Knarreborg - Amerikansk efterlysning
Fra : DSR Scandinavia

Dato : 27-04-02 12:08

Hej NG

En amerikaner Victor Knarreborg, beder om hjælp til at spore sin slægt
fra Fyn - er der nogle i gruppen der evt. kan hjælpe ham
Skriv evt. til ham direkte på kborgs@kctc.net

Han skriver:
-----------
There are a number of families in the United States named Knarreborg.
Our great grandfather came from Denmark, Fyn, Can you tell us
anything about the family name? We believe there is a village in
Denmark called Knarreborg. Can you verify this?
--------

Såvidt jeg kan se ligger en "Knarreborg" nær Lundeborg (Gl. Mølle).
Der findes ca. 30 nulevende i DK med dette slægtsnavn.

mvh
Svend-E. Gottlieb
DSR http://www.genfinder.com

Fra : Arne Eckmann

Dato : 27-04-02 12:35

"DSR Scandinavia" <dsr@genfinder.com> skrev:

> Såvidt jeg kan se ligger en "Knarreborg" nær Lundeborg (Gl. Mølle).
> Der findes ca. 30 nulevende i DK med dette slægtsnavn.

Mellem Tommerup og Tommerups Stationsby, ligger
et område, der i tidligere tider var kendt under navnet
Knarreborg - idag ligger "Knarreborggård" stadig på
dette sted.

mvh
Arne

Fra : Niels Erik Simonsen

Dato : 27-04-02 13:18

Knarreborg ligger ikke og lå ikke mellem Tommerup st. og Tommerup (by).
Tommerup eller Gl. Tommerup blev tidligere kaldt Knarreborg fordi DSB i ca.
1880 manglede et stationsnavn til stationen i Tommerup by, som ligger ved
sidelinien Tommerup st. - Assens. Man anlagde jo først hovedlinien over Fyn,
Nyborg - Middelfart og fik anbragt en station i Tallerup huse (nuværende
Tommerup st.) og den station opkaldte man efter den nærmeste større by,
nemlig Tommerup - forvirret? Stationen i Tommerup by opkaldte man efter en
stor gård der lå i nærheden - Knarreborggård, (som ikke findes mere) og
stationen blev kaldt Knarreborg station. Med tiden blev byen Tommerup kaldt
Knarreborg, i 1950-60-erne stod der Knarreborg på byskiltet, men ved
kommunesammenlægningen blev der så vidt jeg husker, afholdt en
"folkeafstemning" om byens fremtidige navn og man valgte heldigvis at
fastholde det navn stedet har haft siden midten af 1300-tallet, nemlig
Tommerup, som det også fremgår af nutidens byskilte. Sig mig, -ligner det
her ikke et indlæg til lokalhistorie
mvh Simon fra Tommerup

Fra : Arne Eckmann

Dato : 27-04-02 14:43

"Niels Erik Simonsen" <niels_erik@simonsen.mail.dk> skrev:

> [...]
ca.
> 1880 manglede et stationsnavn til stationen i Tommerup by, som ligger ved

Du ved tydeligvis bedre besked der, end jeg gør.
Men, det væsentlige for Knarreborg familierne i
USAstrup, må vel være, at de her bliver klar over,
at der altså lå et knarreborg på disse kanter.

Hvad mine direkte vildledende oplysninger angår,
så kommer de af, at jeg for rigtig mange år siden
havde min gang i Tommerup, hvor jeg ligeledes
havde en veninde, der dengang mente, hun havde
boet i Knarreborg.

Men, nu kan jeg så forstå på dig, at hvor hun end
havde boet, så var det dog ikke i Knarreborg.
Og her føler jeg mig så lidt i klemme mellem to
lokalbeboere, der altså har en vidt forskellig
opfattelse af den lokale geografi.

> Stationen i Tommerup by opkaldte man efter en
> stor gård der lå i nærheden - Knarreborggård, (som ikke findes mere)

Og min direkte forkerte og vildledende oplysning
om at Knarreborggård stadig eksisterer, skyldes,
at gården endnu ikke var blevet fjernet fra Det
Levende Danmarkskort 2001, hvor gården nok
så nydeligt er placeret "forkert" mellem hhv.
Tommerup og Tommerup Stationsby.

http://hjem.get2net.dk/arne.eckmann/knarreborg.jpg

Moralen må vel være, at når man er så totalt galt
afmarcheret, som jeg er, bør man nok ikke svare på
et indlæg i en newsgruppe

med venlig hilsen
Arne - der ikke er fra Tommerup

Fra : Ole Dorch

Dato : 27-04-02 16:07

"Niels Erik Simonsen" <niels_erik@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

Og Erik Simonsens sjove forklaring kan findes på:
http://www.julitommerup.dk/udvalgte_artikler/jit_91_navneforvirring.html

Gad vide hvordan man skal forklare en amerikaner det? Du er opkaldt efter en
by, som ikke er en by? Eller du hedder i virkeligheden Tommerup? Nå nu er
det jo nok gården navnet stammer fra....
Og bl.a. på
http://www.virgo-fyn.dk/html/kirkehtm/dresx0.html

kan man finde personer med navnet Knarreborg - med forbindelse til Snave,
som jeg kun kender fra reklamerne i tv.
Da amerikaneren tilsyneladende nemt kan hjælpes ville det måske være en god
ide med nogle konkrete oplysninger der indeholder navne, årstal mm. inden
det går op i hat og briller.....

M.v.h
Ole Dorch