Hvad er egentlig et domæne ????
Fra : news

Dato : 04-02-01 11:15

Heg har altid opfattet et domæne, som dét navn, man har registreret på
Internettet - f.eks. www.jubii.dk

Nu er jeg lige begyndt at læse lidt om netværk... og bøgerne bruger ofte
betegnelsen
"domæne"... I starten troede jeg, at bøgerne blot mente "Serveren" ... men
det er da vist ikke den helt præcise

Hvad er egentlig et domæne ????

Det kan godt være, det er et lidt mærkeligt spørgsmål:
Men hvad mener man helt præcist, når man siger/skriver et "domæne" ...?

Med venlig hilsen
Carsten

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-02-01 10:45

On Sun, 4 Feb 2001 11:15:14 +0100, "news"
<callisto(remove_this)@get2net.dk> wrote:

> Nu er jeg lige begyndt at læse lidt om netværk... og bøgerne bruger
> ofte betegnelsen "domæne"... I starten troede jeg, at bøgerne blot
> mente "Serveren" ... men det er da vist ikke den helt præcise

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=dns

HTH,
-A

Fra : Anders M

Dato : 09-02-01 19:53

news wrote:

> Hvad er egentlig et domæne ????

top-level domain:

..dk, .net, .com, .org, .edu osv

first-level domain:
ofir, hp, au osv

second-level domain:
chat, mail, corp osv

Dvs:
mail.ofir.dk

top er børn af roden af træet.
sub er børn af top.
second er er børn af first osv

fx. mail.ofir.dk, her er mail.ofir.dk et sub domæne af ofir.dk som igen
er et subdomæne af dk
Håber det hjalp

Anders Misfeldt

Fra : Jonathan Stein

Dato : 10-02-01 14:30

Anders M wrote:

> fx. mail.ofir.dk, her er mail.ofir.dk et sub domæne af ofir.dk som igen
> er et subdomæne af dk

Navnet tyder på, at "mail" er en host (mail-server), der sidder på
domænet ofir.dk. Et subdomæne er f.eks. dk.ibm.com og se.ibm.com, som kunne
have host a la www.dk.ibm.com og mail.dk.ibm.com.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Rene Møller

Dato : 10-02-01 15:38

On Fri, 09 Feb 2001 19:52:34 +0100, Anders M
<andefeldt@mail1.stofanet.dk> wrote:

>top-level domain:
>
>.dk, .net, .com, .org, .edu osv
>

>first-level domain:
>ofir, hp, au osv
>
>second-level domain:
>chat, mail, corp osv
>
>Dvs:
>mail.ofir.dk
>
>top er børn af roden af træet.
>sub er børn af top.
>second er er børn af first osv
>
>fx. mail.ofir.dk, her er mail.ofir.dk et sub domæne af ofir.dk som igen
>er et subdomæne af dk
>Håber det hjalp
>
>Anders Misfeldt

Tak for det klare svar. Nu er jeg ikke mere i tvivl om hvad et domæne
er.

/Rene