MS Windows
briani 27239
Gendandelse af XP jeg blev ik' redet på st~
Fra : Mogens Olsen

Dato : 27-04-02 08:31

Hej.
I aftes efter vigtige opdatering af windows kunne min pc ikke starte op der
manglede en fil cp_1252.nls eller var den ødelagt, det er nu 3 gang det
sker,
1 gang var ved driver til grafikkortet 2 gang kan jeg ikke huske, nå tænkte
jeg
det er jo ikke noget problem, jeg havde været inde på Wintip.dk og printe de
famøse kloge ord ud så det var bare med at komme igang.
1. Prøvede jeg ved at F8 tog den "sidste kendte fungerende konfiguration"
da kunne den så starte, så lavede jeg systemgendannelse, men kunne ikke
genstarte samme fil var ødelagt.
2. Prøvede det samme i fejlsikret tilstand Pc kunne ikke starte samme fil
ødelagt.
3. Med CD i drevet Genoprettelseskonsol prøvede Fixboot men hjalp ikke
da jeg ikke er den fødte Dos bruger kom jeg hurtigt til at forlade denne
del.
4. Så var der jo Geninstallation af Windows XP tilbage, me CD i
valgte jeg at Reparer først og så senere i forløbet at geninstallere oven i
XP
men tror i det hjalp NEJ, jeg prøvede flere gange sidste gang sagde den
at cp_850.nls var ødelagt, nu havde den så lavet cp_1252.nls, men der var
intet at gøre.
5. Til alt held havde jeg taget en Ghoost Image af disken for en uge siden,
så kom der gang i maskinen,. men de ting man havde lavet på en uge
manglede jeg selvfølgelig, nå men pyt.
Så er det jeg spørger hvad er cp_1252.nls for en fil og hvorfor bliver
den ikke gendannet ved en Geninstallation af XP oven i den gamle Win.
Er der nogen der kan hjælpe med at forklare hvad jeg gør galt,
det skulle vel kunne lade sig gøre at geninstallere, eller rede en sådan
maskine?.
Venlig hilsen Mogens Olsen.

Fra : Pico

Dato : 27-04-02 12:35

Mogens Olsen wrote:
> [...]
> Er der nogen der kan hjælpe med at forklare hvad jeg gør galt,
> det skulle vel kunne lade sig gøre at geninstallere, eller rede en

Jeg har lige gennemsøgt min Win XP DK, men har ingen cp_1252.nls,
men et hav af c_*.nls så tror du ikke det er en af dem. Jeg ved ikke
noget om hvad de laver.
Pico

Fra : Madsen

Dato : 27-04-02 14:33

Mogens Olsen skrev:

> Så er det jeg spørger hvad er cp_1252.nls for en fil

Det lyder som noget tegnsætshalløj.
Ikke noget der findes på min engelske WinXP Pro. Ifølge søgefunktionen
i WinXP (som jeg ikke stoler 100 % på), så har jeg ikke engang filtyper
med efternavnet *.nls installeret.

Kan du ikke prøve at søge på filen i Start > Søg og når den finder
filen så højreklik på den og vælg Egenskaber. Det plejer at kunne
afsløre hvilket program filen tilhører og hvad den bruges til.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 27-04-02 17:00

skrev:

> nls betyder National Language Support file, altså en fil som bruges
> til at 'lokalisere' et system.

Ja, det kunne jeg også se på <http://whatis.techtarget.com/> men det
siger mig ikke ret meget.

Madsen.0

Fra : Mogens Olsen

Dato : 27-04-02 17:10

> Ja, det kunne jeg også se på <http://whatis.techtarget.com/> men det
> siger mig ikke ret meget.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Madsen.0

Jeg har søgt på google og fundet en masse men mit engelsk er ikke godt
så det siger mig ikke noget, andet det er noget med sprog.

mvh Mogens.

Fra : Madsen

Dato : 27-04-02 17:38

Peter Loumann skrev:

> Brug dog Windows Commander, så er du ude over al det fis!

Nej, jeg gider ikke at installere alt muligt ragelse for at holde styr
på mine filer. Det burde kunne lade sig gøre uden.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 27-04-02 18:32

Sat, 27 Apr 2002 18:37:56 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Nej, jeg gider ikke at installere alt muligt ragelse for at holde styr
>på mine filer.

Det er aldeles ikke ragelse.

>Det burde kunne lade sig gøre uden.

Enig. Men det kniber jo åbenbart.

hilsen pl

Fra : Madsen

Dato : 27-04-02 23:50

Pico skrev:

> Så slem er den nu heller ikke, men hvis man ikke hakker Avanceret
> søgning af finder den "intet".

Den var "hakket af".
Det underlige var at efter jeg havde fundet filerne i kommandoprompten
så kunne Start > Søg pludselig også finde dem. Det er ikke første gang
jeg har oplevet det i WinXP.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 27-04-02 23:50

Peter Loumann skrev:

[Windows Commander]

> Det er aldeles ikke ragelse.

Muligvis ikke.

> Enig. Men det kniber jo åbenbart.

Ja, men så findes der jo heldigvis andre måder at finde en fil på, som
beskrevet i <news:Xns91FDBAF65912Ccopy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk>
f.eks.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 28-04-02 00:12

Jens Peter Karlsen skrev:

> Søge funktionen fungerer udemærket. Du glemmer bare at gå i advanced
> og medtage skjulte filer og mapper.

Det havde jeg så også gjort i dette tilfælde, eller rettere så havde
jeg været oppe i Tools > Folder Options > View og placeret et flueben i
'Show hidden files and folders' og fjernet fluebenet i 'Hide protected
operating...' hvilket burde gøre at søgefunktionen finder det man beder
den om, hvis det altså findes på drevet forstås. :)

Sådan virker det i Win2000 i hvert tilfælde.

> Hvis du finder en måde at altid få advanced med er jeg interesseret.

Ja, det kunne være rart, men jeg bruger efterhånden sjældent
søgefunktionen i WinXP, for den har svigtet en del gange efterhånden.

> Jeg vil prøve at få Microsoft til at ændre hvordan det virker i SP1
> som kommer senere på året.

Det kunne være rart. :)

Madsen.

Fra : Ole C

Dato : 28-04-02 09:16

> Ja, det kunne være rart, men jeg bruger efterhånden sjældent
> søgefunktionen i WinXP, for den har svigtet en del gange efterhånden.

Må jeg anbefale "Effective File Search", som ligner søgefunktionen i
Windows98 - og er lige så effektiv som navnet antyder.

vh
Ole C

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 28-04-02 12:42

Desværre virker det ikke sådan i WIN XP.

Fra : Madsen

Dato : 28-04-02 13:03

Jens Peter Karlsen skrev:

> Desværre virker det ikke sådan i WIN XP.

Nej, desværre.
Jeg var også ved at rode med søgefunktionen i XP her i nat.
Det er muligt at få den til at huske at den skal søge på skjulte filer
og mapper, men jeg kan bare ikke få den til at placere et flueben i
Avanceret søgning som standard, og så hjælper det jo ikke ret meget.

Madsen.

Fra : Carl Drud

Dato : 27-04-02 15:06

> [...]
> finder filen så højreklik på den og vælg Egenskaber. Det plejer
> at kunne afsløre hvilket program filen tilhører og hvad den

I C:\WINDOWS\system32 mappen ligger der en c_1252.nls. Jeg
mindes at have set nogle *.nls filer på min maskine på arbejdet
i forbindelse med Lotus Notes.

--
Carl

Fra : Mogens Olsen

Dato : 27-04-02 16:35

"Carl Drud" <k2lieozx2sg8zxa001@sneakemail.com> skrev i en meddelelse

> I C:\WINDOWS\system32 mappen ligger der en c_1252.nls. Jeg
> mindes at have set nogle *.nls filer på min maskine på arbejdet
> i forbindelse med Lotus Notes.
> Carl
Det har jeg gjort de starter med cp_037.nls og så der opefter til
ca 25000 i tal med mange spring der er vel ca. 50 stykker i alt tror
jeg nok, jeg har ikke lotus så det kan ikke være af det de kommer,
men jeg tror de øges lidt efter lidt, det må jeg lige holde øje efter,
ved højre klil på filen og egenskaber der står programmet er ukendt,
så jeg ved ikke lige hvordan den opstår ??
Mogens.

Fra : Mogens Olsen

Dato : 27-04-02 16:39

Hej
> [...]
> ved højre klil på filen og egenskaber der står programmet er ukendt,
> så jeg ved ikke lige hvordan den opstår ??
Jeg har lige en rettelse,mærkeligt ved nærmere eftersyn står der c_037.nls
det ka' jeg sku' ikke forstå sidst jeg kikkede stod der cp_037.nls
Mogens.

Fra : xxx@xxx.com

Dato : 27-04-02 16:37

mvh
Flemming

Fra : Mogens Olsen

Dato : 27-04-02 16:41

<xxx@xxx.com> skrev i en meddelelse

> nls betyder National Language Support file, altså en fil som bruges
> til at 'lokalisere' et system.
>
> mvh
> Flemming

Fint nok og hvad får vi så ud af det, hvorfor har alle så ikke den eller
de filer.

mvh. Mogens.

Fra : xxx@xxx.com

Dato : 27-04-02 17:14

On Sat, 27 Apr 2002 17:40:52 +0200, "Mogens Olsen"
<m2olsen@worldonline.dk> wrote:

><xxx@xxx.com> skrev i en meddelelse

>Fint nok og hvad får vi så ud af det, hvorfor har alle så ikke den eller
>de filer.
>
>mvh. Mogens.

Jamen det har alle da også - hvor mange er helt afhængig af hvilken
software, der er installeret. Ex. locale.nls fra Service Pack og
NeroDan.nls fra Nero software.
At 'lokalisere' et produkt er faktisk en temmelig omstændig ting -
nls-filerne indeholder (binært) informationer, som muliggørat
produktet opfører sig som du vil forvente det m.h.t. tid,sted, sprog
mv.

mvh
Flemming
PS se evt. her for yderligere info:
http://whatis.techtarget.com/definition/0,,sid9_gci212496,00.html

Fra : Madsen

Dato : 27-04-02 17:23

Madsen skrev:

> Ifølge søgefunktionen i WinXP (som jeg ikke stoler 100 % på), så
> har jeg ikke engang filtyper med efternavnet *.nls installeret.

Ja og den søgefunktion i WinXP er altså det værste gang ragelse verden
endnu har set, for jeg opdager lige at jeg har masser af *.nls-filer
hvis jeg laver en søgning i en kommandoprompt.

d:\>dir/s *.nls
Volume in drive D is WINXP
Volume Serial Number is 2F5A-07D4

Directory of d:\WINDOWS\system32

23-08-2001 12:00 66.082 c_1252.nls
23-08-2001 12:00 66.594 c_437.nls
23-08-2001 12:00 7.046 l_intl.nls
23-08-2001 12:00 89.588 unicode.nls
23-08-2001 12:00 209.012 locale.nls
23-08-2001 12:00 21.116 sorttbls.nls
23-08-2001 12:00 8.386 ctype.nls
23-08-2001 12:00 262.148 sortkey.nls
23-08-2001 12:00 66.082 c_037.nls
23-08-2001 12:00 66.082 c_10000.nls
23-08-2001 12:00 66.082 c_10079.nls
23-08-2001 12:00 66.082 c_1026.nls
23-08-2001 12:00 66.082 c_1250.nls
23-08-2001 12:00 66.082 c_1251.nls
23-08-2001 12:00 66.082 c_1253.nls
23-08-2001 12:00 66.082 c_1254.nls
23-08-2001 12:00 66.082 c_1255.nls
23-08-2001 12:00 66.082 c_1256.nls
23-08-2001 12:00 66.082 c_1257.nls
23-08-2001 12:00 66.082 c_1258.nls
23-08-2001 12:00 139.810 c_20261.nls
23-08-2001 12:00 66.082 c_20866.nls
23-08-2001 12:00 66.082 c_20905.nls
23-08-2001 12:00 66.082 c_21866.nls
01-10-2001 18:16 66.082 C_28605.NLS
23-08-2001 12:00 66.082 c_28592.nls
23-08-2001 12:00 66.082 c_28593.nls
23-08-2001 12:00 66.082 c_28598.nls
01-10-2001 17:45 66.082 C_28591.NLS
23-08-2001 12:00 66.082 c_500.nls
23-08-2001 12:00 66.594 c_775.nls
23-08-2001 12:00 66.594 c_850.nls
23-08-2001 12:00 66.594 c_860.nls
23-08-2001 12:00 66.594 c_861.nls
23-08-2001 12:00 66.594 c_863.nls
23-08-2001 12:00 66.594 c_865.nls
23-08-2001 12:00 66.594 c_874.nls
23-08-2001 12:00 162.850 c_932.nls
23-08-2001 12:00 196.642 c_936.nls
23-08-2001 12:00 196.642 c_949.nls
23-08-2001 12:00 196.642 c_950.nls
23-08-2001 12:00 24.772 geo.nls
23-08-2001 12:00 168 l_except.nls
23-08-2001 13:00 28.288 xjis.nls
23-08-2001 12:00 66.082 c_20127.nls
23-08-2001 12:00 66.594 c_852.nls
23-08-2001 12:00 66.082 c_10010.nls
23-08-2001 12:00 66.082 c_10029.nls
23-08-2001 12:00 66.082 c_10082.nls
23-08-2001 12:00 66.594 c_855.nls
23-08-2001 12:00 66.594 c_866.nls
23-08-2001 12:00 66.082 C_28594.NLS
23-08-2001 12:00 66.594 c_737.nls
23-08-2001 12:00 66.594 c_869.nls
23-08-2001 12:00 66.082 c_875.nls
23-08-2001 12:00 66.082 c_10006.nls
23-08-2001 12:00 66.082 C_28597.NLS
23-08-2001 12:00 66.082 c_10007.nls
23-08-2001 12:00 66.082 c_10017.nls
23-08-2001 12:00 66.082 C_28595.NLS
23-08-2001 12:00 66.082 c_10081.nls
23-08-2001 12:00 66.594 c_857.nls
23-08-2001 12:00 66.082 c_28599.nls
23-08-2001 13:00 162.850 c_10001.nls
23-08-2001 13:00 66.082 c_20290.nls
23-08-2001 13:00 66.082 c_21027.nls
23-08-2001 13:00 180.258 c_20000.nls
23-08-2001 13:00 180.770 c_20932.nls
23-08-2001 13:00 173.602 c_20936.nls
23-08-2001 13:00 177.698 c_20949.nls
23-08-2001 13:00 47.066 ksc.nls
23-08-2001 13:00 189.986 c_1361.nls
23-08-2001 13:00 177.698 c_10003.nls
23-08-2001 13:00 173.602 c_10008.nls
23-08-2001 13:00 83.748 prc.nls
23-08-2001 13:00 83.748 prcp.nls
23-08-2001 13:00 66.728 big5.nls
23-08-2001 13:00 82.172 bopomofo.nls
23-08-2001 13:00 195.618 c_10002.nls
79 File(s) 6.896.004 bytes

Directory of d:\Program Files\ahead\CoverDesigner

07-03-2002 19:20 274.432 covered-dan.nls
1 File(s) 274.432 bytes

Directory of d:\Program Files\ahead\Nero

07-03-2002 19:20 942.080 nerodan.nls
1 File(s) 942.080 bytes

Directory of d:\Program Files\ahead\Nero\WaveEditor

07-03-2002 19:20 90.112 vplugins-dan.nls
07-03-2002 19:20 122.880 waveedit-dan.nls
2 File(s) 212.992 bytes

Total Files Listed:
83 File(s) 8.325.508 bytes
0 Dir(s) 12.764.839.936 bytes free

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 27-04-02 17:31

Sat, 27 Apr 2002 18:22:44 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Ja og den søgefunktion i WinXP er altså det værste gang ragelse

Brug dog Windows Commander, så er du ude over al det fis!

pl

Fra : Mogens Olsen

Dato : 27-04-02 17:42

"Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Brug dog Windows Commander, så er du ude over al det fis!
>
> pl
Det har du måske ret i nogle er til datteren nogle til mor'en og nogle
bruger dem begge,
men hvordan får man dem gendannet efter nedbrud.

mvh Mogens

Fra : Pico

Dato : 27-04-02 23:27

Fra : Jens Peter Karlsen