ny mac...
Fra : Morten Reippuert

Dato : 29-04-02 13:18

<http://www.apple.com/education/emac/>

desværre lader den til kun at blive solgt til udannelsesinstitutioner...
ærgerligt specs er identisk med den nye iMac 700, dog med en 17" CRT
(dvs max 1280*1024). Prisen er ellers nede i et leje hvor de fleste kan
være med: 999-1119$ afhæmgig af konfigurationen.

Af andet nyt kan nævnes den ventede opdatering af toiBook'en. dvs 667Mhz
og 800MHz, nyt grafikkort (Radeon 7500) - desuden er 15.2" TFT'ens
opløsning øget til 1280x854

Fra : Michael Holm

Dato : 29-04-02 13:21

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
>
> Af andet nyt kan nævnes den ventede opdatering af toiBook'en. dvs 667Mhz
> og 800MHz, nyt grafikkort (Radeon 7500) - desuden er 15.2" TFT'ens

så den godt i morges, håber at kunne få presset en enkelt eller 2 ind på
budget'et

--
Michael
kiaikidoRemove@mac.comRemove

Fra : Morten Reippuert

Dato : 29-04-02 13:33

In article <1fbensw.1nur8gskbz3q4N%virkerikke@anthro.dk>,
virkerikke@anthro.dk (Michael Holm) wrote:

> så den godt i morges, håber at kunne få presset en enkelt eller 2 ind på
> budget'et

Apple er efter min ydmyge mening tåbelige hvis de udelukkende vil sælge
den til uddannelses institutioner. Den ny imac er for dyr for almindelig
dødelige og opløsningen for lille. 1k $ for en G4 med 17" skærm er
ellers hvad ville kunne friste de *nix brugere og PC brugere som gerne
vil skifte til Mac OS X, men nægter at spendere 15-20k kr på en computer.

I øvrigt er den pænere end både den originale iMac og og rebirth
modellerne.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 29-04-02 14:23

> [...]

> ellers hvad ville kunne friste de *nix brugere og PC brugere som gerne
> vil skifte til Mac OS X, men nægter at spendere 15-20k kr på en computer.

Helt enig! Problemet er vel nok bare, at hvis eMac'en kommer i alm.
handel så står Apple med endnu en "cube" i form af den nye iMac!

> I øvrigt er den pænere end både den originale iMac og og rebirth
> modellerne.

Jeg synes nu at Rebirth iMac'en er li' så flot! Der er lidt missilhoved
over den nye eMac set bagfra. Mon den iøvrigt ikke er udstyret med
blæser.

Men Apple kunne helt sikkert få afsat rigtig mange af disse maskiner til
privatbrugerne. Måske ender det med at de skifter holdning!?

Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-04-02 16:17

Hej Martin

Martin Bredthauer wrote:

> Helt enig! Problemet er vel nok bare, at hvis eMac'en kommer i alm.
> handel så står Apple med endnu en "cube" i form af den nye iMac!

Det er jeg ikke så sikker på. Cube'n var teknisk set ikke det bedste, Apple
har præsteret, mens 'iMac' konceptet er godt og grundigt gennemprøvet i flere
serier.

Og så tror jeg, at den nye 'lampe' vil tiltale et helt andet publikum end den
alm. bruger. Man kunne jo kalde den for nutidens Apple-'B&O', og efterhånden
som flere og flere kører en eller anden form for Unix, så er man jo heller
ikke begrænset til at nøjes med alm. Mac OS/OS X.

Men lad os se, - SE og LC var jo heller ikke tiltænkt det alm. marked i første
omgang...

> Jeg synes nu at Rebirth iMac'en er li' så flot! Der er lidt missilhoved
> over den nye eMac set bagfra. Mon den iøvrigt ikke er udstyret med
> blæser.

Den virker 'slankere' til trods for 17" skærmen.

> Men Apple kunne helt sikkert få afsat rigtig mange af disse maskiner til
> privatbrugerne. Måske ender det med at de skifter holdning!?

Det håber jeg sandelig, de gør! - For det er da noget af det bedste nye, jeg
længe har set. Men jeg kunne godt forestille mig, at de lige vil se, hvordan
den bliver modtaget, før de 'risikerer' noget med en frigivelse.

mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Peter Kiil

Dato : 29-04-02 16:39

in article 3CCD63E0.ECE88C04@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 29/04/02 17:17:

> Det håber jeg sandelig, de gør! - For det er da noget af det bedste nye, jeg
> længe har set. Men jeg kunne godt forestille mig, at de lige vil se, hvordan
> den bliver modtaget, før de 'risikerer' noget med en frigivelse.

Den er tilgængelig for ikke-education kunder, men så er prisen også uden
educationrabat. Og så er den pludselig ikke så spændende længere. Vi nærmer
os nok 13000 + moms for den mindste og 15000 + moms for den store.

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 29-04-02 17:42

In article <B8F335BC.122A6%spam@kiil.net>, Peter Kiil <spam@kiil.net>
wrote:

> Den er tilgængelig for ikke-education kunder, men så er prisen også uden
> educationrabat. Og så er den pludselig ikke så spændende længere. Vi nærmer
> os nok 13000 + moms for den mindste og 15000 + moms for den store.

dvs fra 16k kr - det er for dyrt

Fra : Peter Kiil

Dato : 29-04-02 17:56

in article r4tjaa.sh.ln@g4.reippuert.dk, Morten Reippuert at
spam@reippuert.dk wrote on 29/04/02 18:42:

> dvs fra 16k kr - det er for dyrt

Yep! Man kan jo håbe på at de sænker priserne hvis efterspørgslen bliver
stor.

--
/peter

"Where's my burrito?"
Homer Simpson.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-04-02 00:48

Hej Morten

Hvis det er tilfældet, så er prissætningen forholdsmæssigt højere end de
tilsvarende USA priser, - så det forstår jeg ikke helt....

Fra : Sebastian Løck

Dato : 30-04-02 09:56

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote in message news:<r4tjaa.sh.ln@g4.reippuert.dk>...
> [...]

Jeg læste noget med EUR 1200 (ca dkk 9000) og EUR 1400 (ca dkk 10500)
ex moms. Er det ikke en lige lovlig stor detailforhandlerfortjeneste
på 4000 (9 til 13). Men lad os nu se. Alt i alt synes jeg at den lille
model er den kontormaskine jeg altid savnede. Og den store kommer
måske på snart ønskeseddlen sammen med skiftet til OSX. De er bare så
nuttet .

hilsen
Sebastian

Fra : Peter Kiil

Dato : 30-04-02 12:25

in article ad9385a.0204300055.7430e95f@posting.google.com, Sebastian Løck at
thorfinn@forum.dk wrote on 30/04/02 10:55:

> [...]
>
> Jeg læste noget med EUR 1200 (ca dkk 9000) og EUR 1400 (ca dkk 10500)
> ex moms. Er det ikke en lige lovlig stor detailforhandlerfortjeneste

Jo det ville være en stor fortjeneste hvis det var sådan det virkede. Men
samme maskine har 2 varenumre med 2 kostpriser. Et med og et uden
educationrabat. Dvs at avancen er den samme for forhandleren uanset om det
er et salg til edu eller privat. Så det er Apple selv der skummer fløden,
ikke forhandlerne.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 30-04-02 21:15

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Den er tilgængelig for ikke-education kunder, men så er prisen også uden
> educationrabat.

Er der nogen steder på nettet, man udbyder den til salg til private i
DK?

Martin

Fra : Peter Kiil

Dato : 30-04-02 22:28

in article 1fbgodx.1j8gdfn1580k6uN%mb@talent.dk, Martin Bredthauer at
mb@talent.dk wrote on 30/04/02 22:14:

> Er der nogen steder på nettet, man udbyder den til salg til private i
> DK?

Dunno. Men et opkald til din favoritforhandler vil kunne give dig de svar du
søger.

--
/peter

"All right, let's not panic. I'll make the money by selling one of my
livers. I can get by with one."
Homer Simpson.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 01-05-02 20:56

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Dunno. Men et opkald til din favoritforhandler vil kunne give dig de svar du
> søger.

Okay, jeg troede, at man blot fik svaret: "Den må ikke sælges til
private, men du ka' få en iMac ka' du!"

Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 29-04-02 16:47

> Og så tror jeg, at den nye 'lampe' vil tiltale et helt andet publikum end den
> alm. bruger. Man kunne jo kalde den for nutidens Apple-'B&O'

Præcis det samme blev sagt om målgruppen for Cuben - men okay den ye
iMac sælger jo allerede godt, så mon ikke det går

Martin

Fra : Peter Perlsø

Dato : 29-04-02 15:30

On 4/29/02 2:32 PM, in article qhejaa.qc.ln@g4.reippuert.dk, "Morten
Reippuert" <spam@reippuert.dk> wrote:

> Apple er efter min ydmyge mening tåbelige hvis de udelukkende vil sælge
> den til uddannelses institutioner. Den ny imac er for dyr for almindelig
> dødelige og opløsningen for lille.

Uenig.

Opløsningen er OK. Prisen er for dyr, men det er den med alle Mac'er, og den
diskussion er vist en død hest jeg ikke vil ride på...

Rebirth? Er det lampen?

- Peter (http://haxor.dk, +45 5192 3981)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-04-02 16:30

Hej Peter

Peter Perlsø wrote:

> Uenig.

Her er jeg faktisk enig med Morten. Det er lidt tåbeligt, at de lige er kommet
med 2 nye iMacs med 15" skærme, der er væsentlig dyrere end denne nye med 17"
skærm. Og kigger du lidt på PC-verdenen, så er 17" ved at være standard ved
alle nye maskiner.

> Opløsningen er OK. Prisen er for dyr, men det er den med alle Mac'er, og den
> diskussion er vist en død hest jeg ikke vil ride på...

Hm... hvis man regner lidt med de normale US priser og forskellen hertil, så
vil den mindste udg. komme til at koste ca. 10.995kr. og den store 12.995kr. -
Det vil jeg ikke kalde dyrt - heller ikke for en Mac.

Jeg vil heller ikke til at diskutere Mac<->PC priser, men hvor får du en
tilsvarende PC i mærkevare til den pris, - vel at mærke med samme ydeevne...

> Rebirth? Er det lampen?

Det går jeg ud fra..., selvom jeg aldrig har hørt udtrykket brugt om de nye
iMacs før.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 29-04-02 17:39

In article <3CCD66D9.FA2CABFA@mail1.stofanet.dk>,

> hvor får du en tilsvarende PC i mærkevare til den pris, - vel at
> mærke med samme ydeevne...

Hos din lokale PC pusher hvor du køber et kvalitets bundkort, kabinet og
en CPU der passer til dine behov.

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-04-02 22:49

In article <5vsjaa.sh.ln@g4.reippuert.dk>,
Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Hos din lokale PC pusher hvor du køber et kvalitets bundkort, kabinet
> og en CPU der passer til dine behov.

Er det nu ikke at stramme den? Man kan da ikke sammenligne en færdig
computer med et byggesæt. Det er helt fint, hvis du selv kan og ønsker
at sammensætte din computer af løsdele. Men der er altså mange, der
hellere vil købe en færdig computer.
Alle de sammenligninger, der har været i amerikanske blade, har vist,
at den nye iMac som regel er billigere end en tilsvarende konfigureret
pc. Senest så jeg en test mod en Sony Vaio. Sony vandt vist knebent, men
den kostede også $3000 mod iMacs $2000.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-04-02 00:43

Hej Morten

- Det kalder jeg ikke for 'mærkevarer'. - Det er selvbyg. En mærkevære er
et internationalt anerkendt navn og produkt ala HP, Siemens-Nixdorff,
Compaq osv..

- Så prøv igen...

Fra : Morten Reippuert

Dato : 30-04-02 01:05

In article <3CCDDA63.C15313EF@mail1.stofanet.dk>,

> - Det kalder jeg ikke for 'mærkevarer'. - Det er selvbyg. En mærkevære er
> et internationalt anerkendt navn og produkt ala HP, Siemens-Nixdorff,
> Compaq osv..

ASUS, Intel, MSI osv...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-04-02 03:05

Hej Morten

Prøv igen -), - der sidder også både Quantum-Mactor, Seagate, Motorola,
Siemens, Philips, Plextor, Matshita, Mitsui i en Mac... - Det er dog stadig
'løsdele' som dem, du nævner.

Og vis mig lige fx. en HP eller en IBM med de løsdele sat op i en
konfiguration, der matcher den nye eMac, og fortæl mig så, hvad den koster i
forhold hertil

Morten Reippuert wrote:

> ASUS, Intel, MSI osv...

mvh. Erik Rihcard

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 30-04-02 17:59

> [...]
>
> Og vis mig lige fx. en HP eller en IBM med de løsdele sat op i en
> konfiguration, der matcher den nye eMac, og fortæl mig så, hvad den koster i

<http://commerce.euro.dell.com/dellstore/default.asp?c=1848&cu=dkdhs&l=d
a&m=dkk&n=2932&s=dkdhs&sbc=dkdhsdimen>

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt. Ikke kun Tuborg har noget i gære.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-04-02 11:37

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> writes:

> Hos din lokale PC pusher hvor du køber et kvalitets bundkort, kabinet og
> en CPU der passer til dine behov.

Skærmen er en vigtigt del af en maskine der sammenlignes med en iMac.
Hvor har du set en tilsvarende skærm? *
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-04-02 22:46

> [...]

> denne nye med 17" skærm. Og kigger du lidt på PC-verdenen, så er 17"
> ved at være standard ved alle nye maskiner.

Men har en 15" fladskærm ikke samme areal som en 17" CRT skærm? Desuden
er en fladskærm stadig dyrere end en CRT-skærm. Fladskærmen bruger
mindre strøm og producerer mindre varme. Set på den måde, er det vel
ikke urimeligt, at iMac er dyrere end eMac. Jeg mener da heller ikke, at
standarden på pc'er er andet end 17" CRT eller 15" fladskærm.
Jeg ved godt, at eMac har en lidt højere opløsning end iMac, men det
er jo bare et spørgsmål om tid.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-04-02 02:55

Hej Henrik

"Henrik Münster" wrote:

> Men har en 15" fladskærm ikke samme areal som en 17" CRT skærm?

Ikke helt, men næsten. En normal 15" TFT skærm har en effektiv diagonal på
ca. 14,7", mens fx. Apples 17" StudioDisplay (CRT) har en effektiv digonal
på 16,2", en tilsvarende Targa Diamantron Super 17" har en effektiv
diagonal på 16,5".

> Desuden er en fladskærm stadig dyrere end en CRT-skærm.
> Fladskærmen bruger mindre strøm og producerer mindre varme.

Helt klart, men både opløsningen og brugervinkel er også mindre end på en
CRT skærm.

> Set på den måde, er det vel ikke urimeligt, at iMac er dyrere end eMac.

Ikke hvis du kun sammenligner med 'lampen', men hvis du tager de opdaterede
'almindelige' iMacs med 15" skærm. Det var dem, jeg tænkte på

> Jeg mener da heller ikke, at standarden på pc'er er andet
> end 17" CRT eller 15" fladskærm.

Tja, det er jo også det, jeg skriver, såvidt jeg da kan se, har jeg
overhovedet ikke nævnt 17" TFT skærme. Og en blot nogenlunde rimelig god
CRT skærm vil i langt de fleste tilfælde være 100x bedre end en TFT skærm.
Det gælder både i kontrast og lysstyrke, - og ikke mindst i viewing angle -
den synsvinkel, hvor man kan se skærmbilledet korrekt.

> Jeg ved godt, at eMac har en lidt højere opløsning end iMac, men det
> er jo bare et spørgsmål om tid.

Det sagde man også for 5-6 år siden, da de første seperate TFT skærme kom
ned i en pris, der kunne begynde at matche de rigtig dyre CRT skærme, men
på mig virker det lidt, som om udviklingen er gået noget i stå.

Jeg er så heldig, at jeg har haft lejlighed til at afprøve en hel del både
CRT og TFT skærme, og jeg har endnu ikke fundet en TFT skærm, der bare
tilnærmelsesvis kan hamle op med en ganske almindelig blå Apple
StudioDisplay 17" i hverken kontrast, lysstyrke, farvemætning eller viewing
angle. Den, der kom nærmest, var en amerikansk produceret specialskærm til
medicinsk-kirurgisk brug (ved bl.a. hjernekirurgi) til den nette pris af
$70.000USd.

Så jeg vil vove den påstand, at en 17" eMac med CRT skærm til enhver tid
vil være mere hensigtsmæssig end en iMac med 15" CRT skærm.

Den mindste skærm, jeg selv har haft er en 15,3" gråtoneskærm - en Apple
Portrait A4 skærm, og jeg vil stadig mene, at den hører blandt de bedste
skærme overhovedet, - og det selv nu, hvor jeg lige i sidste uge erhvervede
mig en 21" LaCie Diamantron skærm. Og alene det, at jeg er gået fra en 17"
til en 21" har gjort, at jeg har langt færre problemer med bl.a. træthed i
øjnene, selvom jeg sidder ved den ca. 12-14 timer i døgnet!

Som du jo nok efterhånden har erfaret, så bruger jeg forstørrelse på
skærmbilledet hele tiden, og des større skærm, des større 'flickering', men
selv på denne 21"! er flickeringeffekten langt mindre end på en 15" TFT
skærm, hvis der bruges forstørrelsessystem.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-04-02 08:34

In article <3CCDF96D.460BA9C5@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> diagonal på ca. 14,7", mens fx. Apples 17" StudioDisplay (CRT) har en
> effektiv digonal på 16,2", en tilsvarende Targa Diamantron Super 17"

Så er der altså forskel. Jeg har bare altid hørt, at CRT-skærme snyder
med størrelse, mens fladskærmes størrelse passer. En 15" fladskærm
skulle således svare til en 17" CRT-skærm. Men det passer åbenbart ikke
helt.

> Ikke hvis du kun sammenligner med 'lampen', men hvis du tager de
> opdaterede 'almindelige' iMacs med 15" skærm. Det var dem, jeg tænkte
> på

Nåååh. Jeg troede, du mente den nye iMac G4. De "gamle" regner jeg
egentlig med er på vej ud.

> [...]
> kom ned i en pris, der kunne begynde at matche de rigtig dyre CRT
> skærme, men på mig virker det lidt, som om udviklingen er gået noget

Måske, men de bliver da bedre. Nu kender jeg dem mest fra bærbare, og
der er sandelig forskel på f.eks. min kones IBM fra sidste år og så min
Mac fra 1996. Men nu er PowerBook G4 lige kommet med højere opløsning,
og den nye eMac har da også en opløsning på 1280 x 960 pixels. Mon ikke
iMac G4 inden alt for længe også får en højere opløsning?

> [...]
> produceret specialskærm til medicinsk-kirurgisk brug (ved bl.a.
> hjernekirurgi) til den nette pris af $70.000USd.

Jeg kan også se, at det kniber med at indføre fladskærme på medicinsk
udstyr, så der er nok stadig noget med kvaliteten. Vi er ved at se på
ultralydscannere, og de har stadig CRT-skærme. Og det er vel at mærke
topmodellerne til over 1.000.000,- kr., vi ser på. Vores nye MR-scanner
har til gengæld en fladskærm, der vel er på 21". Den er i hvert fald
stor. Men så er der også kun den ene, så den er sikkert dyr. Ellers
plejer der at være et par monitorer til betjening, vurdering af billeder
etc. De 21" CRT-monitorer, der er til vores Siemens CT-scanner koster
80-100.000,- pr. styk. Men så kan de som regel holde i over et år. Lige
præcis ud over garantiperioden

> Så jeg vil vove den påstand, at en 17" eMac med CRT skærm til enhver
> tid vil være mere hensigtsmæssig end en iMac med 15" CRT skærm.

Jamen det har du da ret i. Og så er eMac jo på alle måder en hurtigere
og mere moderne computer. Jeg troede som sagt, du sammenlignede med den
nye iMac G4.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-04-02 11:41

Henrik Münster <muenster@mac.com> writes:

> Jeg kan også se, at det kniber med at indføre fladskærme på medicinsk
> udstyr, så der er nok stadig noget med kvaliteten. Vi er ved at se på

Det tror jeg ikke. Det er et spørgsmål om antal nuancer, for der
kræves faktisk en del for at man kan bruge dem til fx röntgen og
lignende.

Her skal man op i stil med

http://www.research.ibm.com/roentgen/

men de er nok ikke tili at komme i nærheden af for almindelige
dødelige hospitaler.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-04-02 17:33

In article <kkbsc11nbt.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> [...]
>
> Her skal man op i stil med
>
> http://www.research.ibm.com/roentgen/
>
> men de er nok ikke tili at komme i nærheden af for almindelige

Men er det ikke det, jeg siger? Kvaliteten halter stadig lidt, og skal
man have fladskærme af tilstrækkelig god kvalitet, er prisen alt for
høj. Firmaerne ville ikke kunne konkurrere med konkurrenten, der bruger
CRT-skærm.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-05-02 09:48

> [...]

> man have fladskærme af tilstrækkelig god kvalitet, er prisen alt for
> høj. Firmaerne ville ikke kunne konkurrere med konkurrenten, der bruger

Det er jo en defintion af hvad kvalitet er

Der er jo ingenting der forhindrer leverandoerene at have to modeller.
En med CRT og en med fladskaerm, og saa kan kunderne vaelge selv.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-05-02 11:31

ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Der er jo ingenting der forhindrer leverandoerene at have to modeller.
> En med CRT og en med fladskaerm, og saa kan kunderne vaelge selv.

Vi taler jo om produkter, der sælges i meget lille volumen. Det vil nok
være dyrt og besværligt at udvikle to forskellige. I hvert fald gør de
det ikke. Og jeg har fået at vide, at de skyldes prisen, at de ikke
bruger fladskærme endnu. Men jeg vil tro, at man selv kan vælge skærme
til arbejdsstationerne til CT- og MR-scannere. Man skal jo også vælge,
hvor mange skærme, man vil have. Jeg er mere indenfor ultralyd, og en
ultralydscanner er mere en samlet enhed. Selv om skærmen sådan set
sidder ovenpå, er den alligevel en del af scannerens design og ikke
sådan lige at skifte ud med en standardskærm.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Storm

Dato : 30-04-02 11:20

<http://maccentral.macworld.com/news/0204/29.sharp.php>

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 30-04-02 17:59

> [...]

> ikke urimeligt, at iMac er dyrere end eMac. Jeg mener da heller ikke, at
> standarden på pc'er er andet end 17" CRT eller 15" fladskærm.

Det er naturligvis en del af det, men med nutidens skarpe CRT skræme, så
har opløsning mere og sige. iMac'ens 15" er ganske rigtigt tilsvarende
en 17" CRT i gamle dage med fastfrekvens. Dog finder du nok næppe i dag
en 17" med mindre 12xx*10xx. Det er ikke kun størrelsen men så sandelig,
hvad du kan se på skærmen som tæller.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 29-04-02 17:37

In article <B8F32570.12EF%ftl@pobox.com>, Peter Perlsø <ftl@pobox.com>
wrote:

> Rebirth? Er det lampen?

slot-loading

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 29-04-02 16:12

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> og rebirth
> modellerne.

....og så bruger den ganske alm. sdram - herligt!

Har i iøvrigt bemærket Airport kortets slot ved cd-romdrevet. Mon de
slet ikke har problemer med tyveri af den slags i US?

Martin

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 29-04-02 15:00

Morten Reippuert wrote:
> [...]
> nye iMac 700, dog med en 17" CRT (dvs max 1280*1024). Prisen er
> ellers nede i et leje hvor de fleste kan være med: 999-1119$

Ja, når jeg lige får regnet lidt på mine finanser, og iøvrigt finder et
sted (måske Sverige ???) hvor man kan købe den privat (eller erhverv),
så er jeg den der kommer tilbage i Mac-folden

Jeg synes eMac er fed
Og 17" med 1280x960 passer glimrende til mig

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Karsten

Dato : 30-04-02 09:20

Søren C. Fischer :
>Ja, når jeg lige får regnet lidt på mine finanser, og iøvrigt finder et
>sted (måske Sverige ???) hvor man kan købe den privat (eller erhverv),
>så er jeg den der kommer tilbage i Mac-folden

yes :)
iflg.
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=11191
er prisen fin, men kun til uddannelsessektoren !
hvordan mon der bliver set på det, hvis man evt. kunne
købe via en skole e.lign. ?

>Jeg synes eMac er fed
>Og 17" med 1280x960 passer glimrende til mig

nemmerlig :)

mvh. Karsten

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 02-05-02 21:23

Søren C. Fischer <usenet@fischer-streton.dk> wrote:

> Ja, når jeg lige får regnet lidt på mine finanser, og iøvrigt finder et
> sted (måske Sverige ???) hvor man kan købe den privat (eller erhverv),
> så er jeg den der kommer tilbage i Mac-folden

kender du ikke nogen der har et studiekort til et eller anden
uddannelsessted?
Hvad siger DTU Mac gruppen? Er i frisk på en lille videresalg?

> Jeg synes eMac er fed
> Og 17" med 1280x960 passer glimrende til mig
Og så er den ikke dybere end en CRT iMac! 17'' CRT kender vi fra det
gamle studio display.

og så er den så nuttet

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 02-05-02 22:52

Sebastian Loeck wrote:

> kender du ikke nogen der har et studiekort til et eller anden
> uddannelsessted?
> Hvad siger DTU Mac gruppen? Er i frisk på en lille videresalg?

Jeg afventer lige i første omgang hvad prisen havner på når den kan
købes i DK...
Men er prisen ok, så går klapjagten ind hos venner og bekendte med
studiekort

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-04-02 15:56

Hej

- Så blev mine ønsker da opfyldt...-)) - Det var netop så'n en ka'l, jeg
efterlyste og havde hørt rygter om for et par måneder siden, som du måske
kan huske. Specs ser faktisk ret gode ud, og tja, - tilsyneladende er det
en ny 'skolemaskine' ala SE og LC, men lad os nu se, om ikke den også
kommer til normal salg. Det gjorde da både SE og LC.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 30-04-02 13:15

> tilsyneladende er det en ny 'skolemaskine' ala SE og LC, men lad os nu se,
> om ikke den også kommer til normal salg. Det gjorde da både SE og LC

Jeg mener nu at huske at LC'eren var til normal salg fra starten.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 30-04-02 16:13

Har I i øvrigt bemærket, at den mindste eMac ikke har indbygget modem?

Umiddelbart virker det lidt mystisk, men det har vel været et oplagt
sted at spare.

Venlig hilsen Mikkel

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 30-04-02 16:28

In article <nospam-FC5C8E.17124930042002@news.net.uni-c.dk>,
Mikkel Pagh <nospam@nospam.com> wrote:

> Har I i øvrigt bemærket, at den mindste eMac ikke har indbygget modem?
>
> Umiddelbart virker det lidt mystisk, men det har vel været et oplagt
> sted at spare.

Ja, for da den er til udd.markedet, så ryger den jo på netværk - og så
er der ikke meget fidus i også at have en modem.

Thomas Tvegaard

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 30-04-02 17:22

In article <tvegaard-930D54.17273930042002@sunsite.dk>,
Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> Ja, for da den er til udd.markedet, så ryger den jo på netværk - og så
> er der ikke meget fidus i også at have en modem.

Det kan man selvfølgelig sige, men som jeg har forstået det, sælges den
også til private studerende, fx via Apple Store. Og en del af dem kan da
tænkes kun at have telefonopkobling.
Men OK, så kan de jo købe et eksternt modem eller den store model.

/Mikkel

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-04-02 19:17

In article <nospam-BE81EE.18214930042002@news.net.uni-c.dk>,
> [...]

> tænkes kun at have telefonopkobling.
> Men OK, så kan de jo købe et eksternt modem eller den store model.

Kan man ikke se sådan på det, at den lille model er bedst egnet til
institutioner, hvor den er i netværk, mens den store model er bedst til
hjemmebrug. Den lille er pint ned i pris for at være konkurrencedygtig
til institutioner, men den mangler nogle faciliteter, som hjemmebrugere
ofte ønsker. Den store har f.eks. også cd-brænder og DVD-drev, hvilket
der nok også er mere brug for hjemme end i klasselokalet.
Er der andre end mig, der har undret sig over, at eMac kun har 128 MB
RAM? Er det ikke noget i underkanten?

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Finn Poulsen

Dato : 30-04-02 17:24

Til gengæld har den en microfon indgang ! Ikke ringe
vh