MS Windows
briani 27239
Hvordan skal boot-filen se ud ?
Fra : Mogens

Dato : 26-04-02 15:29

Hej, jeg forsøger at redde stumperne efter en mislykket installation af
følgende OS i nævnte rækkefølge:

1. W98 - E:\
2. Wxp - F:\
3. W2000 - G:\
Bootdrev : C:\

Efter installationen af W2000 og som virker, ville xp ikke starte op, mens
w98 virker upåklageligt.

Jeg har så i stifinder slettet W2000, og har også slette den i boot-filen,
men xp nægter stadig at starte, så er der nogen der kan fortælle hvordan
boot-filen skal se ud ?

W98 og xp har tidligere fungeret upåklageligt sammen, på hvert sit drev.

Min nuværende boot -fil ser således ud :
<
[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINXP
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional" /fastdetect
C:\="Windows 98"

Med venlig hilsen Mogens

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-04-02 15:59

Fri, 26 Apr 2002 16:29:08 +0200, skrev "Mogens"
<mogensme@post3.tele.dk>:

>W98 og xp har tidligere fungeret upåklageligt sammen, på hvert sit drev.

to forskellige fysiske drev eller blot to partitioner på samme
fysiske harddisk?

Det ville være rart, hvis du havde skrevet, hvor, de forskellige
partitioner ligger.

Men mit gæt er at du har to harddiske, hvor du har en D:\ på en
den anden.

> [...]
>[operating systems]
>multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP

Der er noget modstridende, for som du ser står der at det ligge
på henholdsvis partition(4) og partition(3), det kan ikke passe.

Et gæt er at partition(3), hvis du har C:\, E:\ og F:\ på den
primære harddisk og en D:\ på den sekundære harddisk.

Ellers skulle du kunne rede det ved at påbegynde en ny
installation af XP og lidt inde i forløbet vælge at reparere
installationen.

Fejlen er (formentlig) opstået fordi du har installeret Win 2000
efter at Win XP blev installeret og da Win 2000 af gode grunde
ikke kender XP, så vil den ikke lave en bootmenu med den på.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Mogens

Dato : 26-04-02 16:08

Tak for svaret, og du har selvfølgelig ret med hensyn til partitionerne, for
jeg har nemlig en harddisk på d:\, men jeg prøver dit forslag, med at
reparere på xp.

Ang. w2000's manglende genkendelse af xp, hvordan kan w98 så genkende xp, da
w98 er blevet først installeret,
dette spørgsmål er kun af almen interesse ?
Med venlig hilsen Mogens

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-04-02 16:19

Fri, 26 Apr 2002 17:08:29 +0200, skrev "Mogens"
<mogensme@post3.tele.dk>:

>Ang. w2000's manglende genkendelse af xp, hvordan kan w98 så genkende xp, da
>w98 er blevet først installeret,
>dette spørgsmål er kun af almen interesse ?

Det kan win 98 heller ikke, det er Win XP, der laver bootmenuen
og derfor dur det ikke at installere win 98 efter at en Win NT
version er installeret.

PS.
Når du svarer på et indlæg vil du så ikke godt citere efter
netiketten på
<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>.
Se også min signatur.

Det vil gøre det nemmere og mere behageligt at læse dine svar -
tak.