Lille hund, lang pels og sne?
Fra : Ann K.

Dato : 04-02-01 17:49

Hejsa.
Altså, her går man og overvejer nøje købet af sin hund... Race, køn
udseende, brug osv... Finder endelig noget, der passer... Føler mig rigtig
godt tilpas - anskaffelsen er velgennemtænkt, ingen kan sige at jeg ikke har
undersøgt, hvad det vil betyde at få en shetland sheepdog!!!!
HA - hvad jeg da ikke har skænket en tanke er den lange pels!!! Johhh,
pelspleje og så'n noget, men ikke hvad der sker når lang pels og sne
mødes... For ikke indviede kan jeg sige at sneen klumper i store isknolde,
der sidder overalt på mave, ben, numse og i mellem trædepuderne!!!
Jeg har idag "knusket" sneen af Dise, når jeg har set at der er for meget
(specielt ved hendes poter), men kan man gøre andet??? Jeg tænker især på
når vi kommer ind... hun bliver tørret igennem, men alligevel sidder der
isklumper rundt omkring - kan det give problemer?
Måske et tåbeligt spørgsmål, men som sagt, det her kender jeg intet til...
Sif er jo korthåret

Mvh Ann

Fra : Alex Linaa

Dato : 04-02-01 19:10

"Ann K." wrote:

> [...]
> isklumper rundt omkring - kan det give problemer?
> Måske et tåbeligt spørgsmål, men som sagt, det her kender jeg intet til...

Hej Ann.

Jeg kender udmærket problemet, som jeg selv har haft med en Cockerspaniel. Det
vigtigste at gøre er, at klippe pelsen under poterne og mellem trædepuderne - Så
er der ikke så meget for sneen at hænge fast i.
Det kan være meget smertefuldt (at dømme ud fra min hunds mishagsytringer) at
have isklumper mellem trædepuderne, så en ugentlig studsning i vintermånederne
er et must.
Når der alligevel har siddet et par klumper på hunden efter vi kom ind, har jeg
brugt en almindelig hårtørrer til at smelte isen med. Cockeren nød det i fulde
drag, men det er jo ikke alle hunde der er helt trygge ved elektriske apparater,
men prøv det (IKKE på stærk varme!!!!)

Håber det hjælper.

Er der forresten nogen der ved om en Bernhard har lanolin i pelsen?
For den har ikke det ovennævnte problem, selvom der er pels mellem trædepuderne
- Sneen ser ikke ud til at kunne hænge fast.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Carsten Stage

Dato : 04-02-01 19:54

Alex Linaa wrote:

> Når der alligevel har siddet et par klumper på hunden efter vi kom ind, har jeg
> brugt en almindelig hårtørrer til at smelte isen med.

Ja, og hvis man har lært hunden at ligge på siden (på et håndklæde til
at suge al vandet) så går det hurtigt.

> Er der forresten nogen der ved om en Bernhard har lanolin i pelsen?

Ved det ikke - vores race klarer sneen helt fint, dog kan der komme
klumper under "fødderne" og under maven, efter længere tid i sneen. For
år siden brugte vi lanolin, i forbindelse med den almindelige pelspleje,
men det gav, så vidt jeg husker, ingen forskel.

Hilsen,
--
Carsten Stage
Tai-Vong Lhasa Apsos

Fra : Carsten Stage

Dato : 04-02-01 19:49

"Ann K." wrote:

> For ikke indviede kan jeg sige at sneen klumper i store isknolde,
> der sidder overalt på mave, ben, numse og i mellem trædepuderne!!!

Og du klager... )

(hint: link i .sig)

Hilsen,
--
Carsten Stage
Tai-Vong Lhasa Apsos

Fra : R. Ilsøe

Dato : 04-02-01 21:37

> Og du klager... )
>
> (hint: link i .sig)

Lille omvandrende sneplov samt yderst udemærket snebolde-bygger!:)

R. Ilsøe

Fra : Ann K.

Dato : 04-02-01 20:28

Hejsa.