Beregning af G-kraft i slynge
Fra : Thomas Demant

Dato : 27-04-02 20:18

En stang på 40 meter (inkl. kuglerne), med to runde kugler i enderne, der
hver vejer ca. 500 kg., og rotationspunktet i centrum, slynges vertikalt
rundt med 90 km/t.
Hvordan beregner man egentligt G-kraften, yderst i kuglerne?

--
Thomas

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-04-02 20:50

Scripsit "Thomas Demant" <thomas.demant@adslhome.dk>

> [...]
> rundt med 90 km/t.
> Hvordan beregner man egentligt G-kraften, yderst i kuglerne?

Jeg ved ikke hvilken "kraft" du taler om *yderst* i kuglerne, men ...

Accelerationen (som også er den oplevede centrifugal"kraft" i et
system der roterer sammen med objektet) beregner man med formlen for
centripetalacceleration:

A = r^2*w

hvor r er radius i cirkelbevægelsen, og w er vinkelhastigheden.

Hvis kuglerne er små i forhold til radius kan trækkraften i stangen
lige før hver kugle beregnes som m*A.

--
Henning Makholm "Hør, hvad er det egentlig
der ikke kan blive ved med at gå?"

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-04-02 21:22

Henning Makholm wrote:

> [...]

> centripetalacceleration:
>
> A = r^2*w
>
> hvor r er radius i cirkelbevægelsen, og w er vinkelhastigheden.

I dette eksempel er altså r = 20 m .

Hvis de v = 90 km/h (som er lig 25 m/s) skal forstås som farten i
cirkelbevægelsen, så bruger vi at

w = 2·pi·v/(2·pi·r) = v/r = (25 m/s)/(20 m) = 1,25 s¯¹

Accelerationen må så have størrelsen

a = r·w² = v²/r = 31,25 m/s²

Det er noget over 3·9,8 m/s² eller »3G«.

Der var åbenbart en trykfejl i Hennings ligning.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Thomas Demant

Dato : 27-04-02 21:37

Mange tak for hjælpen.

--
Thomas

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 27-04-02 21:59

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote:
> Det er noget over 3·9,8 m/s" eller »3G«.

Vel snarere knapt 32 G?

> Der var åbenbart en trykfejl i Hennings ligning.

;))

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-04-02 23:06

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> Vel snarere knapt 32 G?

Hvorfor? Er 1 G ikke lig med 9,8 m/s²?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 28-04-02 09:33

Jo, men du skrev (lettere forvirrende, synes jeg):

"Accelerationen må så have størrelsen

a = r·w" = v"/r = 31,25 m/s"

Det er noget over 3·9,8 m/s" eller »3G«."

Det læste (og læser) jeg således, at du sætter 309,8 m/s^2 lig 3 G!

Og hvorfor skriver du forresten, at ' 31,25 m/s" er noget over 3·9,8
m/s" ' - jeg ville da have kaldt det 'noget *under*'! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 28-04-02 10:27

"Hans H.V. Hansen" <h2vh@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> a = r·w" = v"/r = 31,25 m/s"
>
> Det er noget over 3·9,8 m/s" eller »3G«."
>
> Det læste (og læser) jeg således, at du sætter 309,8 m/s^2 lig 3 G!

Så må du lige tjekke brillerne. 1G er tyngdeaccelerationen (9,82m/s^2 i DK).
Accelerationen på 31,25m/s^2 er derfor svarende til 31,25/9,82 = ~3G

> Og hvorfor skriver du forresten, at ' 31,25 m/s" er noget over 3·9,8
> m/s" ' - jeg ville da have kaldt det 'noget *under*'! :)

er 31,25 lavere end 29,4? Vil du hellere give 31,25,- istedet for 29,40,-
for en pakke cigaretter (bare et eksempel.).

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-04-02 12:33

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> [...]
>
> Og hvorfor skriver du forresten, at ' 31,25 m/s" er noget over 3·9,8
> m/s" ' - jeg ville da have kaldt det 'noget *under*'! :)

Du må have problemer med at læse mit tegnsæt?

Jeg skriver at facit er 31,25 meter pr. sekund i anden (31,25 m/s^2
eller 31,25 m/s²). Og jeg skriver ikke »trehundredeogni komma otte«,
men »tre *gange* ni komma otte«:

3 * 9,8 m/s^2 er næsten de 31,25 m/s^2

Sørg for at du kan læse tegnsættet ISO-8859-1 (Latin 1) som folk
altid bruger her i gruppen.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 28-04-02 18:56

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote:
> Du må have problemer med at læse mit tegnsæt?

Åbenbart - men noget mystisk, for det har jeg _aldrig_ oplevet før!
Jeg læser/skriver NG på en ældre Mac - som ikke kender andre alfabeter
end 'latin'! :)
Men jeg bemærker, at du bruger Linux, så jeg vil senere i aften forsøge
at læse dit indlæg i Windows og Linux - det bliver spændende at se, hvad
det fører til!?

Jeg benytter altid '*' som multiplikationstegn, og det har SVJV aldrig
voldt problemer:

3 * 9,8 m/s^2 - skrev du sådan fra begyndelsen?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-04-02 20:04

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> Jeg benytter altid '*' som multiplikationstegn, og det har SVJV aldrig
> voldt problemer:
>
> 3 * 9,8 m/s^2 - skrev du sådan fra begyndelsen?

Nej, det gjorde jeg ikke. Der er tre tegn der er naturlige at forbinde
med multiplikation:

a*b (a »stjerne« b)
a·b (a »prik« b)
a×b (a »kryds« b)

Jeg bruger tit prikken fordi den ligner et almindeligt gangetegn mest.

Jeg tror din Mac har nogle bestemte tegn den ikke kan oversætte.

Hvordan læser du: 32,1 µm²

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 28-04-02 21:36

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote:
> Jeg tror din Mac har nogle bestemte tegn den ikke kan oversætte.

Ja, 'prikken' kan den hverken skrive eller læse - men man kunne sikkert
købe et ekstra 'matematik-tegnsæt', der ville sætte den i stand
dertil(?)

> Hvordan læser du: 32,1 µm"

'toogtredive/komma/en/mellemrum/my/m/anførselstegn' ! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-04-02 22:15

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> 'toogtredive/komma/en/mellemrum/my/m/anførselstegn' ! :)

Den er gal. Det sidste tegn skulle være et hævet 2-tal.
Altså skulle der stå kvadratmikrometer.

Du får lige nogle flere: S° S¹ S² S³
Et »citat« (hvordan ser mine citationstegn ud?).
En kvadratregel: (x±y)² = x² ± 2·x·y + y²

Nå, jeg er ved at blive offtopic.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 28-04-02 22:55

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote:
> Du får lige nogle flere: S° S' S" S"

S med flg. indices (for oven): 'gradtegn'/komma/dobbelt komma/dobbelt,
omvendt komma

> Et »citat« (hvordan ser mine citationstegn ud?).

OK - nærmest à là: >> og <<

> En kvadratregel: (x±y)" = x" ± 2·x·y + y"

'dobbelt komma' for oven, plustegn over minustegn - og nu serjeg
pludselig dine 'gangeprikker'!
Det var som pokkers: Jeg kunne ikke læse dine små tegn uden at øge
skriftstørrelsen lidt - hvilket medfører, at jeg så kan se samtlige
'gangeprikker'!!

> Nå, jeg er ved at blive offtopic.

Ja, vi må hellere stoppe her - men du skylder lige en forklaring på,
hvorledes du _indtaster_ alle disse tegn!?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-04-02 23:17

Snart vil du kunne se mit indlæg på denne adresse:

http://groups.google.com/groups?selm=3CCC6642.6855A164%40jeppesn.dk

Og så forhåbentlig med rigtige tegn

> Ja, vi må hellere stoppe her - men du skylder lige en forklaring på,
> hvorledes du _indtaster_ alle disse tegn!?

Jeg véd ikke hvordan de indtastes på en Mac.

Jeg sidder ved en pc der kører X under Linux, og her indtaster jeg
tegnene ved at bruge AltGr-tasten.

Fx indtastes ± ved at holde AltGr nede og trykke på '+'.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 29-04-02 10:39

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> writes:

> [...]
>
> Du får lige nogle flere: S° S¹ S² S³
> Et »citat« (hvordan ser mine citationstegn ud?).
> En kvadratregel: (x±y)² = x² ± 2·x·y + y²

Det ser rigtigt ud hos mig (GNUS, XEmacs, Windows XP).
Dit tegnsæt er sat med "Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-1"

Du bruger grad-tegnet til superscript 0, hvor man sikkert også kunne
bruge "Masculine Ordinal Indicator" (DOS ASCII 167) som vist er et
superscript lille o.

/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-04-02 12:38

Scripsit Lasse Reichstein Nielsen <lrn@infimum.dk>

> Det ser rigtigt ud hos mig (GNUS, XEmacs, Windows XP).

Og hos mig (gnus, GNU emacs 20, X, RedHat 6.1).

> Du bruger grad-tegnet til superscript 0, hvor man sikkert også kunne
> bruge "Masculine Ordinal Indicator" (DOS ASCII 167) som vist er et
> superscript lille o.

Det er ikke en god ide, for i nogen skriftsnit (bl.a. det jeg læser
news i) bliver det (º) vist som et hævet o med en streg under.
Tilsvarende vises ª som hævet a med en streg under.

--
Henning Makholm "*Se*!! Nu hælder den vand ud
af ørerne *igen*!! *Et mirakel*!!!"

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 29-04-02 20:55

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Det ser rigtigt ud hos mig (GNUS, XEmacs, Windows XP).
> Dit tegnsæt er sat med "Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-1"

Ja, jeg er ikke i tvivl om at mine tegn er rigtige; det har jeg tjekket
før. Jeg ville bare undersøge hvilke tegn *Hans* ikke kunne se.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 28-04-02 21:47

Jeppe Stig Nielsen wrote:
> Jeg bruger tit prikken fordi den ligner et almindeligt gangetegn mest.

OK da - men hvordan pokker får du _skrevet_ den??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 29-04-02 15:20

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> [...]

Problemet var, at denne linie:

'Det er noget over 3·9,8 m/s" eller »3G«.'

på min skærm stod som:

'Det er noget over 3"opretstående rektangel"9,8 m/s" eller »3G«.'

, hvilket jeg tolkede som:

'Det er noget over 309,8 m/s" eller »3G«.'

Det særligt besynderlige var så, at hvis jeg øgede skriftstørrelsen en
lille smule (til '14'), kunne jeg pludselig læse 'gangeprikkerne' uden
videre!?

(Eksponenten (i m/s^2) må jeg naturligvis stadig gætte mig til)

Kan man overhovedet skrive 'gangeprik' og fx. '±' på en Mac (7.6.1)??

FUT: dk.edb.mac

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-04-02 00:51

Scripsit Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk>

> a = r·w² = v²/r = 31,25 m/s²

> Der var åbenbart en trykfejl i Hennings ligning.

Ja, jeg fik kvadreret det gale sted (hvilket et simpelt dimensionstjek
jo også afslører).

--
Henning Makholm "Ambiguous cases are defined as those for which the
compiler being used finds a legitimate interpretation

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 28-04-02 21:21

Jeppe Stig Nielsen wrote:
> [...]
>
> a = r·w² = v²/r = 31,25 m/s²
>
> Det er noget over 3·9,8 m/s² eller »3G«.
>
> Der var åbenbart en trykfejl i Hennings ligning.

Ja, nu ser jeg, at du benytter 'gangeprik' - er jeg mon den eneste,
der har haft besvær med det??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 29-04-02 23:38

I artiklen <1fbeshj.1jh9b09fqzt4qN%h2vh@post6.tele.dk> , h2vh@post6.tele.dk
(Hans H.V. Hansen) skrev:

> Kan man overhovedet skrive 'gangeprik' og fx. '±' på en Mac (7.6.1)??

Alt-punktum og alt-plus skulle virke.

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 30-04-02 10:34

Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:
> Alt-punktum og alt-plus skulle virke.

Sør'me så, du har ret!
Men så undrer det mig alligevel, at hvis jeg vælger 'tastatur' i
æblemenuen og trykker på 'alt', vises der en firkant på punktum-tasten -
og der fremkommer også en firkant i 'test-displayet' foroven, når man
taster punktum?

Jeg prøver lige et eks.:

(a ± b)^2 = a · a ± 2 · a · b + b · b

Jo det ser fint ud - er der mon andre tegn, der ikke fremgår af
'tastatur'-oversigten??

FUT: dk.edb.mac

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-04-02 10:52

In article <1fbg9qj.14ysvrd1kto8pmN%h2vh@post6.tele.dk>,
h2vh@post6.tele.dk (Hans H.V. Hansen) wrote:

> [...]
> æblemenuen og trykker på 'alt', vises der en firkant på punktum-tasten -
> og der fremkommer også en firkant i 'test-displayet' foroven, når man

Det er afhængigt af hvilken skrift du har valgt i "Tastatur".

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 30-04-02 14:38

> Det er afhængigt af hvilken skrift du har valgt i "Tastatur".

Minsandten ja!
Jeg ser, at (fx.) 'courier' viser 'prikken' ved alt-punktum - men
indebærer det, at man er nødt til at prøve sig frem, eller kan man finde
en samlet oversigt et eller andet sted??

(Ellers må det da blive noget tidskrævende, hvis man er på jagt efter et
bestemt tegn!)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-04-02 16:07

In article <1fbgllo.cdpvv5143buxfN%h2vh@post6.tele.dk>,
h2vh@post6.tele.dk (Hans H.V. Hansen) wrote:

> Minsandten ja!

Naturligvis

> Jeg ser, at (fx.) 'courier' viser 'prikken' ved alt-punktum - men
> indebærer det, at man er nødt til at prøve sig frem, eller kan man finde
> en samlet oversigt et eller andet sted?

Det vil nok være fornuftigt at bruge den skrift man vil bruge tegnet i.
Til en anden gang indeholder fx Geneva og, som du selv opdagede, Courier
de fleste tegn.