ISDN routeren kobler ikke ned
Fra : Jens Minnet

Dato : 04-02-01 15:50

Jeg har netop installeret hjemmenetværk og koblet det til Internettet via en
Zyxel P128 ISDN router.

Det virker fint bortset fra at det aldrig kobler ned.

Tilsyneladenden ping'er ISP'en (Cybercity) hele tiden routeren. Ihvertfald
bliver der ca. hvert 5. sekund udvekslet typisk 2 (IP?) pakker.

Burde routeren se bort fra sådanne ping (hvis det er tilfældet), og dermed
kun opretholde forbindelsen hvis der er reel trafik ?

Eller kan man bede ISP'en om pinge med større interval (f.eks. 5 minutter),
så routeren har en chance for at koble ned ?

Eller er problemet muligvis noget helt andet ?

P.S. "ping'ene" fortsætter selvom alle applikationer på pc'en er lukket
ned, så det er nok ikke herfra de kommer.

Fra : Dan Mortensen

Dato : 04-02-01 16:54

On Sun, 4 Feb 2001 15:50:22 +0100, "Jens Minnet" <jmt@kmd.dk> wrote:

> [...]
>
>P.S. "ping'ene" fortsætter selvom alle applikationer på pc'en er lukket
>ned, så det er nok ikke herfra de kommer.

Deler du dine filer på din maskine?

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 04-02-01 18:04

On Sun, 4 Feb 2001 15:50:22 +0100, Jens Minnet wrote in dk.edb.netvaerk
<95jq7h$pa5$1@news.inet.tele.dk>:

>Jeg har netop installeret hjemmenetværk og koblet det til Internettet via en
>Zyxel P128 ISDN router.
>
>Det virker fint bortset fra at det aldrig kobler ned.

Normalt er det netbios trafik der kobler forbindelsen op med en 7 - 10
minutters interval. Se netbios filter i dokumentation.

>Tilsyneladenden ping'er ISP'en (Cybercity) hele tiden routeren.

Det gør de ikke.

>... Ihvertfald
>bliver der ca. hvert 5. sekund udvekslet typisk 2 (IP?) pakker.

Har du noget kørende i din taskbar? Hvert 5'te sekund lyder af meget.
Sluk eventuelt de enkelte maskiner på dit netværk og se med hvilken
maskine trafikken ophører.

>Burde routeren se bort fra sådanne ping (hvis det er tilfældet), og dermed
>kun opretholde forbindelsen hvis der er reel trafik ?

Det vil kræve et filter på den pågældende port.

>Eller er problemet muligvis noget helt andet ?

Det er det.

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Jens Minnet

Dato : 05-02-01 21:52

Tak for hjælpen.

Jeg skrev spørgsmålet efter at have prøvet alt, hvad jeg kunne finde på.

Efter jeg har fået dit svar har det ikke været muligt at fremprovokere
situationen igen.

Routerens statusside angiver dog stadigt at der udveksles typisk 2 pakker
hvert 5. sekund, hvad det så end er, men routeren lukker ned som den skal
efter den satte tid.

Findes der et monitorprogram (gerne freeware), som kan opsnappe og vise hvad
det er for pakker, der udveksles ?

Mvh Jens

Fra : Dan Mortensen

Dato : 05-02-01 22:29

On Mon, 5 Feb 2001 21:51:38 +0100, "Jens Minnet" <jmt@kmd.dk> wrote:

> [...]
>
>efter den satte tid.
>
>Findes der et monitorprogram (gerne freeware), som kan opsnappe og vise hvad

Jeg bruger:
http://www.eeye.com/html/Products/Iris/overview.html
Men der er selvfølgelig mange på markedet.

Dan Mortensen

Fra : Jens Minnet

Dato : 06-02-01 09:11

Tak, det ser ud til at være et godt produkt..... men 1745 USD plus 550 USD
årligt er i overkanten til privatbugettet.

Mvh Jens

Fra : Nielsen

Dato : 06-02-01 13:01

Hej Jens,
"Jens Minnet" <jmt@kmd.dk> skrev i en meddelelse
> Tak, det ser ud til at være et godt produkt..... men 1745 USD plus 550 USD
> årligt er i overkanten til privatbugettet.
>
> Mvh Jens

En gratis ting får du her : http://www.ethereal.com

(Husk at downloade det hele, inkl. packet driver)

Mvh.
/Kent

Fra : Dan Mortensen

Dato : 06-02-01 18:50

On Tue, 6 Feb 2001 09:10:43 +0100, "Jens Minnet" <jmt@kmd.dk> wrote:

>Tak, det ser ud til at være et godt produkt..... men 1745 USD plus 550 USD
>årligt er i overkanten til privatbugettet.
>
>Mvh Jens

Åhh, det havde jeg ikke lige set. Men jeg har brugt den i "en evighed"
og den skriver stadig 11 dage tilbage.