Animation med Dremweaver 4
Fra : Is

Dato : 28-04-02 22:19

Hej NG

Hvis ikke dette er den rette ng, hvilken skal jeg så spørge i ??

Jeg har prøvet at lave en animation i Dreamweaver, og jeg kunne tænke mig et
lille billed der "vandre" rundt langs sidens kant, men det er vel svært når
placeringen angives i "px" hvis det skal passe til alle skærmstørrelser !
Kan jeg angi i procent ? hvordan ?? eller er der en anden måde at løse
opgaven på ??

På forhånd tak !

Erik Isager

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-04-02 21:16

"Is" <e.i@FJERN@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> placeringen angives i "px" hvis det skal passe til alle skærmstørrelser !
> Kan jeg angi i procent ? hvordan ?? eller er der en anden måde at løse

Jeg plejer jo normalt at påtage mig rollen som en ivrig fortaler for
Dreamweaver, men lige på det punkt her, så har den altså nogle svagheder.

Principielt tror jeg ikke, at du kan få den til at lave en 'relativ'
animation. animationerne i Dreamweaver forgår på den måde, at der opskrives
lange lister med pixelplaceringer, svarende til hver frame i timelinen på
animationen.
Det gør det jo dels umuligt, at lave en animation, der følger
browservinduets størrelse, og dels giver det altid helt urimelige mængder af
kode, der drastisk forøger downloadtiden.

Det smarteste at gøre er nok at få lavet et håndkodet javascript, der kan
håndtere det. Jeg kan ikke hjælpe dig der, men det kan de måske i
news:dk.edb.internet.webdesign.clientside, hvor de ved alt om javascript.

/Per

Fra : Is

Dato : 30-04-02 19:18

animationerne i Dreamweaver forgår på den måde, at der opskrives
> lange lister med pixelplaceringer, svarende til hver frame i timelinen på
> animationen.
---

Kan man så gå direkte ind i "animationskoden" og så ændre alle disse
pixelplaceringer, til % placering istedet ?? og få det til at virke !

Erik Isager

Fra : Per Christoffersen

Dato : 30-04-02 19:56

> [...]

> Kan man så gå direkte ind i "animationskoden" og så ændre alle disse
> pixelplaceringer, til % placering istedet ?? og få det til at virke !

Kort svaret:
Nej.

Længere svaret:
Måske kan det principielt lade sig gøre, at skifte pixelplaceringerne ud med
relative angivelser, det kan jeg ikke lige gennemskue.
Men resultatet vil formodentlig ikke blive godt, for fordelingen langs
linjerne er jo baseret på en given afstand over en given tid, og derfor med
jævne mellemrum (=ens hastighed).

Hvis du laver det om til en relativ bevægelse, for at tilpasse til en
hvilken som helst vinduesstørrelse, så vil farten ikke længere være den
samme generelt set (men det var måske til at leve med), og det er ikke
længere sikkert at farten vil være ens hele vejen rundt. Det er faktisk
næsten sikkert, at den ikke vil være det.

Som sagt så må vejen frem være, at få lavet et customscript, som tager højde
for alle disse ting, feks. ved at flytte elementet 5 pixels til højre langs
øvre kant, indtil kanten nås (vinduesbredden kan opfanges med javascript),
derefter flytte 5 pixels nedad til bunden nås osv. osv. Scriptet skal så
også tage højde for den sidste faktor i spillet, nemlig elementets bredde,
som skal trækkes fra vinduesbredden når man måler efter om kanterne nås til
højre og i bunden. Den faktor kan du heller ikke opfange ved at omkode
Dreamweavers animationsscript.

Det lyder som en munter lille opgave, som nogen måske vil finde faglig
interesse i i javascriptgruppen.

/Per

Fra : Is

Dato : 30-04-02 20:23

"Per Christoffersen" <christoffersen@comonto.dk> skrev i en meddelelse
---
Ja men jeg takker for både det korte og det lange svar !

Jag har allerede spurgt i news:dk.edb.internet.webdesign.clientside så må vi
se hvad det bringer !

Erik Isager

Fra : Is

Dato : 30-04-02 20:45

Nu kan man måske også spørge formeget !

Jeg jeg fik en ide !!
Hvis man laver en tabel bestående af et felt, dette felts størrelse til 100%
og så placerer animationen langs kanten af denne !! gør det nogen forskel
??

Erik Isager

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-04-02 21:50

Per Christoffersen <christoffersen@comonto.dk> skrev:

> Det lyder som en munter lille opgave, som nogen måske vil finde faglig
> interesse i i javascriptgruppen.

Ikke her
Jeg synes det lyder som et tosset opgave der bliver meget vanskelig at få
til at fungere i alle browsere - og med en megalang kode hvis det endelig
skulle lykkes.

Jeg ser heller ikke at animationen kan bruges til noget som helst fornuftigt
andet end at irritere brugeren med sådan en dims der fiser rundt på siden.

Mit bud til Erik: Glem det og lav et fornuftigt indhold i stedet for. Jeg kan godt
se at det kunne være sjovt at få det til at fungere - men hvad kan det bruges
til - af brugerne?

--
Allan

Fra : Per Christoffersen

Dato : 30-04-02 23:29

"Allan Vebel" <nospam@vebel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kan godt
> se at det kunne være sjovt at få det til at fungere - men hvad kan det

Det er også min personlige holdning, men nu var det ikke lige den, som Erik
spurgte efter.
Der er mange der har lyst til at pusle med små mærkværdige projekter, der
ikke giver så megen mening for andre end dem selv. Derfor kan man jo godt
hjælpe lidt på vej alligevel.

/Per

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-05-02 00:12

Per Christoffersen <christoffersen@comonto.dk> skrev:

> Det er også min personlige holdning, men nu var det ikke lige den,
> som Erik spurgte efter.

Det ved jeg godt, men det er nu engang min holdning til sagen.

> Der er mange der har lyst til at pusle med små mærkværdige projekter,
> der ikke giver så megen mening for andre end dem selv.

Fint nok!
Det er vel også vores opgave at vurdere brugbarheden af de underligheder
folk kommer med - og tilråde eller fraråde at bruge det kommercielt?

> Derfor kan man jo godt hjælpe lidt på vej alligevel.

Naturligvis!
Jeg har bare givet mit bud på brugbarheden eller mangel på samme. Hvis
jeg kommer ind på en side med sådan noget, ville jeg straks flygte - det er
bare det jeg vil fortælle Erik.

Jeg vil ikke bruge tid på et billede der fiser rundt i kanten af browservinduet,
fordi jeg ikke kan finde noget formålstjenligt i det - andet end til irritation for
brugeren. På samme måde har jeg det med disse snefnug der hakker sig
ned over folks sider ved juletid - det fylder bare op og har her absolut ingen
funktion andet end af dræbe NN4

Derimod bruger jeg gerne en masse tid på ting der kan bruges til noget
fornuftigt.

Det kan godt være at det bare er mig der er gammeldags? Et script der
fortæller mig hvad klokken er, ser jeg heller ikke som noget unikt - jeg har jo
et ur i hjørnet af skærmen, en ur på armen, et ur på mobilen og et ur på
væggen - hvad skal jeg med mere?

Du (og Erik) forstår sikkert hvad jeg mener med og om unyttigt tingeltangel?

--
Allan

Fra : Per Christoffersen

Dato : 02-05-02 20:30

> Du (og Erik) forstår sikkert hvad jeg mener med og om unyttigt
tingeltangel?

Fuldstændig.

Jeg har engang hørt nogle sige om:
'Statistikere mener, at hvis man sætter hundrede aber i et rum med hver sin
skrivemaskine, vil det efter et (godt) stykke tid ende med, at en af dem
skriver Shakespeares samlede værker.
Internettet har vist, at dette ikke passer...'

(No offence, Erik!)

/Per

Fra : Is

Dato : 01-05-02 16:28

> [...]
kan godt
> se at det kunne være sjovt at få det til at fungere - men hvad kan det
---

Jeg glemmer det "på din opfordring"

Min ide gik ud på, da jeg redigere er hjemmeside for en hundeklub, at på en
af siderne ville jeg lade "aftykket af en pote" vandte ganske langsomt rundt
langs sidens kant, men det er "næsten" glemt nu

tak for svarene og hej for nu.

Erik Isager