Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital kamera - hvad skal man vælge?
Fra : SA

Dato : 27-04-02 16:41

Hej NG.

Jeg skal ha´ et digital kamera, og vil bruge max. 3000,- på det.

Det skal være på minimum 2.0 Megapixels.

Det må meget gerne have optisk zoom.

Det skal kunne benytte genopladelige batterier.

Indbygget blitz.

Jeg har læst lidt i gruppen og andre steder på internettet, men er ikke
blevet meget klogere på. hvad man skal vælge.
Nu ved jeg jo godt, at pris/kvalitet hænger sammen, men man kan jo være
heldig engang i mellem, og finde guldet til sølvets pris!

Har du/I nogle forslag?

På forhånd tak.

SA

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 27-04-02 17:30

SA skrev:

> Hej NG.
>
> Jeg skal ha´ et digital kamera, og vil bruge max. 3000,- på det.

Canon A20 - 3195 kr

> Det skal være på minimum 2.0 Megapixels.

Canon A20 - 2.1

> Det må meget gerne have optisk zoom.

Canon A20 - 3 * optisk zoom

> Det skal kunne benytte genopladelige batterier.

Canon A20 - 4 styks AA batterier

> Indbygget blitz.

Canon A20 - har også det

> [...]
> Nu ved jeg jo godt, at pris/kvalitet hænger sammen, men man kan jo være
> heldig engang i mellem, og finde guldet til sølvets pris!

Har selv et Canon A20 og er meget tilfreds med det, tager rigtig gode
billeder, specielt er jeg overrasket når man tager makro billeder med
det.

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
Den danske Aldi direktør udtaler: "I mange af de etablerede

Fra : Anders Bystrup

Dato : 27-04-02 17:44

Tag afløseren til A20 - Canon A40.
Det kan alt det A20 kan + mere og koster det samme.

Anders

Fra : jera

Dato : 27-04-02 17:49

"SA" <buffalo_bill@iname.com> wrote in message
> [...]
> Nu ved jeg jo godt, at pris/kvalitet hænger sammen, men man kan jo være
> heldig engang i mellem, og finde guldet til sølvets pris!

Jeg står selv i samme situation og har nogenlunde de samme krav. Mit
foreløbig bedste bud er Canon A-40. Det har 2 megapixel, 3x optisk zoom,
benytter almindelige AA batterier og har selvfølgelig blitz. Derudover giver
det flere manuelle indstillingsmuligheder end konkurrenterne. Canon A-40 er
netop kommet på markedet og koster ca. 3200,- (www.edbpriser.dk).
Udover dette kamera har jeg overvejet at ofre lidt mere og købe enten et
Canon IXUS v2 (ca. 4000) eller Kodak DX3900 (ca. 4000). IXUS v2 har et
lækket stålkabinet og er meget lille. Har et par features mere end A-40, men
har kun 2x optisk zoom. Kodak DX3900 er et 3 megapixel kamera. Det har færre
manuelle indstillingsmuligheder end A-40 og kun 2x optisk zoom. Bruger AA
batterier ligesom A-40.

Jeg hælder mest til Canon A-40 da mit behov ikke er så stort. Desuden giver
det stort set samme muligheder som IXUS v2, men har dog 3x zoom. Jeg har dog
det krav at opløsningen skal være høj nok til "fremkaldelse" i 10x15 format.
Her er det vel ikke nødvendigt at gå op i 3 megapixel?

En anden mulighed er Aldis 4 mexapixelkamera til 3300. Det er dog
tilsyneladende identisk med et Jenoptik JD 4100 z3, som jeg dog kan være
lidt skeptisk overfor (http://www.dcviews.com).

Canon A-40 kan i øvrigt købes for ca. 2650,- hos www.fotoking.de. Er der
nogen der har nogle erfaringer med dem? Hvis det skulle ske at kameraet går
i stykke skal det så sendes tilbage til Tyskland eller kan det indleveres
hos Canon i DK? Er der dansk menu i et Canon-kamera købt i Tyskland?

Jesper

Fra : Trickysparrow

Dato : 27-04-02 18:49

Er der dansk menu i et Canon kamera købt i Tyskland?

> Jesper

Jep i mit er der. Jeg har købt et A-40 hos Topvision,
der er Tysk manual med men dansk menu i kameraet.

Martin.

P.S.
Canon A-40 kanon kamera.

Fra : jera

Dato : 28-04-02 17:24

"Trickysparrow" <martin@nospamplakaten.dk> wrote in message

> Jep i mit er der. Jeg har købt et A-40 hos Topvision,
> der er Tysk manual med men dansk menu i kameraet.

Havde Topvision udfyldt Canons internationale garantikort, som de
tilsyneladende skal gøre for at den også kan benyttes i Danmark?
Hvor lang var leveringstiden?
Var du ellers tilfreds med at handle med dem?

På forhånd tak!

Jesper

Fra : Trickysparrow

Dato : 28-04-02 18:40

> Havde Topvision udfyldt Canons internationale garantikort, som de
> tilsyneladende skal gøre for at den også kan benyttes i Danmark?

Det har de ikke, jeg vil lige høre ved Canon Dk i morgen hvordan man skal forholde sig.
Det er jo stadig et af deres produkter uanset om det er købt i norge eller italien.

> Hvor lang var leveringstiden?

En uge præcis, bestilte onsdag 17/4 (om aftenen) fik kameraet torsdag 25/4.

> Var du ellers tilfreds med at handle med dem?

Ja det var der ingen ben i.

> På forhånd tak!
>
> Jesper

Martin.

Fra : [9240] NFA

Dato : 28-04-02 19:30

> Det har de ikke, jeg vil lige høre ved Canon Dk i morgen hvordan man skal
forholde sig..

Det kunne jeg godt tænke mig at høre svart på, når du engang får det...

hilsen Niels

Fra : Anders Bystrup

Dato : 29-04-02 14:41

Ditto.

Anders

Fra : Trickysparrow

Dato : 29-04-02 15:53

Anders Bystrup wrote:
> Ditto.
>
> Anders
> "[9240] NFA" <nfa112@hotmail.com> wrote in message

> skal

Skal nok skal nok.

Martin.

Fra : Trickysparrow

Dato : 30-04-02 11:34

Her er mit svar fra Canon.

>Tak for din henvendelse
>
>Mht til garantien ser jeg ingen problemer, du skal blot vedlægge
>kvitteringen. Mht til manual må jeg henvise dig til en af vores forhandler
>hvor du kan bestille en manual.
>
>Med venlig hilsen
>03canon helpdesk

Så det skulle der ikke være nogle ben i.
Hilsen Martin.

Fra : jera

Dato : 30-04-02 12:13

> Her er mit svar fra Canon.

> Så det skulle der ikke være nogle ben i.
> Hilsen Martin.

Det lyder jo godt!
Manualer på engelsk kan hentes her:
http://www.powershot.com/powershot2/customer/manual.html

Jesper

Fra : Per Hansen

Dato : 27-04-02 19:55

> [...]
format.
> Her er det vel ikke nødvendigt at gå op i 3 megapixel?

10x15 kan klares med mindre end 3 megapixel.
Mit 2,1 megapixel IXUS v laver nogle flotte billeder, som tåler udskrift i
A4.

Med venlig hilsen

Per Hansen

Fra : [9240] NFA

Dato : 28-04-02 00:45

> [...]
> i stykke skal det så sendes tilbage til Tyskland eller kan det indleveres
> hos Canon i DK? Er der dansk menu i et Canon-kamera købt i Tyskland?

Det kunne jeg også godt tænke mig at vide lidt mere om??????

Hilsen Niels

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-04-02 01:23

"[9240] NFA" wrote:

> Det kunne jeg også godt tænke mig at vide lidt mere om??????

Er det ikke rigeligt hvis der er en menu på engelsk, langt de fleste
betegnelser er jo alligevel engelske.

Og på nogle kameraer handler det blot om kamerats firmware, så hvis
kameraet fås med forskellige sprogvarianter i menuerne, så vil jeg tro,
at man bare kan downloade et passende firmware, hvis det ikke allerede
ligger på den medfølgende CD-ROM.

Fra : jera

Dato : 28-04-02 05:45

> Er det ikke rigeligt hvis der er en menu på engelsk, langt de fleste
> betegnelser er jo alligevel engelske.

Jo, det kunne du måske mene, men nu er man som bekendt dansker, hvorfor det
selvfølgelig er rart med en dansk menu. En sådan findes jo i et kamera købt
i Danmark. I øvrigt finder jeg din kommentar ganske overflødig, idet der jo
netop bliver spurgt, om der er dansk menu. Dvs. at det er hamrende
irrelevant, at du mener, at en engelsk menu er rigeligt!

> [...]
> kameraet fås med forskellige sprogvarianter i menuerne, så vil jeg tro,
> at man bare kan downloade et passende firmware, hvis det ikke allerede

Tro er som bekendt ikke alt...

Jesper

Fra : [9240] NFA

Dato : 28-04-02 07:44

> [...]
går
> i stykke skal det så sendes tilbage til Tyskland eller kan det indleveres

Hvad så med dette spørgsmål????

hilsen Niels

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-04-02 08:22

jera wrote:

> Tro er som bekendt ikke alt...

Næ - men du mener tilsyneladne, at at det var for meget at forvente, at
dem der vil spare den danske moms, ved at købe deres digicam i Tyskland,
selv ulejliger sig med at undersøge om der kan installeres firmware, som
giver danske menu'er...?

Iøvrigt har mange digicams en menu, hvor man kan vælge sprogversionen.

Fra : Bent Mouritzen

Dato : 28-04-02 10:17

Hej.
Jeg så at i Tyskland kunne man købe G2 til lige godt
7100 kr, og jeg har lige købt et G2 til 7780 kr herhjemme.
Så er jeg fri for at sende det derned hvis der bliver problemer, og her er
der danske manualer med, men selvfølgelig 700 kr i besparelse er jo også en
slags penge..

Mvh Bent

Fra : JS

Dato : 28-04-02 14:00

"Bent Mouritzen" <bom@skovparknet.dk> wrote in message
> [...]
> der danske manualer med, men selvfølgelig 700 kr i besparelse er jo også

Er garanti betingelserne ikke også bedre i danmark ?

Generelt mener jeg ikke at avancen ved de danske billig butikker er større
end tilsvarende i tyskland ?
Hvis det eneste man sparer er forskellen i momsen, så kan man vel kalde det
lidt asocialt at købe i udlandet !

mvh/JS

Fra : J@N

Dato : 28-04-02 15:47

"JS" <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Hvis det eneste man sparer er forskellen i momsen, så kan man vel kalde
det
> lidt asocialt at købe i udlandet !

Asocialt over for hvem - politikerne har i mange år fortalt den danske om
EU's fortræffeligheder bl.a. fri handel på tværs af grænserne, så jeg vil
ikke have skrupler ved at købe i Tyskland.

Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-04-02 16:15

"J@N" wrote:

> Asocialt over for hvem - politikerne har i mange år fortalt den
> danske om EU's fortræffeligheder bl.a. fri handel på tværs af
> grænserne, så jeg vil ikke have skrupler ved at købe i Tyskland.

Næ - skruplerne kan du jo gemme, til du eller en af dine nære, en dag
får brug for det danske hopitalsvæssen, for der er ventetiden rigelig
lang til, at du nok skal få tid til at bruge alle skruplerne...

Fra : jera

Dato : 29-04-02 17:36

> [...]
> dem der vil spare den danske moms, ved at købe deres digicam i Tyskland,
> selv ulejliger sig med at undersøge om der kan installeres firmware, som

Nu må du undskylde mig, men jeg spørger ganske pænt om der er dansk menu i
et kamera købt i Tyskland. Jeg beklager meget, at jeg ikke er kommet på den
tanke, at man måske selv kan opdatere kameraets software med menuer og hele
molevitten. Er det normalt at man kan det med digitalkameraer? Jeg kan ikke
komme på andre tilsvarende produkter, hvor producenten giver forbrugeren
denne frihed.

Venlig hilsen
Jesper

Fra : [9240] NFA

Dato : 30-04-02 18:13

> [...]
ikke
> komme på andre tilsvarende produkter, hvor producenten giver forbrugeren

Godt spørgsmål!

Kan man virkelig selv opdatere firmwaren i sit Canon PowerShot A40???
Hvis ja - hvordan?? Via CF ell. USB ????

hilsen Niels