parring?
Fra : Mette Frederiksen

Dato : 28-04-02 10:39

Hejsa!

Jeg tillod mig lige at kopiere dette fra en anden debat! *S*

Hej
Kun en lille kommentar da jeg ikke er opdrætter af Skovkatte:
Det er bestemt rimeligt at man tager 500,- (eller en anden pris) i
parringsgebyr. Det er et meget stort ansvar at have en hunkat på besøg hos
sin hankat. Vi har netop nu en hunkat fra Sjælland som vi har hentet i
lufthavnen 60 km. væk. Hun bliver først hentet igen tidligst om en uge. I
den tid skal hun da have god mad, rent grus og der skal gøres ekstra rent på
det rum hvor hun og hankatten er (han strinter lidt mere når der er
damebesøg). Man skal også tage sig tid til at få hende til at føle sig
hjemme, snakke og nusse med hende. Samtidig kan vores egne katte ikke blive
parret, så de må vente. Man skal også være ekstra opmærksom på åbne vinduer
eller døre og selvfølgelig sundhedstilstanden hos både hunkatten og alle ens
egne katte.
Hilsen Vibeke L
<<

*G* he he.. jeg troede bare at hunkatten var på besøg i et par timer og så
var den "skid" slået. *S* hmm man bliver klogere hver dag! *S*

Jeg kunne forstille mig at når hunkatten skal være der så længe så kan der
godt opstå konflikter i mellem kattene? HUn er jo udenfor hendes teritorie?

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre mere om dette emne! da vi jo selv
håber på at kunne være med til at lave et par killinger på et tidspunkt..
Når cæcar bliver voksen nok til det.. og hvis han får gode bedømmelser på
udstillingerne... *S*

Er der flere der har erfaringer inden for dette emne?

KH Mette
--
^~^
Har du vundet i Lotto før?

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-04-02 10:38

"Mette Frederiksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> wrote in message
> Hejsa!
>
> *G* he he.. jeg troede bare at hunkatten var på besøg i et par timer og så
> var den "skid" slået. *S* hmm man bliver klogere hver dag! *S*

nu render jeg jo stadig med en lille drøm om at få killinger i linda...
grunden til at hun ikke er blevet parret endnu er ret simpel..... hun skal
PKD tjekkes først....
jeg fik et tip fra (drømme)hankattens ejer om at kontakte en dame på
landbohøjskolen der gjorde det for en rimelig pris incl certifikat... jeg
har prøvet at maile hende men har intet hørt... planen er at jeg i næste uge
vil se om jeg kan finde hendes nummer og ringe.....

derudover skyldes det også at jeg ingen anelse har om hvordan min sommer
kommer til at forløbe rent sygehusmæssigt og derfor ville jeg gerne lige
vide lidt om det inden jeg planlægger parring så jeg ikke ligger inde og
kvabber når hun nedkommer.....

jeg vidste godt at linda skulle på besøg i nogle dage... hvor længe er jeg
ikke klar over, men hankatten her har ry for at være effektiv og
"parringsglad" så der skulle være gevinst ret hurtigt....

så vidt jeg har forstået kattenes parringer så kan det være et eller andet
med at en hunkan kan parre sig flere gange med forskellige hanner og få et
helt kuld halvsøskende... er der nogen der kan af eller bekræfte det??

hvis det er tilfældet er det jo ret logisk med jo flere parringer ( med den
samme han i dette tilfælde) vil give flere killinger...... eller hvad??

> Jeg kunne forstille mig at når hunkatten skal være der så længe så kan der
> godt opstå konflikter i mellem kattene? HUn er jo udenfor hendes
teritorie?

som jeg forestiller mig det så han hunkatten et værelse til rådighed hvor
hankatten så er sammen med hende ( hvis de ellers fungerer sammen) eller
bliver sat sammen med hende nogle gange om dagen under opsyn..... ingen..
nogen der kan af eller bekræfte det?
det vil også reducere konflikterne alle kattene indbyrdes da de dog vil
kunne lugte den nye kat men ikke kunne se hende.... eller hvad??
og hunkatten er jo så bund"liderlig" at hun ikke opdager noget*G* ( det
kunne jeg ihvertfald forestille mig linda var..... hun opdager INTET)

> [...]
> Når cæcar bliver voksen nok til det.. og hvis han får gode bedømmelser på

me too... men mere fordi jeg så ved hvad jeg skal forvente den dag jeg skal
have en lille dame til parring

--
knus sabina

Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk
Spændende?? Vi kan altid bruge nye skribenter
send os en linie og lad os se hvad vi kan finde ud af.

Fra : BF

Dato : 28-04-02 10:57

Er det rigtigt, at det er tilladt iflg "stambogsreglerne" at parre
bror/søster - far/datter osv. ??

Fra : Steen Vinbæk

Dato : 28-04-02 11:17

"BF" <bennyfrederiksen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Er det rigtigt, at det er tilladt iflg "stambogsreglerne" at parre
> bror/søster - far/datter osv. ??

Mig bekendt er det IKKE tilladt bror/søster men far/datter,
Vi gør det ikke i vort katteri da vi syntes det er for tæt på

Steen Vinbæk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 28-04-02 12:11

"BF" <bennyfrederiksen@tdcadsl.dk> skrev...
> Er det rigtigt, at det er tilladt iflg "stambogsreglerne" at parre
> bror/søster - far/datter osv. ??

Ja, for der findes ingen regler for, hvilke parringer man må lave.

Det er meget, meget få opdrættere, der laver så tætte parringer - og stort
set altid kun for at finde ud af, om der findes evt. arvelige defekter i
linierne, som så skal tages ud af opdrættet. Indavl i så tætte kombinationer
er hovedsagligt et "værktøj" til at finde ud af, om der findes defekter -
men der sker selvfølgelig også uheld ind imellem (fordi kattene bliver
kønsmodne før ejeren opdager det!).
Desuden bruges kraftig indavl til stabilisering af nye racer (ikke så meget
i Europa - men i USA mv., hvor de nærmest "opfinder" nye racer dagligt...) -
og nå ja, gårdkattene gør det jo hele tiden...

Mvh. Camilla

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 28-04-02 10:58

Hej igen
Jo, hunkatten kommer ind i et særligt værelse. Vi plejer først at sætte
hunkatten derind et par timer inden hankatten kommer derind, men det er også
sket at de mødes med det samme. Men denne hunkat, der for første gang har
været oppe at flyve og for første gang er hjemmefra, gav vi et par timer for
sig selv så hun kunne falde lidt til ro. Hun møder under INGEN
omstændigheder nogle af vore øvrige katte (eller vores to hunde). Der er alt
for stor risiko for slagsmål. Der er også større smitterisiko jo flere katte
hun møder.Det er heller ikke så smart hvis man har flere hankatte som evt.
kunne parre hende. Planen er at hun så hurtigt som muligt skal føle sig godt
tilpas og fortsætte sin løbetid så hun kan blive parret. Og jo, en gang er
sjældent nok, det er bedst hvis de parrer sig flere gange. Vi plejer at
anbefale at hunkatten kommer dag 1 eller to i løbetiden, for der kom som
regel et lille stykke tid inden hun bliver parret og intet er mere ærgerligt
end at opdage at man er kommet for sent i løbetiden.
Vibeke L

Fra : Helle Andersen

Dato : 28-04-02 12:12

> [...]
> med at en hunkan kan parre sig flere gange med forskellige hanner og få et
> helt kuld halvsøskende... er der nogen der kan af eller bekræfte det??

Det er helt korrekt.

> hvis det er tilfældet er det jo ret logisk med jo flere parringer ( med
den
> samme han i dette tilfælde) vil give flere killinger...... eller hvad??

Ja, der kan være en sammenhæng imellem, hvor længe hunkatten er
til parring og hvor mange killinger, den får. Men tænk lige over, om du
nu synes at det er en god idé at hun får mange. Personligt vil jeg
fravælge det, fordi det er meget hårdt for hunkatten med mange
killinger. Et kuld med 3-4 killinger er passende, synes jeg og af
samme årsag vil jeg ikke have min hunkat til parring mere end et par
dage.

> nogen der kan af eller bekræfte det?
> det vil også reducere konflikterne alle kattene indbyrdes da de dog vil
> kunne lugte den nye kat men ikke kunne se hende.... eller hvad??

Hmmmm..... Det kommer an på om man f.eks. selv har en meget
dominerende hunkat. Det *kan* give problemer at have en fremmed
hunkat på besøg. Nogle - specielt fertile hunkatte - kan begynde at
strinte eller blive meget humørsvingende og banke de katte, den ellers
kender.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-04-02 13:44

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> wrote in message

> Det er helt korrekt.

heh se helt dum er jeg ikke*GGG*

> [...]
> killinger. Et kuld med 3-4 killinger er passende, synes jeg og af
> samme årsag vil jeg ikke have min hunkat til parring mere end et par

jeg har ingen planer om at hun skal have et kæmpekuld.... dels er hun meget
lille ( langt den mindste af vores misser.. ca halvt så stor som sweety) og
dels er der hendes første kuld ( og mit i rent race regi... har tidligere
haft kuld med min huskattehun men det har oftest max været kuld på 4 stk)
jeg vil gerne sikre mig at miverne bliver så sunde og raske som muligt....
og at linda klarer det så godt som muligt... derfor vil et kuld på 2-3
killinger nok i grunden passe mig bedst.....
så er der jo bare det at naturen kan man ikke helt styre og vi må tage det
som det kommer*G*

tanke.... persere har vist problemer med fødslerne i visse tilfælde ( pga
store kranier) skal man måske tage den endelige killingestørrelse med i
betragtning??
altså jo færre killinger jo større bliver de inden fødslen eller har det
intet at sige??

> [...]
> hunkat på besøg. Nogle - specielt fertile hunkatte - kan begynde at
> strinte eller blive meget humørsvingende og banke de katte, den ellers

pyh.. linda er meget undedanig... hun er absolut ikke dominerende... men hun
er tilgængæld heller ikke til at ryste i sin grundvold )
så forhåbentlig bliver der ingen problemer

Fra : Helle Andersen

Dato : 28-04-02 14:39

> jeg har ingen planer om at hun skal have et kæmpekuld.... dels er hun
meget
> lille

Det betyder ingenting, at hun er lille - jeg har set meget små katte, der
smutter dem ud på samlebånd. Faktisk er det ret vigtigt, at hunkatten
er slank, da en overvægtig kat er dårlig til at føde. Så du skal ikke
være bekymret over hendes størrelse. Eika vejede da også kun 2,3 kg
inden hun blev drægtig og hun fødte fint.

> så er der jo bare det at naturen kan man ikke helt styre og vi må tage det
> som det kommer*G*

Det er jo det Man kan jo godt have sine idéer, men det går ikke altid
sådan

> [...]
> betragtning??
> altså jo færre killinger jo større bliver de inden fødslen eller har det

Nu kender jeg ikke rigtig noget til persere, men det lyder da meget
logisk. Killingestørrelsen er afhængig af flere ting og en af dem kan
være antallet af killinger. Det afhænger også noget af hvor længe hun
går drægtig naturligvis og det er delvist arveligt betinget.

> pyh.. linda er meget undedanig... hun er absolut ikke dominerende... men
hun
> er tilgængæld heller ikke til at ryste i sin grundvold )
> så forhåbentlig bliver der ingen problemer

Jeg tænkte nu også mest på de, der har hende til parring. Hvis *de*
har en sådan hunkat kan det give problemer, men hvis de er vant til at
have katte til parring, kender de jo turen og det er langt fra altid, at der
er nogen som helst problemer.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-04-02 15:21

> [...]
> være bekymret over hendes størrelse. Eika vejede da også kun 2,3 kg
> inden hun blev drægtig og hun fødte fint.

se nu farede jeg ud på vægten med den lille mis... hun vejer sørme kun 2.4
kg så jeg er helt rolig nu*G*

> [...]
> være antallet af killinger. Det afhænger også noget af hvor længe hun
> går drægtig naturligvis og det er delvist arveligt betinget.

jeg har spurgt både lindas opdrætter og hankattens ejer og de siger begge de
aldrig har haft problemer med fødsler.... så mon ikke jeg bare skulle tage
at lade mit nervøse "mormorhjerte" slappe lidt af og tage tingene i den
rækkefølge de kommer?

> [...]
> har en sådan hunkat kan det give problemer, men hvis de er vant til at
> have katte til parring, kender de jo turen og det er langt fra altid, at

de har en lille missepige som ligner linda MEGET.... rent udseendes
mæssigt*G* og de er vant til at have missere på besøg så mon ikke det går?
de har så vidt jeg ved kigget på stamtavlen og som jeg har kigget i dem så
skulle der ikke rent familiemæssigt være problemer.... langt de fleste af
lindas aner er exotic... mens olivers er persere*S*

Fra : Helle Andersen

Dato : 28-04-02 12:05

"Mette Frederiksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> *G* he he.. jeg troede bare at hunkatten var på besøg i et par timer og så
> var den "skid" slået. *S* hmm man bliver klogere hver dag! *S*

Det hænder, at det er sådan, men der er utroligt meget forskel på,
hvordan en parring forløber. Det har f.elks. stor betydning, hvor erfaren
hunkatten og specielt hankatten er - og om han hat talent

En del hankatte skal have flere hunkatte til parring før de finder ud af
det første gang, så man kan ikke bare regne med at det lykkes. Nogle
hankatte vil kun parre hunkatte, som de kender. Nogle vil kun parre,
når ejeren er til stede - andre vil kun parre, når ejeren *ikke* er til
stede.

Kesto havde sin første hunkat til parring sidste weekend og jeg kan
fortælle dig, hvordan det foregik.

Jeg var blevet advaret om, at hunkatten kunne være en "sur kælling"
og jeg derfor skulle passe på min hankat. Desuden rullede hun sig om
på siden, når hun skulle parres - hvilket er meget svært for en hankat,
specielt en uerfaren hankat.

Jeg lukkede hende ud af transportkassen i badeværelset og hun
trampede lige hen til Kesto og vaskede ham i panden. Så meget for at
være sur....... Han syntes, at hun var lidt påtrængende og gad hende
ikke lige, skønt han i måneder har forsøgt at parre samtlig kastrater i
huset.......

Jeg kiggede jævnligt til dem, men ingen interesse fra Kesto's side.
Hunkatten derimod var meget forelsket i Kesto. Efter et døgn lukkede
jeg ham ud en times tid, så han kunne sige hej til mig og de andre
katte. Da jeg lukkede ham tilbage til hende igen gik der omkring en
halv time, så hørte jeg et parringsskrig fra hunkatten. Jeg skulle
selvfølgelig lige tjekke og jo, der var ingen tvivl om, at hun var blevet
parret.

Den følgende dag tilbragte jeg adskillige timer hos dem, fordi jeg var
lidt nysgerrig over, hvordan min lille uerfarne hankat klarede, at hun
rullede om på siden, men han var fuldstændig uinteresseret, når jeg
var til stede - men som regel kunne jeg høre at hun blev parret 10
minutter efter at jeg havde forladt rummet Men hvordan han klarede
det fik jeg aldrig set

> Jeg kunne forstille mig at når hunkatten skal være der så længe så kan der
> godt opstå konflikter i mellem kattene? HUn er jo udenfor hendes
teritorie?

Langt de fleste opdrættere holder "elskovsparret" adskilt af hensyn til
smitterisiko.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Birgitte Krogh

Dato : 28-04-02 14:03

Hej Helle!

Helle Andersen skrev i meddelelsen ...

>Kesto havde sin første hunkat til parring sidste weekend

Tillykke med Kestos "debut", det var da rart, det gik så forholdsvist
problemfrit, selvom han var uerfaren og hun ihvertfald efter sigende kunne
være lidt svær at parre.
Hvem er den heldige dame? (Når jeg spørger, er det fordi, hvis opdrætteren
har en hjemmeside kunne det jo være sjovt at se billeder af Kestos børn...).

Hilsen Birgitte

Fra : Helle Andersen

Dato : 28-04-02 14:43

"Birgitte Krogh" <birgitte.krogh@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvem er den heldige dame? (Når jeg spørger, er det fordi, hvis opdrætteren
> har en hjemmeside kunne det jo være sjovt at se billeder af Kestos

Tak Han skulle på udstilling dagen efter og var ikke til at skyde
igennem og filmede voldsomt med den lille søde hunkat i naboburet

Kesto er jo variant og er 75 % somali, så hans udkårne er Dushara
Kata Tjuta, som du kan se et killingebillede af hér:
http://hjem.get2net.dk/dushara/dushara/page9.html

Han venter i øjeblikket på endnu en vildfarvet somalihun, som hedder
Cougar, der forhåbentlig snart går i løbetid.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 30-04-02 12:33

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> writes:

> [...]
> være sur....... Han syntes, at hun var lidt påtrængende og gad hende
> ikke lige, skønt han i måneder har forsøgt at parre samtlig kastrater i

Griner, det er så ikke "kun" os mennesker som synes at han er en
charmetrold *gg*

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa