en der ikke fungere særlig godt ude på www, og også på TDC´s
egen news-servere.
Den heder 131.164.189.255.

Jeg har været nød til at skifte netkort i maskinen, og derved har jeg fået
en anden IP.
Men når jeg efter 2 uger skifter tilbage til det gamle netkort heder det
stadig .255.
Dette har jeg prøvet 2 gange nu.
TDC support aner ikke hvordan man skal løse problemet.
Jeg har haft 2 andre netkort i maskinen i noget tid, men når jeg skifter
tilbage til mit eget så er det igen IP: .255
Jeg har haft 2 andre maskiner tilsluttet nettet i ét døgn, også uden at
dette hjalp.

Jeg køre forresten WinXP pro.
Hvordan slipper jeg af med en dynamisk IP adresse ??

Jeg har forsøgt med ipconfig relese og renew, uden at det hjalp.
Jeg har også prøvet at tage mit "255"-kort ud af maskinen lige efter at jeg
havde lavet en "ipconfig relese", og så haft det liggende i en uge, for
derefter til min skuffelse stadig at få tildelt .255 adressen.

Nu siger i sikkert så køb dog et andet netkort, ja, det ville jeg da også
gerne, hvis ikke det lige var for et par småting der er på dette som jeg er
glad for....

Jeg vil blive meget glad for lidt hjælp med dette.

Mvh.
PD

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-04-02 20:22

"PsHdO" <pshdo@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan slipper jeg af med en dynamisk IP adresse ??

Du kan ikke gøre noget selv udover det du allerede gør.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Simon Skals

Dato : 29-04-02 21:46

It seems Martin Højriis Kristensen wrote:

>Du kan ikke gøre noget selv udover det du allerede gør.

Men TDC burde undlade at uddele adresser, der er lutter nuller
eller et-taller i den sidste byte.

Vi har diskuteret det tidligere, og sagen er rimelig klar: Ja,
det er nogle andres skyld (Microsoft, m.fl), men som ISP skal man
servicere kunderne, og ingen af disse kan være tjent med en .0
eller .255 adresse.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jensn

Dato : 30-04-02 06:09

"Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Simon Skals <spam@gid.dk>
> "Never attribute to competence what can adequately be explained by luck."

Hej

Nok et dumt spørgsmål !?! - Men hvad er det lige der er problemet med
en 255-adresse ?

Mvh.
Jensn

Fra : Simon Skals

Dato : 30-04-02 10:47

It seems Jensn wrote:
>Nok et dumt spørgsmål !?! - Men hvad er det lige der er problemet med
>en 255-adresse ?

Visse IP-implementationer går i hårknude, når de skal kommunikere
med en sådan adresse.

Nogle af Cybercitys dial-up puljer er ret store og har følgelig
mere end én /24 pr. boks, og på et tidspunkt uddelte de også
adresser, der slutter på .0 eller .255. Det affødte en del klager
fra folk, der ikke kun se bestemte hjemmesider, hente mail
bestemte steder, osv.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : PD

Dato : 30-04-02 10:03

Hej.

> Nok et dumt spørgsmål !?! - Men hvad er det lige der er problemet med
> en 255-adresse ?

Jeg er ikke precis klar over hvad der er problemet, men jeg kan beskrive
hvilke problemer jeg har med en .255

1. Jeg kan ikke hente post fra TDC´s egne mailservere (Jeg har oven i købet
TDC bredbånd)
2. Jeg bruger meget DirectConnect, som heller ikke vil fungere med .255
adressen.
3. MSN kan man ikke logge på med .255, den bruger jeg også en del.

Der er flere ting rundt omkring der ikke fungere, jeg kan bare ikke precis
huske hvilke.
Men når jeg sætter et andet netkort i min maskine og dermed får en anden IP,
så fungere alt som det skal.

Det kan da godt være at det er et dårligt design på softwaren eller de
servere jeg bruger der er skyld i problemerne, men når man ikke engang kan
bruge TDC´s egne faciliteter som eks. at hente post, med den .255 IP man har
fået, så mener jeg at filmen knækker.....

Er det fordi at der ikke er ret mange på det opkoblingssted jeg bruger at
jeg ikke får en ny IP, ikke engang efter 14 dage.

Skal jeg evt. tage min maskine under armen med ud til en kammerart og sætte
den til hans TDC-bredbånd, så får jeg jo nok en ny IP derude på mit
net-kort, men vil det så evt. også betyde at mit kort´s nuværende IP vil
blive slettet fra TDC´s DHCP-server ude ved mit opkoblingspunkt ? (Så kunne
man måske være heldig....) Hvad tror i ??

Mvh.
PD

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-04-02 11:53

"Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse
> Vi har diskuteret det tidligere

Og vi endte også med at være enige...

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : PD

Dato : 30-04-02 11:41

Hej.

> Og vi endte også med at være enige...

Det er nu heller ikke for at starte en diskution,
det var mere hvis der skulle være et "lyst hoved" der lige havde "de vise
ord".

Mvh.
PD

Fra : Simon Skals

Dato : 30-04-02 15:25

It seems PD wrote:
>Det er nu heller ikke for at starte en diskution,
>det var mere hvis der skulle være et "lyst hoved" der lige havde "de vise
>ord".

Jamen, de vise ord er, at det er en uhensigtsmæssig konfiguration
fra TDC's side, og at de bør udbedre fejlen (som det med
rimelighed kan kaldes).

Det kan ikke have sin rigtighed, at du skal købe nyt netkort,
slæbe dit netkort med over til en kammerat, eller andre fjollede
ting.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 30-04-02 20:45

"Simon Skals" <spam@gid.dk> wrote:

> [...]
>
> Det kan ikke have sin rigtighed, at du skal købe nyt netkort,
> slæbe dit netkort med over til en kammerat, eller andre fjollede

Man det har jo netop sin rigtighed, manden kan ikke ved henvendelse til TDC
få løst problemet.

Andre kunder der bikser eller opgiver at få deres interne netværk til at
fungere har på grund af TDC's ringe DHCP servere/setup også masser af
problemer.

En ny gruppe kunder har nu også problemer med at DHCP serverene mildelst
talt sjældent svarer inden for 30 sekunder, og deres små ethernet routere
derfor mister DHCP lease på WAN siden.

Det er helt basale ting og TDC's setup er simpelthen for ringe.

Indtil jeg har set en udmelding fra TDC vurderer jeg ovenstående problemer
som ikke løsbare, og så længe det er tilfældet må meldingen være:

Lav med det eller find et andet sted at købe internet.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : PD

Dato : 30-04-02 11:57

Hej.

Ok, jeg har lige talt med TDC, og de har en supporter der "allerede" vil
ringe tilbage på Fredag mellem 13.00 og 14.00, så må vi se hvad han
siger....
Hvis han giver mig et "guldkorn" så vil jeg naturligvis skrive om det her i
NG....

Mvh.
PD

Fra : Arild Ehrenskjöld

Dato : 30-04-02 13:22

On Mon, 29 Apr 2002 21:03:01 +0200, "PsHdO" <pshdo@tdcspace.dk> wrote:

[snip]

>Nu siger i sikkert så køb dog et andet netkort, ja, det ville jeg da også
>gerne, hvis ikke det lige var for et par småting der er på dette som jeg er
>glad for....

Udfra din posting-host addresse gætter jeg på at du har TDC Bredbånd.

Du kan som andre i tråden har skrevet, ikke gøre mere end du allerede
har gjort for at slippe af med addressen, men du kan jo løse problemet
med et workaround: Bestil fast IP til dit abonnement.

Forudsætter naturligvis at du ikke har brug for mere end én IP..
--
Best regards,
Arild Ehrenskjöld

Fra : PD

Dato : 30-04-02 23:12

Hej.

> men du kan jo løse problemet
> med et workaround: Bestil fast IP til dit abonnement.
> Forudsætter naturligvis at du ikke har brug for mere end én IP..

1. Jeg har tænkt over det, og ja, det kunne være en løsning med én fast IP,
men kan man ikke være så uheldig at ens nye faste IP også ville blive en
eller anden .255...

2. Det nemmeste for mig er at have 2 dynamiske IP adresser syntes jeg, jeg
kan nemlig ikke lige få min winXP maskine til at være gateway for min Win98
maskine....
Jeg er sikkert bare for dum....hi hi.... Men jeg prøver at finde en løsning
på mit gateway eller bridge problem, for så kunne en fast IP være ok....

Mvh.
PD

Fra : Jesper Skriver

Dato : 01-05-02 22:21

On Mon, 29 Apr 2002 21:03:01 +0200, PsHdO wrote:

> Jeg har været nød til at skifte netkort i maskinen, og derved har jeg fået
> en anden IP.

Prøv at skifte hostnavn på maskinen, dermed ændres
client-identifier feltet.

Herudover arbejdes på at ikke udele sådanne adresser.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-05-02 22:23

In article <slrnad0n25.ner.harvest@freesbee.wheel.dk>, Jesper Skriver wrote:

> Prøv at skifte hostnavn på maskinen, dermed ændres
> client-identifier feltet.
>
> Herudover arbejdes på at ikke udele sådanne adresser.

Så vidt jeg har forstået bruger i ISC DHCPD 3.0, isåfald er det blot at
bryde sine ranges op ala:

shared-network network1 {
   subnet 10.0.0.0 netmask 255.0.0.0 {
      range 10.0.0.1 10.0.0.254;
      range 10.0.1.1 10.0.1.254;
   }
}

Eller er der noget jeg har overset i TDCs setup?

--
Andreas Plesner Jacobsen | The early worm gets the bird.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 01-05-02 23:26

On Wed, 1 May 2002 21:23:28 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

>Eller er der noget jeg har overset i TDCs setup?

Man kunne forestille sig at der i sin tid blev flækket et hurtigt
script sammen, der blot gav én stor range (over flere /24'ere) til
hvert subnet?

Selvfølgelig ikke at det skulle være en hindring for at lave det
anderledes efterfølgende.

--
- Peter Brodersen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 02-05-02 07:46

In article <KXZz8.10957$kp3.633403@news010.worldonline.dk>, Peter Brodersen wrote:

> Man kunne forestille sig at der i sin tid blev flækket et hurtigt
> script sammen, der blot gav én stor range (over flere /24'ere) til
> hvert subnet?

Nu har jeg efterhånden hacket nok perlscripts sammen til at vide at der
er masser af moduler til at håndtere IP-adresser og CIDR-ranges.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Wanna buy a duck?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-05-02 00:05

On Thu, 2 May 2002 06:45:59 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

>Nu har jeg efterhånden hacket nok perlscripts sammen til at vide at der
>er masser af moduler til at håndtere IP-adresser og CIDR-ranges.

Afholder det da folk at flække hurtige scripts sammen, hvis noget blot
hurtigt skal i luften, og måske efterfølgende "gøres pænere, når der
er tid"?

--
- Peter Brodersen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 03-05-02 07:20

In article <7CjA8.12317$kp3.698947@news010.worldonline.dk>, Peter Brodersen wrote:

> Afholder det da folk at flække hurtige scripts sammen, hvis noget blot
> hurtigt skal i luften, og måske efterfølgende "gøres pænere, når der
> er tid"?

Her er jo ikke tale om at gøre noget pænere, men rent faktisk at fixe et
defekt produkt.

--
Andreas Plesner Jacobsen | We cannot command nature except by obeying her.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-05-02 19:11

On Fri, 3 May 2002 06:19:46 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

>Her er jo ikke tale om at gøre noget pænere, men rent faktisk at fixe et
>defekt produkt.

... hvilket egentligt også var hvad, jeg mente. Det er jo ikke ligefrem
unormalt at kaste noget i luften, som måske "umiddelbart virker for de
fleste", man så efterfølgende håber at der er tid til at fixe på
senere.

Som en sidenote kan det nævnes, at det tilsyneladende i øjeblikket
heller ikke er unormalt at kaste noget i luften, der slet ikke virker.

--
- Peter Brodersen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 04-05-02 12:20

Nej, <http://stegen.dk/temp/msie4-warning.gif>

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jesper Skriver

Dato : 02-05-02 17:39

On Wed, 1 May 2002 21:23:28 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> [...]
>    }
> }
>
> Eller er der noget jeg har overset i TDCs setup?

Ikke udover at range konfigurationen ikke er så simpel som ovenfor, så
den ændring vil betyde at konfigurationen vokser fra 6 MB til ca. 10 MB

Og ISC dhcpd kan alså ikke lide enorme konfigurationer uden at CPU load
springer helt i luften.

Men vi har andre metoder, som pt. testes ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Simon Skals

Dato : 02-05-02 22:10

It seems Jesper Skriver wrote:
> [...]
>springer helt i luften.
>
>Men vi har andre metoder, som pt. testes ...

Er der noget til hinder for at have flere servere?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jesper Skriver

Dato : 03-05-02 12:21

On Thu, 2 May 2002 21:10:02 +0000 (UTC), Simon Skals wrote:

> Er der noget til hinder for at have flere servere?

Ikke udover de *sigh* administrative procedurer/systemer, som skal
ændres for at dette kan ske ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : PD

Dato : 05-05-02 15:14

Hej.
Nu er jeg måske lidt for dum, men "hostnavn" ???
Er det det jeg kan skifte inden i >Kontrolpanel>System>Computernavn så
knappen "Skift..." og så feltet Computernavn ??

Fra : PD

Dato : 05-05-02 22:16

Hej.
Hvis det var det der var svaret på mit problem, så har jeg vej gjort noget
bedre nu....?
Jeg har nemlig taget mit netkort .255 og sat over i min anden maskine....
Men det heder stadig .255..... øv øv....
Jeg er blevet klar over at IP´en er bundet til MAC adressen på kortet, for
hvis jeg giver mit andet netkort samme MAC som det der heder .255 så får det
plusselig også adressen .255. (Der kan dog kun være ét af gangen
tilsluttet....)

Det der nu er mit problem er at det eneste jeg ikke kan skifte på mit
..255-kort er precis MAC adressen, ikke engang med den DOS-util der følger
med.....

Mvh.
PD

Fra : PD

Dato : 05-05-02 15:43

Hej.

Nu er jeg måske lidt for dum, men "hostnavn" ???

Er det det jeg kan skifte inden i
->Kontrolpanel->System->Computernavn så
knappen "Skift..." og så feltet Computernavn ??
(Windows XP)

Det ændre nemlig desværre ikke noget, jeg har stadig .255 på det s....
netkort....

Hvad hvis jeg sætter det over i en anden PC, men på samme opkobling ??

Mvh.
PD