Revne i jolle
Fra : Vagn Schultz

Dato : 29-04-02 13:53

En bekendt af mig har en klinkbygget jolle i fyrretræ. I et af bordene under
vandlinien er der en ca. 75 cm lang og 0.5 cm bred revne. Han har forsøgt at
fylde den ud med en eller art bygningsskum hvilket ikke er faldet heldigt
ud. Båden er knastør og mit forslag til ham er at han krasser, fræser, river
bygningsskummet ud og derefter giver hele jollen linolie eller Owatrol 1.
Når så den har suget rigtig godt kan han vel fylde revnen ud med f.eks proff
10 og efterfølgende give den maling. Lyder det helt tosset?
Hilsen Vagn

--

/]
/ ]\

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-04-02 23:43

> [...]
> bygningsskummet ud og derefter giver hele jollen linolie eller Owatrol 1.
> Når så den har suget rigtig godt kan han vel fylde revnen ud med f.eks

Hvorlænge har træet været tørt. Hvis træet bliver rigtigt vådt igen, er der
en mulighed for, at det udvider sig igen, og derved lukker revnen delvist.

Er revnen gået helt igennem træet, så man kan se lige igennem?
Hvis det er tilfældet skal der limes en spuns i. Fræs hullet op og lim et
stykke træ i. Hvis træet er HELT tørt, kan man bruge epoxy, men er der fugt
i træet, skal der bruges PU lim (skumlim).

Claus

Fra : Vagn Schultz

Dato : 01-05-02 15:53

Hej Claus
Er det ikke et problem med epoxylim i forbindelse med en udvidelse af træet
når det bliver fugtigt?
Det forekommer mig at jeg her på stedet har set et indlæg om brug af netop
nye limtyper i forbindelse med gamle både......
Hilsen Vagn

Claus Tersgov <clausnews@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aan6ke$sp9$1@news.cybercity.dk...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-05-02 23:14

> [...]
> Det forekommer mig at jeg her på stedet har set et indlæg om brug af netop
> nye limtyper i forbindelse med gamle både......

Det er naturligvis afhængigt af, hvilken lim man bruger. Jeg bruger kun West
epoxy og det kan give sig ca. 24 % alt efter hvilke additiver, man
tilsætter.
Omtalte reperation kan sagtens ske med ovennævnte uden problemer. Men det er
meget vigtigt, at man er opmærksom på fugtindholdet i træet...

Claus