Brug af andre end systemfonte i Applets?
Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 26-04-02 09:18

Hej,

Jeg har siddet og arbejdet lidt med at bruge andre fonte, end netop dem
som brugeren har installeret.
Jeg har et par krav til dette, nemlig at det både skal virke på Windows,
Linux og Mac. (Både IE og NS). Eventuelle løsninger der ikke opfylder
alle disse krav kan måske også bruges. Men det er det nuværende
udgangspunkt.

Det eneste jeg har fundet pt. som virker på disse platforme er PCFFont,
som i øvrigt virker 100% efter hensigten. Det eneste problem er altså
blot at fontene cirka fylder 150 kb pr. størrelse / type.

Dvs. hvis man har 3-4 forskellige fonte vil dette fylde 150 kb, hvilket
ikke kan siges er tilfredsstillende.

Spørgsmålet er nu om der findes ligende løsninger? Eller hvorledes kan
man undgå denne meget store loadtid?

(PCFFont kan eventuelt ses på: http://www.righto.com/java/fonts/)

Håber der er nogle der kan hjælpe, eller smide et hint eller 2?

Med venlig hilsen

Johan Holst Nielsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-04-02 09:28

Johan Holst Nielsen <johan@weknowthewayout.com> writes:

> Det eneste jeg har fundet pt. som virker på disse platforme er PCFFont,
> som i øvrigt virker 100% efter hensigten. Det eneste problem er altså
> blot at fontene cirka fylder 150 kb pr. størrelse / type.

Det er jo PCF-fonte, dvs rent bitmap. Vinder de noget ved at blive
placeret i en JAR-fil?

Jeg kiggede lige og det lader til at de TrueType ting jeg havde hoert
om i Java, ligger i Java 2D pakken, og er derfor i "kraever
plugin-afdelingen".

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 26-04-02 10:52

> Det er jo PCF-fonte, dvs rent bitmap. Vinder de noget ved at blive
> placeret i en JAR-fil?

Har endnu ikke prøvet en JAR fil...
Men har f.eks. prøvet lidt med ZIP (dog uden at få det endegyldig til at
virke, er ikke helt Java nørd endnu... men sikkert godt på vej )..
Med en zipfil kan jeg få dem ned under en 10% af den oprindelige?
Er en JAR komprimering lige så god som f.eks. ZIP?

Well... jeg vil lege lidt med det, i morgen aften tror jeg Men kom
endelig med flere bud, hvis der er sådanne?
Problemet ligger jo i at Mac og PC bruger 2 forskellige PS fonttyper
(utroligt man ikke kan finde en standard!). Måske hjælper det når Mac ryger
over på OS X?

mvh
Johan

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-04-02 10:55

> [...]

> Med en zipfil kan jeg få dem ned under en 10% af den oprindelige?
> Er en JAR komprimering lige så god som f.eks. ZIP?

En JAR fil er en ZIP-fil med nogen ekstra faciliteter. Hvis
størrelsen er tilfredsstillende med ZIP, så gå videre den vej

Da det er en applet du vil lave, er det klart sådan du skal pakke data
ned på Webserveren for at gøre overførselshastigheden mindst mulig.

> Problemet ligger jo i at Mac og PC bruger 2 forskellige PS fonttyper
> (utroligt man ikke kan finde en standard!). Måske hjælper det når Mac ryger
> over på OS X?

Næppe. Jeg har ikke rodet med det endnu.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 26-04-02 11:53

> En JAR fil er en ZIP-fil med nogen ekstra faciliteter. Hvis
> størrelsen er tilfredsstillende med ZIP, så gå videre den vej

Aah, men bliver jo også klogere hver eneste dag
Størrelsen er rimelig på en ZIP fil, dog var der intet i vejen for den fyldte
mindre Men det kunne være en god begyndelse. Så det vil jeg prøve...

> Da det er en applet du vil lave, er det klart sådan du skal pakke data
> ned på Webserveren for at gøre overførselshastigheden mindst mulig.

Jep... netop derfor... og hvis jeg kan få det ned på 20 kb for at den kan begynde
at rendere (eller hvor lidt det nu bliver) så må en ventetid på 5 sekunder for 56
K modems vel også være ok? Det er jo ikke meget mere end et almindelig rimelig
JPEG billede

Ok!

mvh
Johan

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 26-04-02 18:17

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, Johan Holst
Nielsen <johan@weknowthewayout.com> just offered me, he muttered some
weird stuff, and I had to correct this gibberish:

> [...]
>K modems vel også være ok? Det er jo ikke meget mere end et almindelig rimelig

Jeg vil påstå at 20 kb. er "ingenting", hvis en bruger sidder og
benytter appletten er de 5 sekunder ikke lang tid. Hans opmærksomhed
er jo allerede rettet mod appletten.

En måde du kunne vælge var først at downloade fonten når en bruger
skal benytte denne - Og så lave en fin progressbar?
--
Nano Martin Mouritzen Phone +45 24899896
Vesterbrogade 30C. 2. Programmer Advanced Simplicity

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 27-04-02 15:46

> [...]
>
> En måde du kunne vælge var først at downloade fonten når en bruger
> skal benytte denne - Og så lave en fin progressbar?

Hej Martin :)

Nej men de 20 kb er ikke det store problem, men pt. kan brugeren vælge mellem 10
fonte. (Måske flere med tiden) dermed ryger vi allerede nu på på 200 kb, hvis der skal
preloades, så den del går ikke.

Den del med procesbaren er allerede lavet, desværre blot hvor den loader de nuværende
500 kb, for en font. Lige nu sidder jeg og bikser med at lade appleten lave andre
beregninger mens fontene downloades, for at minimere tiden mest muligt.

Det jeg gør pt. er at åbne en Stream og hente fontene Men jeg vil bikse videre med
det.... det lykkes nopk på et eller andet tidspunkt. (Kan eventuelt share en fuld
PCFFont udvidet pakke med jar filer i stedet?)

mvh
Johan

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 27-04-02 17:47

> [...]

>fonte. (Måske flere med tiden) dermed ryger vi allerede nu på på 200 kb, hvis der skal

Well, min Pointe var jo netop at du ikke behøver preloade (Uden jeg
ved heeeelt hvad din applet går ud på).

Du kan evt. lægge fontene for sig selv, uden for jar filen, og lade en
bruger selv vælge hvilke fonte han vil se. - Og skrive ved siden af
hvor meget de fylder. - Så kan han få en idé om at det tager lidt tid.

> [...]
>beregninger mens fontene downloades, for at minimere tiden mest muligt.

Hvis du lægger det hele i en Jar fil, vil hele jar filen blive
downloadet før appletten kan vises. Med minimeringen af fontene kan
det vel blive acceptabelt?

>Det jeg gør pt. er at åbne en Stream og hente fontene Men jeg vil bikse videre med
>det.... det lykkes nopk på et eller andet tidspunkt. (Kan eventuelt share en fuld
>PCFFont udvidet pakke med jar filer i stedet?)

Det sidste forstår jeg vist ikke lige helt.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 27-04-02 18:25

> Well, min Pointe var jo netop at du ikke behøver preloade (Uden jeg
> ved heeeelt hvad din applet går ud på).

Nej, det er også svært at forklare

> Du kan evt. lægge fontene for sig selv, uden for jar filen, og lade en
> bruger selv vælge hvilke fonte han vil se. - Og skrive ved siden af
> hvor meget de fylder. - Så kan han få en idé om at det tager lidt tid.

Ja, men går ikke. Også på grund af trafikmæssige årsager... 500 kb pr. bruger (nok lidt
lavt sat) det betyder både et forstørret load på serverne + brugerne bliver "hængene"
længere end nødvendig (ikke fordi det gør noget, men stadig, kan værre irriterende for
brugeren) + måske en enorm trafikregning fra min udbyder...

> Hvis du lægger det hele i en Jar fil, vil hele jar filen blive
> downloadet før appletten kan vises. Med minimeringen af fontene kan
> det vel blive acceptabelt?

Hmmm, ja det er nok et problem.
Er det muligt f.eks. smide fontene i pakker ala f.eks. font-arial.zip og smide den ned til
brugeren, og pakke dem ud der? Vil det ikke løse en del af problemerne? Har dog ingen
erfaring med java.util.zip som jeg regner med skal bruges til det formål? Burde dette ikke
være muligt

> Det sidste forstår jeg vist ikke lige helt.

Gør jeg heller ikke selv, efter en nærlæsning

mvh
Johan Holst Nielsen

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 27-04-02 18:41

> [...]

>brugeren) + måske en enorm trafikregning fra min udbyder...

Jeg syntes de 500 kb. er højt sat. - Hvis du pakker fontene er de jo
(efter dit eget udsagn) ca. 1/10 af størrelsen.

> [...]
>erfaring med java.util.zip som jeg regner med skal bruges til det formål? Burde dette ikke

Jo, det er bestemt muligt, men husk at .jar er også zipfiler, du kan
derfor også vælge at pakke dem. - Men ja, du kan også vælge at lægge
fontene på den måde du foreslår. java.util.zip er ikke svær at bruge,
jeg vil næsten påstå at du kan bakse funktionaliteten sammen på 10
minutter ved at læse API dokumentationen. Ellers er du velkommen til
at oprette en ny tråd ang. problemet.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 27-04-02 18:54

> Jeg syntes de 500 kb. er højt sat. - Hvis du pakker fontene er de jo
> (efter dit eget udsagn) ca. 1/10 af størrelsen.

Ja, puha... det er jo også lørdag.
Nej pt. vil den så være 200-250 kb. med de 10 fonte som der er...

> [...]
> jeg vil næsten påstå at du kan bakse funktionaliteten sammen på 10
> minutter ved at læse API dokumentationen. Ellers er du velkommen til

Vil jeg gøre... og tak for hjælpen... har kigget lidt løst på API'en Og det ser jo ret
enkelt ud

mvh
Johan