MS Windows
briani 27239
Videoredigering på pc - hvordan og med hva~
Fra : Jan

Dato : 29-04-02 16:22

Hej

Jeg overvejer at købe et nye videokamera og så har jeg jo hørt, at det vil
være bedst at købe et digitalt videokamera, det jeg så har mulighed for at
redigere i det jeg optager.

Er der nogen der har prøvet det og hvilket programmer bruger man til
videoredigering, hvad kan man lave med de pgl. programmer, hvad kræver det
af hardware og hvordan kan jeg få det tilbage på et videobånd eller hvad gør

Jan

Fra : rasmus carlsen

Dato : 29-04-02 16:42

"Jan" <dalvang@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> af hardware og hvordan kan jeg få det tilbage på et videobånd eller hvad

der findes mange programmer - meget anvendt er Media100 og ProTool (både til
mac og pc). Det er professionelle redigeringsprogrammer så med dem kan du
lave alt.

Hvad angår hardware skal du have masser af diskplads, masser af ram og et
særligt grafikkort ... det er ikke specielt dyrt. Angående kamera er det
mere besværligt ... et godt kamera er dyrt! Men du behøver ikke kåbe et
digitalt kamera ... men et kamera der bruger DV (Digital Video)-bånd ...

En ting skal du dog gøre dig klart. Vil du noget med det skal du bruge en
tre-skærmsløsning. Andet er faktisk umuligt. En monitor til at se billederne
på og to skærme til programmet.
ras

Fra : rasmus carlsen

Dato : 29-04-02 16:45

> [...]
> af hardware og hvordan kan jeg få det tilbage på et videobånd eller hvad

glemte en ting: Det kan lade sig gøre at smide et kabel fra et kamera
direkte ind i en lille transportabel HD ... jeg har ikke prøvet det men det
skulle virke fint ...
ras

Fra : Karsten Olesen

Dato : 29-04-02 18:47

> [...]
> af hardware og hvordan kan jeg få det tilbage på et videobånd eller hvad
*****************

Pinnacle Studio 7 er en mulighed.
Programmet er meget simpelt, men
kan det mest nødvendige.

Glem ren software rendering.
Der skal et specielt videoredigeringskort til,
som laver alt arbejdet i realtime, ellers
blir' man træt af at vente...pris knap 1500,-

Når filmen skal ud af PC'en igen, så bruger
jeg TV out på mit grafikkort.

MVH

Fra : D@lby

Dato : 29-04-02 18:58

> [...]
> af hardware og hvordan kan jeg få det tilbage på et videobånd eller hvad

Hej Jan,

Jeg synes at Ras gør det meget mere indviklet end det egentlig er. De
systemer/programmer som han snakker om er stinkende dyre - især media100.
Det er et professionelt program der koster 20 - 30.000 kr. bare for
software'en... (Med mindre det er ulovlig kopi selvfølgelig) --> og så er DV
bånd kun brugt i digitale kameraer!

Først og fremmest er det et digitalt kamera du skal have fat i, de er
efterhånden ikke ret dyre! Og der skal helst være et såkaldt "firewire" stik
i, som er den bedste måde at overføre digital video på, sålænge vi ikke
snakker proff-grej! Sådan et kort skal du også have i din computer!
(Firewire-kort) Det koster ikke mere end en tusse! (Og husk et kabel mellem
kamera og computer)

Det er fuldstændig det samme, du gør når du skal spille dit værk tilbage på
bånd igen... Her bruger du også "Firewire" og bruger dit kamera som optager!
Derefter kan du kopiere det du har lavet over på VHS så hele familien kan se
det!

Med hensyn til redigerings-software har Windows XP et standard klippe
program som også kan lave effekter o.lign. Ellers følger der som regel et
program med når du køber kortet til computeren! Hvis du rigtig skal ud og
investere så kan jeg anbefale programmet FINAL-CUT, men det er lidt
anvanceret og heller ikke i den billigste ende af skalaen!

Det er hvad du skal bruge - alt det med ekstra skærme, er slet ikke
nødvendigt! Overhoved!!

Håber du kunne bruge det til noget!

--
-=D@lby=-
(Redigeringstekniker på stor dansk TV-station)

Fra : rasmus carlsen

Dato : 03-05-02 15:25

"D@lby" <REMOVETHISlarsdalby@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> anvanceret og heller ikke i den billigste ende af skalaen!
>
> Det er hvad du skal bruge - alt det med ekstra skærme, er slet ikke

.... du har måske ret ... men skal man bruge det til anden en en lille
sekvens fra sommerhuset, skal man vel have noget udstyr, der virker. Og så
dyrt er det heller ikke. Jeg har ikke nogen pris på ex media100, men det kan
jo købes i forskellige versioner afhængig af hvilke krav, man stiller.
Nuvel - protools kan i al fald fås til få penge.
ras