Ævv limrester
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-04-02 19:10

Ham der demonterede masten på min ny-indkøbte båd "surrede" faldene m.v.
fast til masten med maler tape. Da jeg tog tapen af kom kun papiret af, og
nu sidder de irriterende limrester tilbage. Jeg har prøvet med rense-benzin,
men det kan ikke tage det. Jeg kan få det af med neglen, men der er for
meget til at det er en praktisk metode.

Ide'er ??? Hvad kan opløse de tørre limrester fra malertape ??
Bjarke

Fra : @ndersson

Dato : 28-04-02 20:01

"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> skrev i en meddelelse
> [...]
rense-benzin,
> men det kan ikke tage det. Jeg kan få det af med neglen, men der er for
Klip

Hej Bjarke

Prøv med alm. sprit.. det tager bla. limrester fra selvklæbende bogstaver..

Hilsen
Andy

En glad sejler fra Brøndby Havn

Fra : Hans Olsen

Dato : 28-04-02 21:32

"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> wrote in message

> [...]
> meget til at det er en praktisk metode.
>
> Ide'er ??? Hvad kan opløse de tørre limrester fra malertape ??

Prøv forsigtig med varme, lillemors hårtørrer - det er prøvet
mange gange før
MVH
Hans Olsen

Fra : Gitta Buch Johnsen

Dato : 28-04-02 22:13

Acetone

Fra : Jens Juul

Dato : 28-04-02 22:44

>Ide'er ??? Hvad kan opløse de tørre limrester fra malertape ??
>Bjarke

Jeg har ikke erfaring med malertape, men på min mast bruger jeg normalt
noget sort tape til at holde styr på fald mv ved vinteropbevaring og her
fjerner WD40 limresterne så let som ingenting

Mvh Jens

Fra : Steffen Skov

Dato : 29-04-02 13:24

Hej Bjarke
Madolie+vitawrap
Det bruger jeg til alle former for klistermærker. Det svenske
forsikringsnummer på BAADEN fjenede jeg på den måde.
Lad det trække nogle timer og brug derefter en træsparten (fx. en halv
træklemme). Er det ikke nok, så en gang mere.
Hilsen
Steffen
BAADEN II, Maxi 68
Bådelauget "Krogen", Århus fiskerihavn

Fra : bop

Dato : 29-04-02 13:27

Det foresvæver mig at Leth har anbefalet brun sæbe - noget med at lade det
stå noget tid og så vaske det af. Eller var det koldpresset lindolie?.... :)

Fra : @ndersson

Dato : 29-04-02 15:55

"bop" <bop@bop.dk> skrev i en meddelelse
> Det foresvæver mig at Leth har anbefalet brun sæbe - noget med at lade det
> stå noget tid og så vaske det af. Eller var det koldpresset lindolie?....
:)

> "Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> wrote in message
> rense-benzin,

Jeg vil stadig anbefale at du prøver alm. sprit først.. Det er godt til de
fleste typer lim.. Tricket med hårtørreren er til at fjerne tape og
selvklæbende bogstaver, for at blødgøre plasten så den ikke springer når den
trækkes af.. Og når man fjerner tape og bogstaver så er der ofte noget lim
tilbage som så fjernes med sprit.. Derfor må man heller ikke vaske med sprit
for at affedte før man sætter navn på båden.. Spritten både fordamper og
trænger ind i gelcoaten og når man så sætter tekst på vil spritrester
forlade gelcoaten og opløse limen så man kan kører bogstaverne rundt og i
værste fald falder de af igen.. Nu er der måske en eller anden der har
prøvet at vaske med sprit og så monterer et navn og alt er gået godt.. OK
man skal være heldig en gang i mellem.. En gylden regel i skiltebranchen er
ALDRIG sprit under noget der skal limes.
Og når sprit ikke virker til at fjerne lim, så er det at man griber til
de'Leth metoder med brun sæbe og knofedt..!

Det var bare lige det..

Hilsen

Andy

En glad serigrafisk, sejler fra Brøndby Havn

Fra : Biker-Man

Dato : 29-04-02 16:22

Leth anbefaler madolie, det var i Rene ord for pengene for en uge eller 14
dage siden.

Mvh
Thomas

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-04-02 23:44

> Ide'er ??? Hvad kan opløse de tørre limrester fra malertape ??
> Bjarke

Flere gange helt almindelig madolie!
Claus

Fra : Steffen Skov

Dato : 01-05-02 18:03

Som Claus Skriver: "Flere gange almindelig madolie"
Steffen