Lære guitar
Fra : Rasmus Christensen

Dato : 04-02-01 19:13

Hejsa

Jeg har i noget tid gerne ville lære at spille guitar. Nu vil jeg gerne
høre, om der er nogle her i gruppen, der har erfaringer med, hvilke ting,
man skal tænke på i den forbindelse. Jeg forestiller mig, at det skal være
akustisk guitar, og jeg regner da med, at ville investere i en sådan. Men
hvad skal jeg kigge efter, og er der nogle specielle hensyn, man skal tage?
Det skal lige sige, at jeg er venstrehåndet, men regner med at kunne klare
en højrehåndsguitar i den 'rigtige' side - jeg har alligevel ingen indgroede
vaner med at skulle have den i den anden hånd... (altså guitaren )

Mvh og på forhånd tak
Rasmus Christensen

Fra : BK

Dato : 07-02-01 16:47

Hej Rasmus
Jeg er selv begyndt at spille guitar for et års tid siden. Jeg er også
venstrehåndet, og
har valgt en højrehåndsguitar. Mest fordi jeg i det første stykke tid inden
jeg fik min egen
lånte en højrehåndsguitar. Det jeg har bemærket er at det er noget nemmere
at lære greb i
starten. Man føler sig ikke så fummelfingret. Jeg har senere forsøgt mig på
en venstrehåndsguitar
og det kan jeg slet ikke. Jeg har også på fornemmelsen at det er nemmere at
lave barrégreb, da
musklerne i min venstre arm sikkert er stærkere. Så det er altså nemmere.
Derimod har jeg her et års tid efter lidt problemer med at finde rytmen i en
sang og overføre den til min højre arm. Men det tror jeg mere er et
spørgsmål om at jeg ikke er særlig god til at holde rytmen generelt. Det er
noget jeg må arbejde på. Jeg tror altså ikke at det skyldes at jeg bruger
højre arm til at slå strengene an med.
Desuden er det godt at få noget guitarundervisning, det har jeg lært meget
ved. Jeg spiller i øvrigt
på en western-guitar, hvilket jeg vil foreslå dig også at købe. De spanske
er ret nemme at starte med,
men jeg tror hurtigt man bliver træt af dem.

Hilsen Bo.

Fra : Rasmus Christensen

Dato : 07-02-01 19:04

Hejsa

Mange tak for svaret.
I forlængelse af det vil jeg gerne høre, om der er nogen, der kan forklare,
hvori forskellene mellem de forskellige typer af guitarer består. Her tænker
jeg på klassisk/spansk og western.

Mvh
Rasmus

Fra : nikolaj borg

Dato : 07-02-01 20:04

"Rasmus Christensen" <Riverwind@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
forklare,
> hvori forskellene mellem de forskellige typer af guitarer består. Her

Den primære forskel på de to typer er SVJV, at de tre høje strenge på
western'en er stålstrenge, mens der er plastikstrenge på den spanske. Sammen
med forskellene i kroppen betyder dette, at den spanske har en mindre
metallisk klang end western'en.

Når det er lettere at spille på den spanske guitar frem for western'en
skyldes det to ting. For det første er stålstrengene lidt mere ubehagelige -
indtil du udvikler nok hård hud, selvfølgelig. For det andet er strengene på
Western'en spændt hårdere (eller er det bare fordi jeg sværger til
..13'ere?).

Fordelen ved Western'en er IMØ, at den lydmæssigt er lidt mere alsidig i
lyden. Det er svært at undgå at lyde som en pædagog, hvis man spiller
akkorder på en spansk guitar - medmindre man altså kaster sig over bossa
nova eller noget i den stil.

/Nikolaj