To PC'er på ADSL uden Router?
Fra : Thomas Arndt Peterse~

Dato : 28-04-02 10:45

Hej.

Kan det lade sig gøre og evt. hvordan ?

Har TDC Bredbånd og to netkort i den ene computer.

Mvh Thomas.

fox5@tdcadsl.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-04-02 10:55

"Thomas Arndt Petersen (slet 1KXS4)" <fox5@1KXS4tdcadsl.dk> wrote in message

> Kan det lade sig gøre og evt. hvordan ?
>
> Har TDC Bredbånd og to netkort i den ene computer.

Dette spørgsmål har snart vendt rigtig mange gange, men jeg svarer nu
alligevel.

JEg formoder du har std. løsningen med 2 IP adresser?

Du kan købe en Switch, hvor du simpelhen kobler pc´erne til den. Hvorefter
det bare skulle kører.

Ellers kan du, som du selv er inde på, dele forbindelsen fra den computer
med 2 netkort. Der er sikkert en delingsfunktion i windows, hvis du kører
det. Men det første er det nemmeste. Du skal jo selvf. også have netkort i
den anden pc´er

du kan købe en switch for under 400 kroner, se på edbpriser.dk

Fra : Søren

Dato : 28-04-02 12:57

> [...]
>
> JEg formoder du har std. løsningen med 2 IP adresser?
>
> Du kan købe en Switch, hvor du simpelhen kobler pc´erne til den. Hvorefter

Hejsa

Jeg har netop været ude ved en af mine venner som har et setup som det du
beskriver, men der er et sjovt problem....

Hans to pc'ere som er koblet til hub'en kan ikke "se" hinanden, jeg kan ikke
pinge osv. - det er naturligvis lidt uheldigt, da han gerne vil dele en
printer...
De to pc'ere kører DHCP, og kommer fint på internettet. De har også
IP-adresser i det samme net (80.198.46.x), subnet og DNS-servere står også
ens - så er der noget jeg har overset som gør de ikke kan se hinanden?

Søren

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-04-02 13:03

"Søren" <soeren@zurf.dk> wrote in message

> [...]

> IP-adresser i det samme net (80.198.46.x), subnet og DNS-servere står også
> ens - så er der noget jeg har overset som gør de ikke kan se hinanden?

De er nu nok ikke inde for samme subnet. Men ellers er der vel glemt at
indstallere de fornødne protokoller osv. Såsom fil og printerdeling og
Netbios IPX/SPX

Fra : Søren

Dato : 28-04-02 13:27

> De er nu nok ikke inde for samme subnet. Men ellers er der vel glemt at
> indstallere de fornødne protokoller osv. Såsom fil og printerdeling og
> Netbios IPX/SPX

Hej igen, og tak for det hurtige svar...

De fornødne protokoller er installeret...

Ipconfig giver følgende svar på begge maskiner:

PC 1
PC 2

Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Yes
Autoconfiguration Enabled . : Yes Yes
IP Address. . . . . . . . . . . .... : 80.198.46.xxx
80.198.46.yyy
Subnet Mask . . . . . . .. . . . . : 255.255.255.0
255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 80.198.46.1
80.198.46.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 80.62.32.1
80.62.32.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 193.162.153.164
193.162.153.164
194.239.134.83
194.239.134.83

Og som en ekstra oplysning, så kan jeg da fortælle at det virkede da han
havde en router-løsning fra TDC!

Søren

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 28-04-02 13:19

"Søren" <soeren@zurf.dk> writes:

> De to pc'ere kører DHCP, og kommer fint på internettet. De har også
> IP-adresser i det samme net (80.198.46.x), subnet og DNS-servere står også
> ens - så er der noget jeg har overset som gør de ikke kan se hinanden?

Er du sikker på at de er i samme subnet? Hvad er subnetmasken, og hvad
er adresserne? Bare fordi de første 24 bits af adressen er ens betyder
det ikke at de er i samme subnet, hvis det er et subnet der er mindre
end /24.

Har du i øvrigt husket at checke at du ikke har en firewall kørende
der driller dig?

Personligt ville jeg nok bruge et IP-alias med en RFC1918-adresse på
begge maskiner og så lade dem snakke sammen over det lokale net.

--
Jacob - www.bunk.cc
I feel better about world problems now!

Fra : Søren

Dato : 28-04-02 13:35

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message
> [...]
>
> Personligt ville jeg nok bruge et IP-alias med en RFC1918-adresse på
> begge maskiner og så lade dem snakke sammen over det lokale net.

Hej Jacob

Se andet indlæg jeg skrev, der er print af ipconfig...

Der er ingen firewall (endnu), så det kan ikke drille....

Søren

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-04-02 13:56

"Søren" <soeren@zurf.dk> wrote in message news:3ccbec82$0$11905
> Der er ingen firewall (endnu), så det kan ikke drille....

Hvilket styresystem er det mon?

Fra : Søren

Dato : 28-04-02 14:02

> Hvilket styresystem er det mon?

Den ene er Win2000 og den anden Win98 SE

Søren

Fra : Søren

Dato : 28-04-02 14:45

"Søren" <soeren@xxxzurf.dk> wrote in message
> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote in message

> Den ene er Win2000 og den anden Win98 SE
>
> Søren

Tror forresten lige jeg spørger i dk.edb.netvaerk istedet for denne gruppe,
da dette åbenbart er den forkerte gruppe jeg har spurgt i.....

Søren

Fra : Thomas Arndt Peterse~

Dato : 28-04-02 23:15

Tak for jeres mange indlæg jeg prøver mig lidt frem.

Mvh. Thomas

Fra : Dr. Ahcir

Dato : 28-04-02 10:59

> [...]
> Hej.
>
> Kan det lade sig gøre og evt. hvordan ?
>
> Har TDC Bredbånd og to netkort i den ene computer.

Da må du koble de 2 maskinene mot hverandre via nettverkskortene og krysset
kabel.
Kjør så "Network Setup Wizard" som du finner på
"startmeny/accesories/communication/network connection wizard" og følg
instruksjonene her og lag en network setup disk tilslutt som du kjører på
den andre maskinen.
Dete skal egentlig være totalt smertefritt og enkelt å få til.
Kan hende at menyene er litt forskjellige i forhold til jeg beskrev ovenfor
men du finner nok frem.

Fra : Tinky Winky

Dato : 28-04-02 11:31

> Hej.
>
> Kan det lade sig gøre og evt. hvordan ?
>
> Har TDC Bredbånd og to netkort i den ene computer.

Hvis du køber en switch, tager du bare et normalt kabel fra et netkort på
hver computer ind i hver sin port på switchen. Et kabel fra din ADSL
bridge/modem skal ind i switchen.

Så kan du bruge nettet fra begge computere uden at den anden behøver at være
tændt.

En passende 10/100Mbit switch kan fås fra ca. 300-450 kr.

Fra : Kenneth K.

Dato : 09-05-02 13:18

"Tinky Winky" <twREMOVE@tinkywinkysfantasyplace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
være
> tændt.
>
> En passende 10/100Mbit switch kan fås fra ca. 300-450 kr.

[? hmm.. klør sig lidt i hovedbunden]

Hvad er så forskellen på denne opsætning og købe en router til sidde på?
Kalder modemet bare op som en router?

/Kenneth

Fra : Chok Og Underholdnin~

Dato : 09-05-02 16:51