Undgå i vides muligt omfang, at "blande" flere metaller sammen. Sørg for at
boltene er i samme materiale (hvis muligt) som det der skal spændes sammen.
Hvis motoren er i "sort jern", så skal man bruge alm jernbolte. Er den i
aluminium, har men jo så et problem, (aluminiumsbolte er jo ikke det fedeste
der findes) og så må man vælge en metallegering der i spændingspunkt ligger
tættest på blokkens materiale og sikre at der er en offerelektrode i blokken
som tager den corrosion der vil finde sted.
By the way, Jeg har forlagt min liste over metallers (legeringers)
spændinger. Er der nogen der har et godt link eller en liste liggende ??
/Bjarke
"hp >remove" <hansp@dialip.<csc.dk> wrote in message
news:3ccd9e1c$0$78802$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Tak for informationerne.
> Jeg var ikke klar over at kobberfedt og aluminium
> ikke var en god kombination!!
> Jeg har overvejet at skifte diverse bolte og møtrikker på motoren til
> rustfrit stål, da der er en del, der er noget rustne, men det er måske
ikke
> så smart alligevel, eller er det kun når de skal sidde sammen med
aluminium?
> Mvh,
> Hans
>
> "Ole" <o.n.l
@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ccadf7d$0$11926$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > De to slags hvidt pulver er ikke det samme. På aluminium er det salt der
> > tærer og danner aluminiumklorid, på akkumulatoreren er det syren der
> > angriber blyet og danner blysulfat.
> > Løsningen er imidlertid den samme: rengøring og isolering.
> > Batteripoler rengøres med vand og soda, derefter isoleres med tynd
tektyl.
> > Aluminium renses med slibepapir og vand og isoleres med maling. Hvor
> > aluminium og rustfrit stål mødes, kan man isolere med en speciel type
> fedt,
> > den lokale grejbiks har den, jeg kan desværre ikke huske navnet. Husk :
> > ALDRIG kobberfedt til aluminium og saltvand.
> > --
> > Hilsen Ole
> >
> > Mail til: o.n.l@zmail.dk -fjern z og adressen virker !
> >
> >
> >
>
>