Problemer med 2x256MB DDR Samsung 2700 på ~
Fra : Henrik

Dato : 29-04-02 16:45

Jeg har et problem jeg håber i kan hjælpe mig med at løse..
Min forholdsvis nyerhvervede P4NW 1.6 med hele pivtøjet opfører sig ikke
helt stabilt, den har nemlig et problem med at køre med 2 memmory moduler
(læs: 2 x 256MB DDR Samsung PC2700) Og jeg har på fornemmelsen at det er MB
den er gal med.
Jeg har prøvet kun at køre med Modul 1, skiftevis i de forskellige slots -
ingen problemer. Så kun med Modul 2, ligeledes skiftende mellem de
forskellige slots - heller ingen problemer. Men idet jeg kører med begge
moduler i maskinen bliver den ustabil, ikke synderligt, men den kommer
immervæk med en 3-4 fejl i løbet af en dag som den ellers ikke burde komme
med, samt at den rebooter efter 5min med SiSoft Sandra memmoryBurnin.

(PS: Jeg OC'er ikke maskinen for tiden da jeg stdig prøver at finde ud af
hvad der specifikt er i vejen)

Er der nogle der har oplevet noget lignende, eller kan have en ide om hvad
problemet kan være??
Jeg modtager gode råd med kyshånd..

Mvh
Henrik Lindholm

Fra : Per Laursen

Dato : 29-04-02 23:01

"> Er der nogle der har oplevet noget lignende, eller kan have en ide om
hvad
> problemet kan være??
> Jeg modtager gode råd med kyshånd..

Hej

Du skriver jo ikke meget om din hardware iøvrigt.
To forslag:
1) BIOS timings på rammen (er den aggresiv eller hva'?), hva siger MB
producenten mht. BIOS (er det den nyeste du har), andre der har tilsvarende
eller lignende problemer med sammme MB?
2) Din strømforsyning - kan den give alt det krudt der er bruge for (har du
set på HW monitor om der er udsving i spændingen på 3,3 volt?).

Mvh.

Per

Fra : Henrik

Dato : 30-04-02 19:33

> Du skriver jo ikke meget om din hardware iøvrigt.
P4NW 1.6Ghz med en TT Silent Viking
ASUS P4S333
2x256MB DDR Samsung PC2700
80GB Barracuda IV
Creative Geforce 2 Pro
+det løse
Stort kabinet godt med køling

> [...]
> 1) BIOS timings på rammen (er den aggresiv eller hva'?), hva siger MB
> producenten mht. BIOS (er det den nyeste du har), andre der har
- BIOS timings på rammen er sat til auto/1:1
- Jeg har prøvet med BIOS ver 1004, 1005, 1006a

> 2) Din strømforsyning - kan den give alt det krudt der er bruge for (har
du
> set på HW monitor om der er udsving i spændingen på 3,3 volt?).
- Min strømforsyning burde ikke være et problem, og udsvingningerne ligger
max på 0,1 - 0,15. Men anyway, jeg søger en ny stømforsyning, så hvis der er
nogen der har et godt råd til en minimum 400w LowNoise (Virkelig lownoise)
kvalitets PSU til en 1500 - 2000 kroner er jeg meget intereseret.

Mvh
Henrik L

Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 29-04-02 23:28

Kommer an på styresystem win 95 og flere ver af win98 håntere kun 64MB ram
resten af rammen skal du selv håntere, det vil sige fx bruge ram drive.
Men hvis din HD ikke er partioneret til fat 32 / 16 Skulle der ikke være
problemer. Gå din bios igennem for fejl indstillinger.
Jeg ved at 4 * DDR ram mange gange skal være ECC For at køre, men 2 monduler
det skal virke, ud fra hvad du fortæller virker du som en der har rimelig
god forstand på tingene og derfor godt ved at en PC kan forfejle uden nogen
logisk forklaring . Venligst Glenn

Fra : Jens U. K.

Dato : 30-04-02 13:59

"Glenn Hagedorn" <glennhagedorn@jubiipost.dk> wrote in message
> Kommer an på styresystem win 95 og flere ver af win98 håntere kun 64MB
ram

Det vidste jeg ikke. Kan du ikke komme med nogen henvisninger som
dokumenterer dine påstande om den 64MB ram-barriere?

> [...]

/Jens Ulrik

Fra : Peter Schrøder

Dato : 30-04-02 14:38

"Jens U. K." skrev
> Det vidste jeg ikke. Kan du ikke komme med nogen henvisninger som
> dokumenterer dine påstande om den 64MB ram-barriere?

Det er en rimeligt sejlivet vandrehistorie.
Gamle motherboards manglede i visse
situationer muligheden for at udnytte større
ram-mængder optimalt. Det kunne _undertiden_
resultere i en minimal perfomance-nedgang.
Win95 og 98 kan sagtens håndtere rammen.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Rene

Dato : 30-04-02 14:41

Hej Hej...

Der skulle på flere hovedkort være et generelt problem med at håndtere 2 stk
ddr brikker, jeg har selv haft problemet på et Abit KR7A, Soyo K7V Dragon +
og senest på et Epox 8K3a+. På Epoxkortet og Soyokortet løste jeg det med en
Bios opdatering og Abit kortet måtte jeg sende retur...Ifølge
Overclokkers.com er det på Abit kortet vist veldigt afhengigt hvlken rev.
kortet er.....Jeg bruger selv 2 stk 256 mb Crusial brikker.

Men For at hjælpe lidt...Prøv at opdatere den Bios...Eller bytte lidt på
brikkerne....

Håber det hjælper lidt...Jeg har selv været hammerende frustreret over disse
fejl, som lyder meget som dine

MVH

Renè

Henrik <trackenforcer@hotmail.com> skrev i
meldingsnyheter:HTdz8.7153$HZ2.594716@news000.worldonline.dk...

Fra : Henrik

Dato : 30-04-02 19:40

Ifølge manualen til mit MOBO skulle det understøtte 2stk DDR brikker..
Og jeg har prøvet med alle de BIOS's ASUS har frigivet til MOBO inkl. BIOS
til P4S533.
Og som jeg skrev i det tidligere indlæg har jeg prøvet at bytte Rammen på
alle mulige leder og kanter.. SUK!!! Jeg bliver desværre nok nød til at
ringe til SHG (der det er købt) for at høre hvad de vil anbefale at jeg gør.

Mvh
Henrik L

Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 30-04-02 22:40

En kvalitets PSU er Ennermax med regulering af blæserfan den larmer
overhovedet ikke, hvis du er til vild overclokning eller du køre dual CPU så
tag den på 430watt ellers er den mindere model 360 watt til omkring 800kr
Udemærket. hvis ikke du bruger win XP så prøv måske det hjælper.

Til Jens omkring 64 MB grænsen som rigtig nok kun gjalt de gamle cokket 7 MB
Men Windows 95 og tidligere win98 styresystemerne er ikke særlig god til at
håntere mere end max 64/128MB Med mindere man angiver det i Himem.sys
Emm386.exe. For et par år siden var der her i gruppen ca. 7 sider om
problemet, I dag er det et mere sjændet problem jeg har ikke fundet noget
omkring emnet. Glenn.

Fra : Henrik

Dato : 01-05-02 09:32

> [...]

> tag den på 430watt ellers er den mindere model 360 watt til omkring 800kr
> Udemærket. hvis ikke du bruger win XP så prøv måske det hjælper.

Hvorfor ikke hvis jeg bruger WinXP??, (det gør jeg nemlig tilfældigvis)

Mvh
Henrik L

Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 01-05-02 11:02

Hvorfor ikke hvis jeg bruger WinXP??, (det gør jeg nemlig tilfældigvis)
Mvh
Henrik L

DDR ram og XP skulle gerne køre uden prob, jeg havde ikke før hørt eller
læst at to monduler DDR ram kunne give problemer, jeg ved at ECC - ram køre
stabilt med flere monduler. Du må gerne melde tilbage, her i gruppen hvis du
finder en løsning ?
V Glenn.

Fra : Anne Marie

Dato : 03-05-02 21:11

Hej Igen...

"En kvalitets PSU er Ennermax med regulering af blæserfan den larmer
overhovedet ikke, hvis du er til vild overclokning eller du køre dual CPU så
tag den på 430watt" JEG HAR SELV EN OG DEN LARMER..!! men den er go

http://www.overclockers.com/articles561/ Her kan du gå ind og læse, flere
DDR brikker er et kendt problem på flere hovedkort...

Dette er ingen hjælp desvære, men hvis du folger lidt med i overclokkers kan
det være at der kommer en løsning.

Har du forresten opdatert din bios'

mvh
Renè

Glenn Hagedorn <glennhagedorn@jubiipost.dk> skrev i
meldingsnyheter:3ccfbd2a$0$11954$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : David Nilsson

Dato : 04-05-02 14:11

"Henrik" <trackenforcer@hotmail.com> wrote in message news:<HTdz8.7153$HZ2.594716@news000.worldonline.dk>...
> [...]
> hvad der specifikt er i vejen)
>
> Er der nogle der har oplevet noget lignende, eller kan have en ide om hvad

Hej Henrik, (ursäkta svenskan)

Jag har exakt samma moderkort/cpu/minne och jag har också (liksom
andra) haft problem med detta moderkort när man kört med två
minnesmoduler. Man har aldrig något fel med bara en minnesmodul. Felen
uppträder oftast i höga busshastigheter och man får problem med att
datorn rebootar, Sisoft sandra klarar går inte igenom minnestesterna
ordentligt osv. Orsaken till problemet är att ett litet chip på
moderkortet blir överhettat. Chippet heter RT9173 (ca 4x5 mm stort)
och sitter mellan två kondensatorer nära de jumpers som sköter
DDR-spänningen (ovanför floppykontakten). Lösningen på det hela är att
sätta dit en liten kylfläns på chippet. Jag sågade ut en bit från
gammal 486-fläns och satte dit. Den var ca 1.0 cm x 0.5cm x 2.0cm (l,
b, h). Har inte råkat ut för en enda krasch sen jag gjorde detta. Kör
minnena nu i 187 Mhz @ 2.5,2,2,5,2.

Det är många som haft detta problem och detta har varit lösningen.
Flera trådar på www.asusboards.com handlar om detta.
Se bla
http://www.asusboards.com/forums/showthread.php?s=&threadid=16132

Fra : Henrik

Dato : 05-05-02 00:17

Mange tak for hjælpen!! Det de beskriver er jo præcist det samme problem som
jeg har. (Og det er jo meget rart at vide at man ikke er den eneste med et
problem )
Så jeg vil tage kontakt til SHG som har solgt mig min hardware, og klage
over at det ikke er stabilt, til trods for at jeg ikke overclocker!!!

Mvh
Henrik L

Fra : Niels Bjørk Pedersen

Dato : 10-05-02 18:31

Hvis du havde læst mere om PC2700 ram inden du købte det system, ville du
vide at ALLE ram fabrikanter i øjeblikket har store problemer med at lave
stabile PC2700 ram, og problemet er især værre når der sidder mere end 1
modul på bundkortet. PC2700 forventes først at blive 100% stabilt når
bundkort og ram fabrikanterne er blevet enige i nogle generelle
specifikationer for rammene, og det betyder at vi nok først ser stabile
PC2700 engang i efteråret.

Hvis dit bundkort understøtter PC2100 ram så læs dette:
Ellers ville jeg råde dig til at bede forhandleren tage rammene tilbage og
give dig samme mængde ram i PC2100 versionen (som ER stabile), og så også
give nogle penge tilbage på det mere de andre ram kostede.
Når så PC2700 ram er blevet stabile kan du købe disse og sætte i, og så
sælge de andre !
-Gripen90-

Henrik <trackenforcer@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:2_ZA8.533$274.79588@news010.worldonline.dk...