British Shorthair...
Fra : ~*Jannie*~

Dato : 29-04-02 07:19

Hej alle,

Jeg har ikke haft kat i mange år efter min sidste døde 10 år gammel for ca.
3 år siden. Jeg har altid haft racekatte med stambog, jeg aldrig har hverken
avlet eller udstillet og ønsker det heller ikke, jeg elsker bare at have
kat.

Jeg er nu igen begyndt at tænke på om jeg skal berige min tilværelse med en
kat.

Jeg ved af erfaring at det som man høre om hvordan en katterace er ikke
altid stemmer overens. Jeg har hørt en del om briten og ville gerne høre for
nogle som selv har en brite om hvordan den er at leve sammen med. Jeg har
set en del og været på udstilling men det kunne være intresant at høre fra
nogen andre end dem som udstiller;))) ALtså jeg vil også gerne høre fra
nogle som opdrætter;))

Er der nogle som planlægger killinger så vil jeg også gerne høre om det!
Hvad er prisen i dag for en brite, jeg har hørt omkring 4000 kr. er det
rigtigt?

Er briten rolig eller er det en nattelarmer;)) Jeg har tidligere haft en
birma som larmede hele natten!! Min sidste katterace var en dejlig
orientaler, men jeg vil gerne have noget som er mere roligere end de 2
racer!

Jannie

Fra : Helle_Andersen

Dato : 29-04-02 08:47

"~*Jannie*~" skrev d. 29-04-02 07:19 dette indlæg :
> [...]
hverken
> avlet eller udstillet og ønsker det heller ikke, jeg elsker bare at

Hej Jannie

Jeg har ingen svar på dine spørgsmål, da jeg selv lever med og opdrætter
abyssiniere, men jeg vil blot sige, at jeg synes at det er rigtig
dejligt, når jeg oplever folk, som dig, der sætter sig grundigt ind i
tingene for at foretage det rette valg. Det er en af de ting, som kan
gøre mig glad Held og lykke med din nye bofælle - jeg er sikker på,
at nogen her kan hjælpe.

Helle
DK Tick-Tag
http://kattenet.dk
http://dekatten.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : ~*Jannie*~

Dato : 29-04-02 10:22

;))) Takker;)))) man skal jo have katten i forhbentligt mere end 10 år så
det er jo vigtigt, men jeg ved godt at nogle køber over hals og hoved. Synd
for kattene..

Jannie

Fra : Lene

Dato : 29-04-02 09:45

~*Jannie*~ wrote:

> Hej alle,

Hej Jannie

> Jeg er nu igen begyndt at tænke på om jeg skal berige min tilværelse med en
> kat.

Det kan jeg godt forstå :- ))

> [...]
> nogen andre end dem som udstiller;))) ALtså jeg vil også gerne høre fra

Jeg har selv norske skovkatte og en huskat, men min søster har en steriliseret
brite-pige på 1 år. Det er en meget stille og rolig kat. Hun vil gerne lege, men
er ikke "vild" overhovedet. Hun er en meget omgængelig kat, og tager det meste
roligt ( liiige undtagen, når der skal klippes klør, så kommer det lille monster
op i hende :- )). Min søster har haft hende med på ferie nede hos min mor et par
gange. Togturen på ca 2 1/2 timer har aldrig været noget problem, og hun er
også faldet enormt hurtigt til hos min mor.
Hun lever som indekat, og det har hun det fint med. Hun er ikke nogen
"udbryderkonge". Hun har i hvert fald aldrig forsøgt at smutte ud :- )
Hun vil meget gerne nusses og kæles med, men hun bryder sig ikke specielt meget
om at blive båret og løftet på ( jeg ved ikke, om det er racespecifikt,eller om
det kun er Silja). Engang imellem vil hun gerne bæres, men kun i kort tid, så
vil hun ned igen...
En af grundende til at min søster valgte briten, var dens rolige temperament, og
at den ikke er så selskabskrævende som nogle racer er. Der hvor hun bor nu,
måtte hun nemlig kun have 1 kat. Og hendes fungerer fint som "enemis", det er
helt sikkert.
Hun snakker ikke specielt meget, men når hun gør, har hun den sjoveste stemme.
Det lyder som om hun har drukket alt for meget whisky og røget alt for mange
smøger :- )
Igen ved jeg ikke, om dette gælder for briter generelt, eller om det kun er
Silja : Hun er ikke nogen "klisterkat", hun hænger ikke på en konstant. Men
alligevel kommer hun ofte hen for lige at blive nusset lidt og se, hvad min
søster laver. Når disse ting er ordnet, går hun hen og ligger sig i sin elskede
hængekøje :- ))
Og lige en ting til : hun er simpelthen så dejlig blød. Den korte tætte
bamsepels er altså bare dejlig at røre ved

> Hvad er prisen i dag for en brite, jeg har hørt omkring 4000 kr. er det
> rigtigt?

Jeg ved, at min lillesøster gav 3500 kr for hendes i sommers...Min søster
udstiller ikke, men katten skulle ifølge opdrætteren være meget velegnet til
udstilling. Så de 4000 du har hørt om er nok ikke helt ved siden af :- )

> Er briten rolig eller er det en nattelarmer;))

Min søsters er i hvert fald ikke en nattelarmer ( hvis man ser bort fra da hun
kom i løbetid, men da larmede hun vist til gengæld også helt afsindigt :- )) .
Selvfølgelig vågner den også engang imellem og vil lege klokken alt for tidligt,
men det er ikke sådan, at den larmer og fræser rundt midt om natten hver nat :-
) Hun plejer at gå i seng sammen med min søster, og så bliver hun som regel
liggende der hele natten, hvis ikke hun kravler op i hængekøjen og snuer :- )
Når min søsters kæreste sover der om natten, SKAL Silja helst også ligge i
sengen. Hun synes, at der er rigelig med plads, selvom der i forvejen ligger to
mennesker i en smal enkeltseng :- ))

Jeg håber, at du måske kan bruge noget af det. Mine svar er jo kun baseret på
Silja og mine sammenligninger mellem Silja og vores skovkatte og huskat. Og
sammenlignet med alle vores er Silja i hvert fald en hel del roligere :- )
Hvis du er interesseret kan jeg sende dig min søsters e-mail adresse ?? Hun kan
nok svare både bedre og på mere end jeg kan :- )

> Jannie

Mange hilsner fra Lene

Fra : ~*Jannie*~

Dato : 29-04-02 10:23

Lene, det er lige hvad jeg kunne bruge, dit brev bliver gemt og læst nøje,
håber p flere af den slags;)) eller i den stil;))

Jannie

Fra : Camilla Scharff

Dato : 29-04-02 17:27

"~*Jannie*~" <lolistanomail@hotmail.com> skrev...
> Hej alle,

Hej selv

> [...]
> nogen andre end dem som udstiller;))) ALtså jeg vil også gerne høre fra

Jeg opdrætter ikke selv Briter, men jeg kender MANGE af dem, idet jeg de
sidste 8 år har været involveret i arbejde i BB-klubben (klub for British
Shorthair og Burmesere), og derigennem lært mange opdrættere og udstillere
at kende.
Briter er nogle "tykke" bamser, der har et roligt temperament - selvfølgelig
legesyge, men uden at være overstadigt vilde, som fx de mindre korthårsracer
kan være (har selv burmesere og abyssiniere - de er ret vilde til tider!).
Desuden ser jeg mange af dem på udstillinger - og har også håndteret mange.
Jeg vil anbefale dig at kigge på BB-klubbens hjemmeside på
www.bb-klubben.dk - der finder du bl.a. en beskrivelse af Briten, og en
liste med hhv. opdrættere og killinger til salg/på vej - og så skal du
selvfølgelig drage på "ekspedition" hos nogle opdrættere og se kattene på
nært hold .
Det siges i øvrigt, at de stribede/spottede Briter (kaldes tabby) - og
sølvkattene især - er mere livlige end de ensfarvede... Om det passer ved
jeg ikke helt

> Er der nogle som planlægger killinger så vil jeg også gerne høre om det!
> Hvad er prisen i dag for en brite, jeg har hørt omkring 4000 kr. er det
> rigtigt?

Mellem 2500 og 4000 kr. er nok det mest sandsynlige - alt efter hvilken
farve og mønster mv. du gerne vil have - og om du måske kunne tænke dig en
lidt ældre killing (de bliver somme tider "sat ned i pris" når de kommer
over en vis alder) eller ligefrem en voksen kat, som af en eller anden grund
har behov for et nyt hjem.

> [...]
> birma som larmede hele natten!! Min sidste katterace var en dejlig
> orientaler, men jeg vil gerne have noget som er mere roligere end de 2

Ja, jeg kan jo kun udtale mig om de Briter jeg kender, og der er vist ingen
af dem, som er noget nær nattelarmere! Selvfølgelig undtaget fertile
hankatte, der vejrer damer, og hunkatte i løbetid, som kan være nogle
frygtelige "skrigere" - heldigvis går det jo over af sig selv ifb. med
neutralisation.

Held og lykke med at finde lige den kat, der passer til dig!

Mvh. Camilla
Camischa's burmesere
www.burmese.dk

Fra : ~*Jannie*~

Dato : 29-04-02 18:14

Tusind tak Camilla;)) Jeg bliver mere og mere overbevist om at jeg skal til
at finde en opdrætter jeg kan plage med et besæg;))))

Jeg har selvføgelig været inde på BB's side, en dejlig side når man kikker
efter forskellige katteracer;)))

Jannie

Fra : Lisbeth Jørgensen

Dato : 29-04-02 18:14

Hej Jannie !

Vi har et lille opdræt af British Shorthair, vi har for øjeblikket 2 creme
hanner og 1 blåcreme hun til salg, de er 5 uger og salgsklare midt i juni.
Prisen er 3500 kr. pr. stk.
De er vaccineret, har fået ormekur og der medfølger stamtavle når de sælges.

Briten er som voksen ikke nogen nattelarmer, men som killinger og ungdyr er
der mere gang i den, og så er det ikke altid de gider sove hele natten. Men
som voksne nyder de fleste at ligge og hygge sig. Vi har ikke problemer med
at de larmer om natten, og vi har 4 katte som gerne vil sove ved os.

Briten er absolut en rolig race, men nyder også at lege og være med i hvad
man laver.
Men den springer ikke så højt som nogen andre racer, og hænger heller ikke i
gardinerne, med mindre de går til gulvet, så vil alle katte hvis forsøge at
gemme sig der i.

Vi forventer at få et kuld igen til efteråret i farverne blå, creme og
blåcreme, og man er velkommen til at kontakte os for yderligere information,
besøg eller for at reservere en killing.

Venlig hilsen
Chalina´s British Shorthair opdræt
Lisbeth & Esben Jørgensen
www.chalina.dk

~*Jannie*~ <lolistanomail@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ccce5dd$0$73252$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Janus & Lone

Dato : 29-04-02 20:04

Hej.
Jeg har en brite på 9 måneder (Timon), som jeg lige har fået kastereret. Han
er det mest vidunderlige man kan kan anskaffe sig og enes utrolig godt med
min anden 4 år gamle kat. Han er ikke nogen nattelarmer, selvfølgelig en
gang i mellem kan jeg høre at han er oppe og lave balade, men for det meste
ligger han og sover trygt i sengen og jeg mener virkelig han sover og bliver
liggende, også selvom jeg ikke kan være der, han kan sagtens fylde en halv
seng. Som Lene skriver så snakker Timon heller ikke ret meget, men når han
så gør, så lyder det sjovt, som om han aldrig har "lært" at "mjaue" rigtig.
Timon vil gerne kæles med, men skal nok selv komme når han vil, han elsker
at hygge og vil gerne følge med i hvad der foregår i hvert fald når vi er
alene. Når der kommer gæster så går han ind for sig selv og kommer først når
der er ro, hvorimod min anden (alm. huskat) kommer springende med det samme
og vil kæles med. Timon vil ikke bæres på og det ville han heller ikke som
killing, så det tror jeg er generelt for briter. Jeg fik Timon lidt billig,
fordi jeg ingen stamtavle har med og han skal heller ikke bruges til
udstilling. Du kan skrive til mig, hvis du interesseret i at høre mere om
Timon og om hvor jeg har fået ham.

Med Venlig Hilsen
Lone Poulsen.

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 30-04-02 13:38

Hej
Altså hvor er det godt at få nogle informationer af denne slags om andre
racer end sin egen.
Jeg står for udsendelse af killingelisten fra min klub og så får jeg jo tit
nye killingekøbere i telefonen der spørger om de forskellige racers særpræg.
Så bare vi kunne få nogle flere historier af denne slags.
Netop Briten kendte jeg ikke så godt.
Hilsen Vibeke L

Fra : ~*Jannie*~

Dato : 30-04-02 13:52

Tak for dit svar;)) Det lyder jo rigtigt godt!

Jannie

Fra : Elwarth

Dato : 30-04-02 19:23

Hej Jannie!

Vi har selv lige været hele turen igennem med at vælge en race, og vores
valg faldt på briten. Det gjorde det af flere grunde, både på grund af deres
rolige temperament, som gør dem ideelle som indekatte (Vi har dog planer om
at lave en løbegård). Men nok mest på grund af deres nuttede udseende og
utroligt lækre plysagtige pels. Nogle af vores kolleger har en kastreret
han-brite, og ham forelskede vi os i ved første blik, men vi overvejede da
alligevel også alt muligt andet.

Vi ledte meget på nettet efter en killing, men vi ville gerne have en
ensfarvet hun, og det var ikke så let at finde lige nu. Det lykkedes dog til
sidst, så nu har vi bestilt en sort hunkilling, som vi skal se for første
gang i weekenden:)) Lige nu er hun ca. 2 uger gammel...
Vores erfaring er, at når man ringer rundt til diverse opdrættere er de
meget interesserede i at vise deres katte frem, også selvom de slet ikke har
killinger for tiden. Det kom egentlig lidt bag på mig, at ingen
tilsyneladende syntes vi var påtrængende, men vi har i hvert fald fået en
utroligt god behandling rundt omkring. Tak for det i øvrigt, hvis nogen af
jer læser med:)) Så du kan altså roligt gribe knoglen og spørge dig for.

Held og lykke med projektet!

VH
Dorthe