Gylleforureningen i Lilleåen
Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 29-04-02 06:10

Nedenstående er i nat udsendt som pressemeddelelese til Østjydske aviser,
radio og tv - men jeg synes da ikke, I skal snydes.

Steen Lindkvist
Hadsten Lystfiskeriforening

***********

Miljøberedskabet svigtede

Det voldsomme omfang, som gyllekatastrofen i Spørring Å og Lilleåen fik,
kunne sandsynligvis være undgået, hvis Århus Kommunes miljøberedskab havde
reageret på de henvendelser, der indløb til politiet og Århus Brand- og
Redningsvæsen onsdag den 24. april om eftermiddagen og aftenen. På dette
tidspunkt var oprydningsarbejdet afblæst og Spørring Å erklæret fri for
yderligere forurening.

Ved 17-tiden forsøgte en lodsejer ved Selling at anmelde, at vandet ved hans
gård var meget kraftigt præget af gyllen, uden held. Han kontaktede derfor
Hadsten Lystfiskeriforenings tidligere formand, Hans-Georg Hansen, der også
bor i Selling.

- Jeg kontaktede i første omgang Randers Politi ca. kl. 18.00, fortæller
Hans-Georg Hansen. Her fik jeg at vide, at gyllen stammede fra
biogasanlægget i Spørring, og at der var arbejdet på sagen det meste af
dagen. Og at der tilsyneladende var kontrol over situationen. Derefter
besigtigede jeg åen sammen med en fiskerikontrollør fra Hadsten
Lystfiskeriforening. Det så bestemt ikke ud, som om der var kontrol over
noget som helst, og jeg kontaktede derefter både Århus Politi og Århus
Brand- og Redningsvæsen.

Indsatslederen fra Århus Brand og Redningsvæsen mente dog ikke, at der var
grund til bekymring, for der var fuldt styr på tingene, forureningen var
standset og vandet, der løb i Spørring Å var igen rent. Skulle der være
enkelte steder med lidt grumset vand, var det ikke noget, der ville udgøre
et problem. Heller ikke Århus Kommunes miljøvagt mente, at der var
yderligere problemer, end de, der allerede var klaret.

På dette tidspunkt var der endnu ikke tegn på forurening i Lilleåen ved
Hadsten, hvor foreningens fiskerikontrollør tog et overblik over
situationen, men ved Selling Mølle (ca. 2 km nedstrøms den position, hvor
forureningen angiveligt skulle være stoppet) var vandet fuldstændigt sort,
og fyldt med døde fisk. Men disse oplysninger kunne tilsyneladende ikke
bringe beredskabet ud af starthullerne.

Først ved amtets elfiskeri torsdag blev det klart, at der også måtte være
noget galt i Lilleåen. Dels var det nu hele Spørring Å, der var uden liv, og
ikke kun nogle kilometer, dels var der problemer i Lilleåen. Amtets folk var
netop ved at undersøge det nederste af Spørring Å, da meldingen om skader i
Løjstrup Dambrug kom - næsten 20 km fra Spørring Å. Der var nu også døde
fisk i Lilleåen ved Hadsten, og disse havde på dette tidspunkt kun været
døde i højst 4-5 timer - altså var de først døde mere end et døgn efter, at
forureningen i Spørring Å blev opdaget.

Hadsten Lystfiskeriforening har på baggrund af oplysninger fra amtet og fra
egne opgørelser beregnet, at et sted mellem 20.000 og 30.000 ørreder er
omkommet i Lilleåen. Dertil kommer bestanden i den største del af Spørring
Å, hvor ca. 5.000 - 8.000 ørreder er slået ihjel af gyllen. En tilstrækkelig
vågen indsats af Århus Kommunes miljøberedskab kunne have begrænset tabet
til fiskene i Spørring Å.

- I Hadsten Lystfiskeriforening finder vi det aldeles uacceptabelt, at Århus
Kommunes reaktion på henvendelserne har været så passiv, som tilfældet er,
siger Hadsten Lystfiskeriforenings formand, Steen Lindkvist Nielsen. Man har
end ikke ulejliget sig til at undersøge, om der var hold i anmeldelserne.
Forureningen i Lilleåen er jo først sket flere timer efter, at man standsede
oprydningsarbejdet, og kunne være standset, inden den nåede Lilleåen, hvis
man havde gjort en indsats onsdag aften.

Steen Lindkvist Nielsen
Formand
Hadsten Lystfiskeriforening

Kontaktpersoner:
Steen Lindkvist Nielsen, Søndergade 61, 8370 Hadsten, tlf. 8698 1471 (priv.)
8682 2077 (arb.)
Hans-Geog Hansen, Herman Bangs Vej 6, Selling, 8370 Hadsten, tlf 2217 4546

Se i øvrigt http://www.lilleaaen.dk

Fra : Jørgen Folkmann Somm~

Dato : 29-04-02 06:52

Læs også www.gylle.dk
Jørgen

Fra : Ole Hanelius

Dato : 29-04-02 21:27

"Steen Lindkvist Nielsen" <slindkvi@post8.tele.dk> wrote in

> Nedenstående er i nat udsendt som pressemeddelelese til Østjydske
> aviser, radio og tv - men jeg synes da ikke, I skal snydes.

> [...]
[Klip]

> Se i øvrigt http://www.lilleaaen.dk

Hej Steen

Man må sige at dit indlæg i allerhøjeste
grad er rystende. Og mit spørgsmål er
derfor; får denne miljøkatastrofe nogen form
for konsekvens, og vil det i det hele taget
være muligt at drage nogen til ansvar for
denne stribe af fatale brølere?

Ikke fordi der absolut skal findes en
syndebuk men der burde efter hånden
statueres et eksempel, så man ved at
man ikke kan behandle naturen på en
sådan skødesløs måde.

Og til sidst vil jeg gerne udtrykke
min dybeste medfølelse over tabet af
velnok et af Danmarks bedste stykker
ørredvand, det f..... trist.

Med venlig hilsen
Ole Hanelius
www.hanelius.com

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 29-04-02 23:46

"Ole Hanelius" <hanelius@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> derfor; får denne miljøkatastrofe nogen form
> for konsekvens, og vil det i det hele taget
> være muligt at drage nogen til ansvar for

Hej Ole

Du kan bande på, at det skal få konsekvenser. Først og fremmest i form af en
genoldig bøde til Århus Kommune. Jeg forventer, at Århus Amt snart er klar
med en politianmeldelse - ellers er jeg.... Og så skal vi selvfølgelig have
kørt en erstatningssag, evt. lave kompensationsudsætninger (for Århus
Kommunes regning) og i øvrigt have alle fejl på bordet, så de kan elimineres
i fremtiden.

Jeg er ikke specielt ude efter syndebukke. Men der er begået så mange fejl
omkring dette biogasanlæg gennem tiden, og i denne sag i særdeleshed, at der
kun kan være tale om direkte inkompetence hos de folk, der er sat til at
varetage anlæggets drift. Det blev jeg yderligere bestyrket i, efter at have
hørt anlæggets ansvarlige(??) ingeniør i TV2/Østjylland her til aften, og
den håbløse rådmand, Peter Thyssen, der nærmest undskyldte, at medarbejderne
jo nok havde gjort noget forkert - men det kunne man da ikke klandre dem....

Og det er sikkert en holdning man godt kan have - i hvert fald som radikal
pladderhumanist (Peter Thyssen er i øvrigt uddannet biolog - godt man forlod
den branche!). Men der er i virkeligheden tale om en "vaneforbrydelse". De
to første uheld, hvor der blev pumpet gylle ud i omgivelserne, skete
allerede i 1995 (anlægget blev taget i brug i januar 1995). Også dengang på
grund af "menneskelige og mekaniske svigt" - i det ene tilfælde var
"uheldet" på over 100 tons gylle. Hvorfor der ikke allerede dengang kom en
alarm på anlægget er vist det, man kalder et godt spørgsmål.

Det er jo også rystende, at det viser sig, at anlæggets folk selv roder
rundt med udslippet i næsten 4 timer, inden de slår alarm. Ingeniørens
undskyldning var, at da man opdagede udslippet kl. 5 om morgenen var det jo
stadig ikke helt lyst (jeg bor lidt nordligere end anlægget, og her er det
altså lyst nok, til at jeg kan se kl. 5) - og så glemte man i øvrigt lige at
gå en tur rundt om gylletanken, så man kunne se, hvor galt det var. Derfor
forsøgte man selv at suge gyllen op i en slamsuger (den har vel kapacitet
til max 15 - måske 20 tons) og slog ikke alarm. I anlæggets miljøgodkendelse
står det klart og tydeligt at "uheld....., der medfører emissioner til
omgivelserne, skal straks meddeles til tilsynsmyndigheden, der tager
stilling til afhjælpende foranstaltninger.". Der står også, at personalet
skal være instrueret i denne procedure. Men hvad hjælper det, hvis de gør
noget andet...

Faktisk havde vi onsdag aften en situation, der kunne have udviklet sig
ligeså galt. En landmand væltede med en gyllevogn med 23 tons frisk gylle
tæt på en stejl skråning ned mod Lilleåen - på skråningen løber flere
småvandløb direkte ned i Lilleåen. Uheldet skete ca 1-1,5 km opstrøms
Spørring Å, og kunne have forstærket virkningerne af uheldet på
biogasanlægget. Men til forskel fra Århus Kommunale Værkers folk agerede
landmanden professionelt, fik alarmeret omgående, og fik selv påbegyndt at
forhindre gyllen i at løbe ned mod åen. Et solidt og gedigent stykke
arbejde, når nu uheldet skulle være ude.

Og så vil jeg lige understrege, at jeg har meget respekt for radikale - de
er som regel meget idealistiske, hvilket er en mangelvare blandt moderne
politikere. Men Århus' radikale energi-rådmand virker til at mangle ikke
mindre end 3 vigtige I'er: Idealisme, Initiativ og Intelligens.

Nå, nu skal jeg ikke blive for personlig - jeg er blot lidt sur over hans
fremtræden i TV.

Det er godt der er geddepremiere på onsdag - så har vi lidt at fiske efter,
indtil havørrederne stiger op i Lilleåen.

Steen