Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
FAQ om genopladelige batterier
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-04-02 15:28

FAQ om genopladelige batterier

Nu er jeg nået så langt, at jeg har lagt FAQ'et om genopladelige
batterier på nettet, jeg modtager meget gerne kritik og gode forslag til
forbedringer. Det ligger på flg. URL: http://www.photo-gallery.dk/side-08.htm

Jeg mangler faktisk nogle informationer om ibrugtagning af ladning af
Li-Io batterier, jeg har selv kun et par måneders erfaring med et enkelt
Li-Io batteri, og det er et lidt begrænset grundlag at skrive ud fra.

Jeg vil også lige høre hvad I synes - skal være links til de on-line
butikker der handler med batterier, det er jo ofte sådan, at man hos den
lokale fotohandler eller supermarked kan købe genopladlige batterier til
samme pris eller end billigere, og så sparer man gebyrer og forsendelse,
og jeg vil helst ikke ha' noget med priser der skal vedligeholdes hele
tiden, hvad er der stemning for....?

Fra : Jan Sørensen

Dato : 26-04-02 17:29

Hej Niels

Det er en rigtig god og informativ side du der har bedrevet. UG+

Jeg vil dog lige komme med en lille tilføjelse. Det er den "kemiske"
sammensætning der bestemmer spændingen på et element.

Brunsten, alkaline o.l. giver af natur en spænding på 1,5V pr. celle.
Ni-Ca giver af natur 1,25V pr. celle.
Ni-Mh giver af natur 1,2V pr. celle.
Kviksølv giver af natur 1,55V pr. celle.
Bly giver af natur 2,1V pr. celle.
Lithium giver af natur 3,0V pr. celle.

Man kan dog komme ud for at se celler med andre spændingsangivelser
end de ovenfor beskrevne, f.eks. "lithium - 1,5V", det drejer så om
tilpassede
celler, med en "forurenet" kemisk sammensætning. Og det er somregel
celler til special formål, og som er meget kostbare.

Jan Ersted Sørensen
(fjern NOSPAM fra mail adressen)
------------------oOo------------------

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-04-02 18:20

"Jan Sørensen" wrote:

> Jeg vil dog lige komme med en lille tilføjelse. Det er den "kemiske"
> sammensætning der bestemmer spændingen på et element.

Det er rigtig gode informationer som jeg vil ta' med, du bliver
krediteret som bidragyder.

Fra : Magnus Rohde

Dato : 26-04-02 20:56

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> FAQ om genopladelige batterier

For et stykke tid siden fandt jeg flg. link.

http://www.buchmann.ca/

det er ikke for at skabe konkurrence eller noget :), men bare for
almindelig oplysning.

Magnus

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-04-02 22:14

Magnus Rohde wrote:

> For et stykke tid siden fandt jeg flg. link.
>
> http://www.buchmann.ca/
>
> det er ikke for at skabe konkurrence eller noget :), men bare for
> almindelig oplysning.

Umiddelbart ser det ud til at være et spændende site, jeg vil overveje
at linke til den, for det handler jo ikke om konkurrence, så vidt jeg
kan se, så forholder det sig bredt til emnet, hvor jeg vil nøjes med at
focusere på genopladelige batterier til foto-brug.

På samme måde vil jeg også springe let hen over andre anvendelser, end
brugen i digicam, hvis jeg på et tidspunkt laver et FAQ om
hukommelseskort og minidiske.

Og så er der mange som foretrækker en dansk tekst, jeg skal ihvertfald
ha' en ordbog lige ved hånden, når jeg skal tilegne mig en en engelsk
sproget tekst.

Fra : U. Pedersen

Dato : 27-04-02 10:17

On Fri, 26 Apr 2002 16:27:59 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wroti:

Hej Niels.

Flot arbejde

>Jeg mangler faktisk nogle informationer om ibrugtagning af ladning af
>Li-Io batterier, jeg har selv kun et par måneders erfaring med et enkelt
>Li-Io batteri, og det er et lidt begrænset grundlag at skrive ud fra.

Jeg har Li-ion som jeg her for nylig havde et problem med at det efter
knap 12 mdr. ikke var mere strøm ifølge kameraet ( har ikke prøvet at
teste det)

Min lokale pusher, snakede noget om at aflade bateriet fuldt, og så
prøve om ikke det ville komme op igen.
Men nu har jeg prøvet at give det en fuld afladning, dog uden held.
Så var det den med en tur i fryseren, men den har jeg endnu ikke
afprøvet

Jeg købte et skod batteri hos El-kuglen, men det holder slet ikke den
samme styrke som det originale batteri.
Skod batteriet er et Unirose 7,2 V / 800 mAh
Det originale er en Sony 7,2 V / 8,5 Wh

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)
http://www.pbase.com/luf123/root

Fra : John

Dato : 27-04-02 15:48

--
> Jeg købte et skod batteri hos El-kuglen, men det holder slet ikke den
> samme styrke som det originale batteri.
> Skod batteriet er et Unirose 7,2 V / 800 mAh
> Det originale er en Sony 7,2 V / 8,5 Wh

Jamen, så har du jo også næsten selv svaret: 8,5Wh er 10x mere end 800mAh !

MVH
John K Hansen
dk.fritid.foto@jkhansen.dk
http://80.197.62.254/jkhansen

Fra : Viggo Poulsen

Dato : 27-04-02 16:33

"John" <hansenj@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> --
>

> Jamen, så har du jo også næsten selv svaret: 8,5Wh er 10x mere end 800mAh
!

Ja, ved 1 volt. Her er tale om 7,2 volt, og så ser regnestykket således ud:
8,5 / 7,2 = 1,18 Ah = 1180 mAh

Med venlig hilsen
Viggo Poulsen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-04-02 16:55

Viggo Poulsen wrote:

> Ja, ved 1 volt. Her er tale om 7,2 volt, og så ser regnestykket
> således ud: 8,5 / 7,2 = 1,18 Ah = 1180 mAh

Har du den fornødne viden, så du kan formulere et afsnit om hvordan man
omregner mellem de forskellige betegnelser volt, watt og amp....?

Jeg kan kun huske at volt x watt = amp, men resten har jeg glemt, det er
immervæk en del år siden jeg gik i skole, og selv jeg fik flotte
karekterer i fysik, så glemmer man de ting som ikke løbende bliver brugt
og holdt ved lige.

Fra : Viggo Poulsen

Dato : 29-04-02 21:00

Hej Niels
Tja, hvis du mener at volt x watt = amp, så er det nok bedst, at jeg skriver
et par ord i stedet
Jeg sidder lige dybt begravet i selvangivelsen, men jeg sender noget om et
par dage.
Med venlig hilsen
Viggo Poulsen

Fra : John

Dato : 27-04-02 18:32

Viggo Poulsen" <vp@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> !
>
> Ja, ved 1 volt. Her er tale om 7,2 volt, og så ser regnestykket således

Du har ret, jeg tog fejl. Jeg tog udtrykket Wh for værende Ah. Men du har nu
heller ikke helt ret. Du har ret i din udregning, men ikke i udtrykket "Ja,
ved 1 volt". For hele mit første udtryk er noget sludder. Og er som at
sammeligne æbler med bananer. Ved brugen af udtrykket Ah eller mAh er
spændingen irrelevant. Det er den for så vidt også ved udtrykket Wh, men
hvis de to skal sammenlignes, skal spændingen kendes. Og mAh kan så udregnes
af Wh således P/U=I, hvor P = effekt, U = spænding og I = strøm. Som du
ganske korrekt rettede mig. Og tak for det!
Hvorfor Sony så har valgt det lidet brugte udtryk for et batteris kapacitet,
tja?

Fra : U. Pedersen

Dato : 28-04-02 08:05

On Sat, 27 Apr 2002 16:48:25 +0200, "John" <hansenj@tdcadsl.dk> wroti:

>Jamen, så har du jo også næsten selv svaret: 8,5Wh er 10x mere end 800mAh !

Ok, det var jeg ikke klar over, og hvordan finder du frem til det ?

Fra : Per Madsen, Aalborg

Dato : 29-04-02 13:40

Hej Ulf
Med alle mulige forbehold for batteriers særheder og de forhold
hvorunder man måler batterikapacitet.

Så er der, når vi bruger den store skovl, og antager at batteriet er ideelt,
dvs. kapaciteten er den samme uanset hvordan man aflader det.

7.2V * 800 mAh = 5,76Wh i dit skod eller ca. 68% af det der er i Sonys
batteri.

Du skal således bare smide ca. halvdelen af dine memory kort væk,
så passer det hele sammen igen

mvh
-Per

Fra : U. Pedersen

Dato : 29-04-02 14:58

On Mon, 29 Apr 2002 14:40:20 +0200, "Per Madsen, Aalborg"
<per_madsen@(slet-parantesen)digital-camera.dk> wroti:

>Du skal således bare smide ca. halvdelen af dine memory kort væk,
>så passer det hele sammen igen

Fint nok Per.

Hvis jeg så har forstået dig ret, kan jeg smide mit 128 Mb kort i
skraldespanden, og nøjes med mit 64 Mb.
eller ??