NAT på broadcast-adressen
Fra : Paw P Larsen

Dato : 04-02-01 14:55

Hvis jeg

a) sætter et NAT entry i routeren til broadcast-adressen på portene
x - x+10
b) har en host på netværket med en webserver på port x+1
c) har en anden host med en webserver på port x+2

kan folk udefra så komme ind til de to hosts?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-02-01 16:43

On Sun, 04 Feb 2001 13:55:24 GMT, Paw P Larsen <nospam@wer.dk>
wrote:

> Hvis jeg [...] sætter et NAT entry i routeren til broadcast-
> adressen på portene x - x+10

Ønsker du at mappe en enkelt (valid) ydersideadresse til broad-
castadressen på det indre net?

Det afhænger af den enkelte router (og setup'et i øvrigt), om du
overhovedet får lov til det. Der vil også være forskel på, om
routeren overhovedet vil forwarde et directed broadcast til det
givne net.

Endelig er det vel temmelig tvivlsomt, om du kan få lov til at
konfigurere dine maskiner til at svare på HTTP på broadcast-
adressen.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Paw P Larsen

Dato : 04-02-01 16:59

Asbjorn Hojmark in
<1otq7t8j8hcm3m4miq8ffur6o671p8nmhg@news.worldonline.dk>:

>Ønsker du at mappe en enkelt (valid) ydersideadresse til broad-
>castadressen på det indre net?

Ja.

> [...]
>overhovedet får lov til det. Der vil også være forskel på, om
>routeren overhovedet vil forwarde et directed broadcast til det

Det er en Cisco 677 på en ADSL-forbindelse.

>Endelig er det vel temmelig tvivlsomt, om du kan få lov til at
>konfigurere dine maskiner til at svare på HTTP på broadcast-
>adressen.

Tanken var, at jeg på 192.168.1.0/28 sætter en DHCP-server til uddele
adresserne 192.168.1.1-7. På DHCP-klienterne vil der oftest være ICQ
installeret. For at sende/modtage filer virker korrekt, skal de have
en port. Fremfor at skulle konfigurere hver ICQ-klient hver gang
afhængig af IP-adressen, håbede jeg på at kunne slippe let omkring det
med NAT på broadcast adressen, og ICQ-klienten så ville svare.