Montering af VHF antenne
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-04-02 19:58

Jeg er ved at montere en VHF antenne i toppen af masten (aluminium). Med
antennen fulgte et beslag i rustfrit stål. Det kan jeg ikke bruge og er
derfor ved at lave et nyt.

MEN, skal VHF antennen have forbindelse til masten så den kan bruge denne
som "stel" og derved forstærke følsomheden eller er den konstrueret så man
kan lave den normale "isolering" fra masten (alu-rustfrit) og derved undgå
galv. tæring ??

En alm VHF antenne hjemme på taget af parcelhuset *skal* have forbindelse
til masten (røret, men landkrabber kalde det jo for en "mast") for at virke
ordentligt.

Hvad er rigtig montering af en VHF antenne i masten ???

/Bjarke

PS: Jeg overvejer iøvrigt at lave det nye beslag i aluminium. Hvorfor
udfordre skæbnen med galv. tæring og hvorfor dog sejle rundt med et tungt
rustfrit beslag i toppen af masten, når man kan lave et der er lige så
stærkt i sø-aluminium ....

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-04-02 20:15

Måske der er nogen i denne NG der kan hjælpe mig ? For
"ikke-båd-intersserede" kan jeg oplyse, at det normalt er forbundet med
betragtelige problemer (galvanisk tæring) at spænde to forskellige metaller
sammen og "søppe" det ind i saltvand.

Bjarke

Fra : Ole

Dato : 27-04-02 23:30

Det er en rigtig god ide at lave beslaget i "sø-aluminium".
Ja, antennen skal have en form for stel, eller "jordplan".
På en isolerende træmast bruger antennen coax-kablets skærm, men i en alu
mast ligger kablet inden i masten og kan ikke udstråle noget, derfor skal
antennen have stel gennem beslaget.
Dette gælder kun for stavantenner, de såkaldte GP (ground-plane) antenner
har tre eller flere ben der virker som jordplan.

--
Hilsen Ole

Mail til: o.n.l@zmail.dk -fjern z og adressen virker !