Jordbesidder-betegnelser og tdr.hartkorn ?
Fra : Flemming Damgaard La~

Dato : 28-04-02 11:01

Hej gruppe.

Jeg kender godt den officielle definition på "proprietær" og "gårdejer" og
det antal tdr.hartkorn disse skulle være i besiddelse af.
Men jeg er meget i tvivl om hvad den rigtige betegnelse er for den
jordbesidder, der havde/har over 20 tdr.hartkorn og hvad den øvre grænse for
denne var/er.

Ligeledes ved jeg heller ikke hvad den rigtige betegnelse er for ham der
lå/ligger umiddelbart under en gårdejer og grænserne for dennes besiddelse.

Kan nogen opklare dette ??

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Flemming Damgaard Larsen MF
E-mail: arfdl@ra.dk
www.netby.net/Centrum/Alle/Damgaard

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 28-04-02 12:19

Illustreret Dansk Konversationsleksikon 1934 siger at grænserne langt fra er
skarpe, og at tendensen går i retning af at bruge betegnelsen Proprietær
også om ejeren af en gård noget under 25 tdr. hartkorn.

Bonde: Landbruger, i modsætning til byernes borgere.

På landet betyder Bonde, ejer eller fæster af bondegård i modsætning til
husmand, hvis ejendom er mindre, og proprietær hvis ejendom er større.

Normalt regnes bondegårdens størrelse fra 1-12 tdr. hartkorn, men tendensen
går i retning af at bruge betegnelsen P. om indehaveren af en ejendom endog
en del under 12 tdr. hartkorn, hvis ejerens sociale position og ejendommens
udseende synes hævet lidt over gårdejerens og bondegårdens normale standard.

Iøvrigt afløses betegnelsen Bonde (der havde fået en lidt nedsættende
biklang) mere og mere af betegnelsen gårdejer, der kun bruges om ejeren af
en større bondegård, ikke om ejeren af en større gård.

Ved Husmand forståes i nutiden (stadig 1934), ejere eller brugere af
landejendomme på indtil 1 td. hartkorn, men helt op til 19. århundrede
slutning var husmænd faktisk landarbejdere, idet deres jordtilliggende ikke
kunne give dem tilstrækkeligg basis for deres økonomiske eksistens.

Denne artikel i omtalte leksikon er meget lang, pladsen her tillader sikkert
ikke jeg refererer alt.

Så for mig er svaret på spørgsmålet, aldeles elastisk
Hilsen Flemming Svendsen.

Fra : dannebrog

Dato : 29-04-02 09:20

En 'rigtig' proprietær, altså før ca. 1850, er en ejer af en af de gamle
hovedgårde. En hovedgård havde ikke noget bestemt tilliggende målt i htk.,
men havde derimod (haft) fæstegårde under sig.

Da hovedgårdene blev slagtet, d.v.s. fæstegårdene overgik til frit eje,
faldt betydningen bort, undtagen i de tilfælde, hvor der opnåedes
skattefrihed som følge af erektionspatenter (len, grevskaber, baronier,
stamhuse, fideikommis'er).

En herregård er flere hovedgårde, som er lagt sammen til én samlet
besiddelse. De gamle hovedgårde kunne da blive til såkaldte ladegårde, hvor
man samlede den gamle hovedgårds afgrøde samt fæsternes landgildekorn.
Ladegårdene var landbrug, men uden herskab (de boede jo som regel på
herregårdens hovedsæde).

Jeg har endda set et eksempel på, at en bonde med arvefæsteskøde på sin gård
(overgik til selveje i 1908) blev kaldt for proprietær; men han havde også
både stutteri og mahognimøbler i stuerne, desuden var han gift med en
sognefogeddatter fra et nabosogn.

Med venlig hilsen

Ulrich

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
http://www.dannebrog.subnet.dk
dannebrog@post.tele.dk
dannebrog@post.tele.dk

Fra : Kurt Elmelund

Dato : 02-05-02 20:37

En proprietærgård kan kendes ved at der er fire skorstene på stuehuset

Kurt Elmelund
No experiance has occurred that could prove that the ideas of Georgeism are
wrong.