Hvad hedder hr. Møller
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 27-04-02 09:54

På binaer ligger et spørgsmål til hvad Møller Junior hedder.
På forhånd tak for interessen.
Flemming.

Fra : Erik Holm

Dato : 27-04-02 12:57

Kunne vi få et lidt større udsnit? Jeg er i tvivl, men det er vel det i
venstre side du vil have hjælp til?
Hvad bestiller det store L helt alene foran? Har skriveren for vane at
"nummerere"? (større udsnit havde hjulpet).
Hvert bogstav sin linie:

Næste ord starter med G (evt. H, evt. noget andet),
o eller ø (hvis der står hans Barn i højre side kan det gujælpme osse være
et a),
r eller c,
d,
l,
e?
r eller n.

Du er selvfølgelig helt sikker på at det er et fornavn der skal stå, ikke?
Det eneste forslag jeg kan komme på er i så fald helt hen i vejret: Gørdler.
Hvis du havde vist hele husstanden kunne man blandt meget andet også have
fået en ide om hvorvidt der kunne være tale om udenlandsk navn

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 27-04-02 13:52

Tak for interessen og forsøget:
"Erik Holm" <esholm@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Kunne vi få et lidt større udsnit?
S'gerne! Hermed nogle side-søskende.
> Hvad bestiller det store L helt alene foran? Har skriveren for vane at
> "nummerere"? (større udsnit havde hjulpet).
Nej det er ikke tilfældet. Han har snarere for vane at springe fornavnet
over og bare skrive et initialerne. Det sparer på blækket og svederemmen i
kasketten.
> Hvert bogstav sin linie:
> Næste ord starter med G
Det er også mit indtryk . .

> Du er selvfølgelig helt sikker på at det er et fornavn der skal stå, ikke?
Ja........ det mener jeg ud fra den øvrige contekst.
> Det eneste forslag jeg kan komme på er i så fald helt hen i vejret:
Gørdler.

Godt bud, men jeg tvivler på det, med mindre man kan hedde sådan

> Hvis du havde vist hele husstanden kunne man blandt meget andet også have
> fået en ide om hvorvidt der kunne være tale om udenlandsk navn
Jeg skal fremover gøre mig umage for at lave lidt bedre billeder, men skal
lige prøve det først :,-)
Hilsen Flemming.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 27-04-02 14:43

Jeg torsk, med disse "do" -tegn er det naturligvis søster til Frederike og
Wilhelmine, - altså en dame.
Undskyld.
Hilsen Flemming.

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 27-04-02 16:11

On Sat, 27 Apr 2002 15:42:40 +0200, "Flemming Svendsen"
<flemclar@mail.dk> wrote:

>Jeg torsk, med disse "do" -tegn er det naturligvis søster til Frederike og
>Wilhelmine, - altså en dame.
>Undskyld.

Er du nu sikker på det?

Så vidt jeg kan se, kan det muligvis være sådan, at han er begyndt med
at skrive hans Søn (ved den 23-årige), hans Datter ved den næste og
derefter do ved de tre følgende; men så er det hele rettet til en stor
klammer og Hans Børn.

Forklaringen på det kunne jo være, at man ved nærmere eftersyn har
opdaget, at den 14-årige alligevel var en dreng.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Erik Holm

Dato : 27-04-02 14:54

> Tak for interessen og forsøget:
og tak for din hurtige reaktion på min "kritik"
> [...]
> over og bare skrive et initialerne. Det sparer på blækket og svederemmen i
LOL
> Det er også mit indtryk . .

> Ja........ det mener jeg ud fra den øvrige contekst.
tjah, man kunne jo også forstå konteksten sådan at han konsekvent vælger det
sidste af flere fornavne eller "mellemnavne". Ifølge (en ganske vist senere)
traditon kan mellemnavne være mange ting, herunder også stednavne. Jeg
forstår kilden bedre nu - læser den også langt nemmere. Faktisk er den da
ikke sååååååååå slem igen (ups), men dette mellemnavn falder da vist uden
for de sædvanlige kategorier.
Jeg fastholder G´et, tror det næste er a eller o, er blevet usikker på d´et
(er der også et e?), tror det ender på len, ler, lev eller lin?
> Gørdler.
>
> Godt bud, men jeg tvivler på det, med mindre man kan hedde sådan

bud og bud - selvfølgelig kan man ikke hedde sådan og nu kender jeg jo
konteksten: der SKAL stå et (mellem)navn
> Jeg skal fremover gøre mig umage for at lave lidt bedre billeder, men skal
> lige prøve det først :,-)
Det går da fint fremad )
Forslag: FT-1845 og/eller kirkebogen. Der er vist desværre ingen
opslagsvenner på banen, men måske nogen vil "låne dig" et opslag på LAK
eller et lokalarkiv.
Jeg trækker mig ærbødigt bukkende baglæns, da mine evner ikke rækker her,
men glæder mig til at folk finder ind fra haver, campingvogne, sommerhuse og
konfirmationsfester. Der er ualmindeligt tavs og tomt i ng lige nu. Jeg
savner sgu ligefrem et godt langt "skænderi" (fnis - undskyld )

vh.

Erik

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 27-04-02 16:05

On Sat, 27 Apr 2002 15:53:47 +0200, "Erik Holm" <esholm@post9.tele.dk>
wrote:

>Forslag: FT-1845

Mon ikke det er prøvet?

Jeg mener, du ved godt, hvem der har indtastet den?

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 27-04-02 16:19

Er det her samme familie i 1845?

FT-1845, Helsingør Købstad, Lynge-Kronborg, Frederiksborg
Hjørnet af Sudergade og St. Annagad
2957, Johan Møller., 49, Enkemand, Snedkermester., 1, Helsingør.,
2958, Nicoline Nielsen., 39, Ugift, Husholderske. [Hos Johan Møller],
1, København.,
2959, Peter Møller., 29, Ugift, Hans søn, snedkersvend. [Johan
Møller], 1, Helsingør.,
2960, Christian Møller., 12, Ugift, Hans søn, snedkersvend. [Johan
Møller], 1, Helsingør.,
2961, Christiane Møller., 11, Ugift, Hans barn. [Johan Møller], 1,
Helsingør.,
2962, Nicolai Møller., 10, Ugift, Hans barn. [Johan Møller], 1,
Helsingør.,
2963, Chatarine Møller., 69, Enkemaddam, 1, Helsingør.,
2964, Thora Lundgreen., 18, Ugift, Tjenestepige., 1, Sverrig.,
2965, Jørgen Andreasen., 20, Ugift, Tjenestekarl., 1, Tikøb.,
2966, Morten Jensen., 18, Ugift, Tjenestekarl., 1, Asminderød.,

Fra : Erik Holm

Dato : 27-04-02 17:31

"Lars Jørgen Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse

> Mon ikke det er prøvet?
>
> Jeg mener, du ved godt, hvem der har indtastet den?
> --
Næh, det vidste jeg ikke, men du fandt den jo. Ja så ville jeg prøve kb. De
i -45 nævnte børn er alle født i Helsingør. Hende det drejer sig om er jo
tilsyneladende væk i FT-1845, eller er der en Lxxxx Gxxxxx Møller, 20 år
tjenende i byen ?

Erik.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 27-04-02 16:11

> Jeg fastholder G´et, tror det næste er a eller o, er blevet usikker på
d´et
> (er der også et e?), tror det ender på len, ler, lev eller lin?

Se længere nede

> Forslag: FT-1845 og/eller kirkebogen. Der er vist desværre ingen
> opslagsvenner på banen, men måske nogen vil "låne dig" et opslag på LAK
> eller et lokalarkiv.

Tsk tsk: Jeg har selv indtastet 1845 og da er familien pist borte fra byen -
så vidt jeg kan se. :,-/ I utroligt mange tilfælde må jeg støtte mig til
den.
> Jeg trækker mig ærbødigt bukkende baglæns, da mine evner ikke rækker her,

Arhhhh nu gik det li'sså godt, så skal jeg være alene.

Nu da jeg fiols ser det er hunkøn, hva' så med CORDELIA?????
Flemming.

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 27-04-02 16:51

On Sat, 27 Apr 2002 17:10:56 +0200, "Flemming Svendsen"
<flemclar@mail.dk> wrote:

>Nu da jeg fiols ser det er hunkøn, hva' så med CORDELIA?????

Ja bortset fra, at det ikke begynder med C.

Hvis jeg har ret i, at familien i 1845 står som 2957 - 2966, så skal
den ældste datter hedde Charlotta Wilhelmine (opkaldt efter farmor) og
den yngste Christiane Wilhelmine, og de to C'er er anderledes end
første bogstav i dette navn.

Men man kan vel også hedde Gondelia eller Gordelia?

Fra : Ulrik Wentzel

Dato : 27-04-02 16:21

> På binaer ligger et spørgsmål til hvad Møller Junior hedder.
> På forhånd tak for interessen.
> Flemming.

Hun hedder naturligvis Gaidele. Navnet stammer vist nok fra Litauen, altså
lige om hjørnet

Se et eksempel på Lolita Gaidele
http://www.ivobriedis.btinternet.co.uk/familytree/163.html

eller søg på:
http://www.google.com/search?hl=da&q=gaidele&btnG=Google-s%F8gning&lr=lang_d

Hilsen Ulrik Wentzel

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 27-04-02 17:03

On Sat, 27 Apr 2002 17:20:37 +0200, "Ulrik Wentzel" <wentzel@mail.dk>
wrote:

>Hun hedder naturligvis Gaidele. Navnet stammer vist nok fra Litauen, altså
>lige om hjørnet

Nu er der altså bare to bogstaver efter L og det sidste er et a
(sammenlign med hans datter). Navnet skal altså ende på lia eller lea.

Bemærk så, at han i Wilhelmine nederst har nogle ret tydelige men
højstsiddende prikker over i'erne. Deraf udleder jeg, at tredie
bogstav er et i. Det kan nemlig ikke være andet bogstav, som er et ø
(sammenlign med Hans Børn).

Dermed burde hun hedder Goidelea.

Iøvrigt er hun jo 15 år, jeg kom vist tidligere til at skrive 14.

Fra : Ulrik Wentzel

Dato : 27-04-02 17:24

> Nu er der altså bare to bogstaver efter L og det sidste er et a
> (sammenlign med hans datter). Navnet skal altså ende på lia eller lea.

Ja, det så jeg senere, og foreslår derfor Gaidelis

Ulrik Wentzel

Fra : Ulrik Wentzel

Dato : 27-04-02 16:34

> På binaer ligger et spørgsmål til hvad Møller Junior hedder.
> På forhånd tak for interessen.
> Flemming.

Hun hedder naturligvis Gaidele eller Gaidelis. Navnet stammer vist nok fra

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 27-04-02 19:05

Tak til alle for ildhu.
Jeg tror ikke vi kommer ret meget længere.
Nu ser jeg det hele grundigt igennem og indtaster nogle forslag, vi skal jo
videre.
Endnu en gang tak, der skal nok dukke andre problemer op.
Hilsen Flemming.