Flytning af akvarie - hvad med filtret?
Fra : JS

Dato : 26-04-02 11:12

I forbindelse med istandsættelse af min lejlighed har jeg været nødt til at
flytte mit 128 l. akvarie. Det blev startet op for 2 uger siden så det er
ærgeligt det allerede skal flyttes. Jeg har flyttet fiskene (Molly og Platy)
til et andet akvarie men spørgsmålet er nu hvad jeg gør med det udvendige
filter (EHEIM 2224). Jeg går ud fra der på 2 uger er dannet sig en
bakteriekultur i filtret og det ville være rart at kunne "genbruge" det når
jeg om ca. 1 uge starter akvariet op igen. Er jeg nødt til at lade det køre
eller kan bakterierne overleve en uge uden at filtret er i funktion?.

Fra : Tom Manczak

Dato : 26-04-02 12:19

> [...]
køre
> eller kan bakterierne overleve en uge uden at filtret er i funktion?.

Det er bedst at lade det køre. Baktereierne kan dog danne cyster (meget
hårdføre, en måde at overleve på under trenge kår), men mange bakterier
går nok til. Det vil være bedst at tørre fx. filtersvampen, så lugter
den ikke.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, ICQ 110297734. removefishytoreplybyemail.

Fra : Miv

Dato : 26-04-02 14:54

´Det er livsfarligt for dine fisk at starte et filter der har været stoppet
i mere end 2-3 timer, uden fuldstændigt at rengøre det !!!!! Så snart der
ikke er "flow" gennem filtret begynder de fleste nyttige bakterier at
degenerere og bli'r dermed giftige, så la' det køre. Og ja, du har efter 14
dage allerede opbygget en fin nyttig bakteriekultur i filtret som det ville
være synd at sætte til.

M.v.h
Michael
miv@tdcadsl.dk
www.cichlids.subnet.dk

Fra : Tom Manczak

Dato : 26-04-02 22:19

> [...]
efter 14
> dage allerede opbygget en fin nyttig bakteriekultur i filtret som det

Ikke hvis du skiller det ad, lægger svampene m.m. til tørre. Det har jeg
gjort i et ½ år, uden dødsfald af den grund.

> ikke er "flow" gennem filtret begynder de fleste nyttige bakterier at
> degenerere og bli'r dermed giftige, så la' det køre. Og ja, du har
efter 14

Det er ikke helt rigtigt. Det er rettere en forskel i forskellige
bakteriers iltbehov. De gode får ikke nok ilt under stilstand/nedsat
flow, hvorfor de ikke udfører deres job. Rettere, de giver plads til at
andre giftige bakterier kan blusse op, eller nogle af de gode bakteriers
produkter ophobes til giftigt niveau.