Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ked af mit Canon S-30
Fra : Thostrup

Dato : 28-04-02 21:27

Hej alle jer ...

Jeg købte for et par mdr siden mit første digital camera, et Canon S-30,
dette er jeg nu blevet meget ked af. Jeg har taget lidt over 1000 billeder,
mange af dem indendørs, men 81 % af alle de billeder der er taget indendørs
af personer, har personerne fået røde øjne.

Jeg har prøvet alle de forskellige indstillinger og med røde øjne reduction.
Men uden held.

Så nu leder jeg efter et nyt digital kamera, har kigget på Nikon CoolPix 885
og Olympus C-3020 ... er der nogen der har erfaring med disse kamera og røde
øjne?

På forhånd tak

Mvh

Thostrup

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-04-02 21:45

Thostrup wrote:

> Så nu leder jeg efter et nyt digital kamera, har kigget på Nikon
> CoolPix 885 og Olympus C-3020 ... er der nogen der har erfaring
> med disse kamera og røde øjne?

Du vil opleve det samme problem med alle kompactkamere, der har
indbygget blitz, det skyldes at blitz'en sidder alt for tæt på
objektivet og dermed den optiske akse, den eneste løsning er at
tilslutte en extern blits, som enten belyser inddirekte, eller som er
længre væk fra fra den optiske akse.

Den tekniske årsag til røde øjne, er at blitzlyset oplyser det
indvendige i øjet, det er faktisk nethinden som man ser som noget rødt,
jeg vil lige uploade en tegning, jeg lavede sidste der var en snak om
røde øjne.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-04-02 22:05

Niels Ebbesen wrote:

> jeg vil lige uploade en tegning, jeg lavede sidste der var en snak om
> røde øjne.

Du kan se tegningen på flg. URL:
http://www.niels-ebbesen.net/roede_oejne.jpg -

1. viser det der sker for dig, lokalet er halvmørkt, folk har store åbne
pupiller, og blitzens placering tæt på den optiske akse, gør at det
område der oplyses inde i øjet kan ses af objektivet.

2. viser den samme situation, men her er der brugt rødøjereduktion, det
er et lille bliztglimt, der inden selve eksponeringen, får folks
pupiller til at trække sig sammen, det løser til dels problemet, men
ikke i alle tilfælde, og små pupiller ser ikke pæne ud.

3 viser at man kan løse problemet med en løs blitz, der kan komme så
langt væk fra den optiske akse, at det område inde i øjet, som bliver
oplyst af blitzen, ikke er synligt fra fra objektivet. Denne teknik
giver nogle andre problemer med kraftige slagskygger, så det mest
anvendte er at rette blitzen mod loftet eller en væg, så lyset bliver opblødt.

Fra : Thostrup

Dato : 29-04-02 06:52

> [...]
> objektivet og dermed den optiske akse, den eneste løsning er at
> tilslutte en extern blits, som enten belyser inddirekte, eller som er

Dette er jeg klar over tak, på mit Canon S30 er afstanden fra centrum af
objektivet og centrum på blitzen kun ca 33 mm, hvorimod på mit gamle Olympus
µ[mju:] ZOOM er afstanden ca 55 mm, og med det har jeg aldrig fået et eneste
rødt øje med hjem.
Men jeg syntes heller ikke der er noget videre "pre-flash" på mit Canon til
reduction af de røde øjne. Det er der derimod på det gamle Olympus. Er der
også denne kraftige "pre-flash" på de digitale Olympus'er?

Men min interesse for de to andre digital kamera var netop i håb om af få
afstanden mellem objektivet og blitzen lidt stører i håb om det kunne
hjælpe.
Mvh

Thostrup

Fra : Henrik Hougaard

Dato : 30-04-02 18:37

Mystisk, jeg har selv Canon Ixus V, hvor blitsen også sidder enddog ekstremt
tæt på optiken. Har nu taget 300 billeder - ikke et med råde øjne! Har endda
taget billeder direkte i hovedet på min datter for at fremprovokere røde
øjne - kunne ikke lykkedes. Sidstnævnte var et forsøg da en bekendt med
samme kamera altid fik røde øjne. Det viste sig dog, at han ikke havde
aktiverer rødøjne reduktion.

Henrik

Alle taget med rødøje reduktion naturligvis.

Fra : Thostrup

Dato : 01-05-02 09:17

Hvordan virker din rød øje reduction?

Mvh