Radarreflektor
Fra : Hans Olsen

Dato : 28-04-02 21:29

Hej
Før du inversterer i en radar reflektor, så læs lige
her først:
http://www.sofartsstyrelsen.dk/publikationer/nfs198/reflektorer.html
MVH
Hans Olsen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-04-02 22:21

Jeg har svært ved at forholde mig til negative udtalelser, uden at disse
følges op at et god råd om hvad man så skal gøre. Hvilke produkter virker ??
Man skal vel ikke bar blive sur og gøre "ingenting".....

Bjarke

Fra : Alis og Michael

Dato : 30-04-02 08:54

"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> wrote in message
> [...]
??
> Man skal vel ikke bar blive sur og gøre "ingenting".....

Det er da meget nemt. Du skal bare spørge forhandleren om et datablad for
den reflektor du vil købe. Der finder du så RCS for den pågældende model og
så er det jo lige til at sammeligne med de andre på markedet. Hvis
producenten ikke har målt RCS for sit produkt må man gå ud fra at det ikke
har den store effekt.

Alternativt kan du jo købe en af de "gammeldags" radarreflektorer der måske
ikke er så kønne men som tilsyneladende virker fint.

Michael

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 01-05-02 22:45

Hej Bjarke

Jeg kan ikke forstå du finder emnet og deres udtalelser for negative...
Jeg syntes da det er yderst interessante... at få information om hvad vi kan
forvente os af radar reflektoren... så vi ikke bare tror at fordi vi har
hængt noget i masten... så er alt godt...

Og nej.. jeg bliver ikke bare sur og gør ingenting... men jeg bliver da sur
over at bruge 3-500 kr. på noget der ikke virker... som du kan læse af
artiklen, så har du aflangr reflektorer som man monterer på agterstaget,
(ifølge deres forsøg) en så ringe RCS, at de 3-500kr er spild af penge...

Jeg syntes indlægget er et godt konkret indlæg der giver anledning til en
fornuftig debat... og som er informativt, og tager fat i noget som mange nok
kun har ringe viden om, eller ikke har skænket en større tanke...

Bjarke Christensen <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aahp4m$1unc$1@news.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-05-02 16:58

Beklager, jeg fik udtrykt mig lidt negativt. Jeg var i virkeligheden bare
ude efter en "hvad gør man så ..." oplysning.

Jeg er ellers helt enig med dig.

Bjarke

Fra : Anders Funch Nielsen

Dato : 02-05-02 22:24

Tror ikke at de vises sten inden for radarreflektorer endnu er fundet.
Jeg kan huske at der for nogle år siden blev lavet en "test" med div.
reflektorer, hvor det viste sig at den bedste var en plasticpose med tomme
øldåser som gav det bedste ekko!!!
Men ser man rent fagligt på emnet, så er det sådan at radarstråler er "rene"
radiobølger der bliver udsendt og reflekteret i det emne de rammer.
Den bedste reflektor - er derfor den der har det største kvadratmål/-flade
til at tilbagesende de udsendte radiobølger.
Jeg selv sejler rundt med en "rør-reflektor" på 40 cm. længde. Med den har
jeg haft kontakt med Bornholms Marinedistrikt som tydeligt så mit ekko på 35
sømils afstand. Godt nok har de en radar som nok ser mere end alm. radars.
Men alligevel!!
Ulempen ved disse forholdsvis smalle reflektorer er; at såfremt de står i
"skygge" bag en mast, så er de stort set usynlige, da radarstrålerne spredes
når de rammer masten. Altså virker de ikke alle 360 grader rundt..
Derfor vil jeg mene at den bedste måde at sikre sig et godt radar-ekko er,
at montere to stk. rør-reflektorer på topvanterne lige over salingerne. (en
i hver side).
Dermed mener jeg ikke at rør-reflektorerne er bedre end de diamantformede,
eller dem af "fenderstørrelse", men alt andet lige er det det mest
praktiske, sådan rent størrelsesmæssigt at have "rørene" hængende i riggen.
(På en motorbåd ville jeg nok montere en af fenderstørrelse, da højden over
vandoverfladen vil være betydeligt lavere end på en sejlbåd)

hilsen Anders

..85484@mygate.mailgate.org...

Fra : jens skov

Dato : 06-05-02 13:21

"Anders Funch Nielsen" <naveren@worldonline.dk> wrote in message news:<K7iA8.12282$kp3.691467@news010.worldonline.dk>...
> Tror ikke at de vises sten inden for radarreflektorer endnu er fundet.
> Jeg kan huske at der for nogle år siden blev lavet en "test" med div.

og så er der hele den problematik med tilliden til ham der sidder i
"den anden ende" og kigger, jeg kender ikke de rigtige ord, men for at
undgå refleksion fra bølgetoppe mm. hæves reflektionsplanet og
følsomheden nedsættes, og så kan en selv almindelig dansk
familiesejlbåd hurtigt forsvinde ud af radarbilledet.
og hvad så? de råd man almindeligvis hører er noget med at holde sig
væk fra ruter hvor de større skibe sejler, om muligt på lavt vand, men
der er sikkert mere. Evt. kan man jo have en af de store måske
klodsede reflektorer på lager, så den bliver hejst til tops i et
ledigt fald, eller under salingen når forholdene betinger det.

med venlig hilsen
Jens skov

Fra : bop

Dato : 06-05-02 16:44

"jens skov" <js@bph.image.dk> wrote in message
> Evt. kan man jo have en af de store måske
> klodsede reflektorer på lager, så den bliver hejst til tops i et
> ledigt fald, eller under salingen når forholdene betinger det.

Jeg har læst om en nødløsning; en håndfuld sølvpapir i en plastic-flaske -
er det mon noget der holder?

Fra : Andersson

Dato : 06-05-02 17:07

"bop" <bop@bop.dk> skrev i en meddelelse
> "jens skov" <js@bph.image.dk> wrote in message
>
> Jeg har læst om en nødløsning; en håndfuld sølvpapir i en plastic-flaske -
> er det mon noget der holder?

Og jeg har læst i en test i enten bådmargasinet eller bådnyt at en plastpose
fyldt med tomme øldåser hængt op i masten er lige så godt..

Nej vi er nødt til at holde os klare at de store både, jeg tør ikke stole på
deres raderer.. men sejler alligevel med en reflektor i masten.. sikkert
monteret forkert fordi den hænger øverst i agterstaget..

Hilsen
Andy

En glad sejler fra Brøndby Havn.

Fra : bop

Dato : 06-05-02 22:33

"Andersson" <skrivtilandersson@tdcadsl.dk> wrote in message
> Nej vi er nødt til at holde os klare at de store både, jeg tør ikke stole

> deres raderer.. men sejler alligevel med en reflektor i masten.. sikkert
> monteret forkert fordi den hænger øverst i agterstaget..

Tja, men det skulle nu ikke undre mig hvis der er noget om snakken med de
her øldåser og alufolie. Når jeg flyver i min F-16 og der er nogen der
sender missiler efter mig så lukker jeg lige et par chaffs eller flares ud.
Flares må være til de varmesøgende og chaffs er så til dem der bruger radar.
Og chaffs det er vist ikke andet end noget alukonfetti.

Nogle ordentlige pompom'er i masten må være sagen. Det gør sikkert ikke
noget at de kan blafre lidt. De store klodsede som der bliver nævnt er jo
heller ikke andet end et par plader der bliver skubbet sammen. Men det er
nok vigtigt at de kommer lidt op.

--
BopBop

Fra : Florian Baier

Dato : 06-05-02 18:36

jens skov skrev:

> [...]
> følsomheden nedsættes, og så kan en selv almindelig dansk
> familiesejlbåd hurtigt forsvinde ud af radarbilledet.

Nedsaettelsen af foelsomheden gaelder nearomraadet,da boelgerefleksion
er et problem her. Problemet skulle atsee foerst dukke op naar man er
kommet saa taet paa det andet fartoej, at man er indenfor naeromraadet,
og ikke er blevet set - hvilket sikkert gotd kan ske med en svag
reflektor, eller en der haenger galt.

<snip>
> Evt. kan man jo have en af de store måske
> klodsede reflektorer på lager, så den bliver hejst til tops i et
> ledigt fald, eller under salingen når forholdene betinger det.

Den ide er sikkert ikke den vaerste. Isaer hvis man taenker paa, at de
store reflektorer er dem der giver det bedste ekko i forhold til prisen.
Iaer sammenlignet med de sjove roerreflektorer. For "behovsloesningen"
taler desuden, at reflektorens bedste plads og stilling er direkte
afhaengig af situationen man sejler i, dvs. kraengning, sejlfoering og
evt. den side man forventer tung trafik fra.

Hilsen

Florian

Fra : Michael Nielsen

Dato : 06-05-02 22:02