MS Windows
briani 27239
Scandisk kører og kører
Fra : Carl Munk

Dato : 26-04-02 10:46

Hej En bekendt af mig har en Compaq med Windows 98, han kan ikke
defragmentere sin hd - og hans scandisk kører og kører 10 gange og
spørger igen om den skal køre. Jeg har prøvet alt men intet hjælper -
findes et andet program software el. lign. der GRATIS kan hentes på
nettet og rede trådene, fordi en hd-formattering skulle gerne kunne
undgås ?

Hjælp ønskes tak ....

Fra : ha

Dato : 26-04-02 11:13

> Hjælp ønskes tak ....

Prøv at køre defrag fra fejlsikker tilstand.

mvh
ha

Fra : Morten

Dato : 26-04-02 12:05

> Hej En bekendt af mig har en Compaq med Windows 98, han kan ikke
> defragmentere sin hd - og hans scandisk kører og kører 10 gange og
> spørger igen om den skal køre. Jeg har prøvet alt men intet hjælper -

Som nævnt i andet indlæg kan du prøve fra Fejlsikret tilstand (step på F8
under opstarten). Problemet er nok, at der kører øvrige programmer ved
siden af, som ikke vil være tændt i fejlsikret. Kørende programmer kan
defrag ikke lide.
Eventuelt kan du rydde op i c:\windows\temp. Er mappen godt fyldt, kan
det ofte hjælpe at slette på livet løs. Er det mere end et par dage siden der
sidst blev installeret noget, går du bare til den.

Den med at scandisk spørger om den skal køre igen og igen har jeg ikke
mødt før. Maskinen trænger nok til en omgang scandisk
Prøv evt. at gå i dos, skriv chkdsk. Det er dosudgaven af scandisk.
Men mon ikke problemet løses ved et forsøg i fejlsikret tilstand.

Mvh.
Morten

Fra : Gevaldi

Dato : 26-04-02 12:23

"Morten" <morten789@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Prøv evt. at gå i dos, skriv chkdsk. Det er dosudgaven af scandisk.

chkdsk er ikke det samme som scandisk, det
giver kun oplysning om det enkelte drev.

/Gevaldi

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-04-02 12:45

"Gevaldi" <georg_valdiREMOVENOSPAM@hotmail.com> wrote in message
> chkdsk er ikke det samme som scandisk, det
> giver kun oplysning om det enkelte drev.

chekdsk /f gør nøjagtig det samme som scandisk.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Morten

Dato : 26-04-02 13:11

> chkdsk er ikke det samme som scandisk, det
> giver kun oplysning om det enkelte drev.

Det har du da egentlig ret i, min fejl. Chkdsk virker ikke under win9x.
Jeg har lige forsøgt både i vindue (98se) og ren dos, og får samme
besked som her:
http://www3.sympatico.ca/rhwatson/dos7/z-chkdsk.html

Mvh.
Morten

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 26-04-02 21:31

CTRL+ALT+DEL
fremkalder joblisten. Stop alle kørende programmer undtagen Explorer.
Systray må vist nok også være aktiv. Derefter kan han defragmentere - også
selv om har ikke er i fejlsikret tilstand.
Det er et kendt problem, at hvis et program midt under en defragmentering
pludselig skriver til disken, så stopper den ca. ved 10% og starter forfra.
Mange programmer skriver jævnligt til disken, derfor må kun ovenstående
køre.

Kurt