MS Windows
briani 27239
Partitionsstørrelse?
Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 26-04-02 08:17

Jeg har en bærbar med 2 partitioneer.

OS = WinXP Pro UK.

C-drevet er en FAT32 partition på 17GB , og D-drevet er en NTFS
partition på 3GB. Jeg ville nu gerne have fordelingen forskubbet til
f.eks. 8GB på C og 12GB på D.

Hvordan gør jeg det lettest?

Hvis jeg skiftede C drevet til NTFS ville jeg så med windows kunne
forskyde størelserne på partitionerne sådan uden videre. Eller
slipper jeg ikke for at skulle igang med partition magick?

Det er for mig underordnet hvilket filsystem der er på drevene.

Fra : Morten

Dato : 26-04-02 08:57

> [...]
> forskyde størelserne på partitionerne sådan uden videre. Eller
> slipper jeg ikke for at skulle igang med partition magick?

Windows kan ikke ændre på størrelsen af drevene uden en formatering først,
men det kan fx Partition Magic, som du nævner. Om programmet kan
ændre på størrelsen af drev med forskellige tabeller, aner jeg ikke, men de
kan da laves om til samme format først:

"Convert between File Systems without losing data - With PartitionMagic,
convert file systems without losing data. Conversions include FAT to FAT32
and NTFS; FAT32 to FAT; NTFS to FAT and FAT32; Primary to Logical
and vice versa; and FAT32 to NTFS under Windows 2000 Professional."
Dette er snippet fra http://www.powerquest.com/partitionmagic/pm7details.html

Mvh.
Morten

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 26-04-02 10:31

Morten, for lige at citere noget af det du skrev i
dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> nævner. Om programmet kan ændre på størrelsen af drev med
> forskellige tabeller, aner jeg ikke, men de kan da laves om til

Nu er det en arbejds PC, så jeg har P. Magic. Jeg har bare aldrig
"turdet" bruge programmet Jeg installerede det dog alligevel, og
prøvede. Hmm.. Overraskende let

Valgte bare "resize partition", så blev jeg spurgt om hvorfra og
hvortil. PM. klarede selv FAT/NTFS spørgsmålet. Lækkert.

Så jo PM kan ændre størrelse på drev med forskellig filsystem

- Bare som afsluttende orientering...

Tak for hjælpen..

Palle

Fra : Morten

Dato : 26-04-02 11:55

> [...]
> hvortil. PM. klarede selv FAT/NTFS spørgsmålet. Lækkert.
>
> Så jo PM kan ændre størrelse på drev med forskellig filsystem

Jamen, det er jeg da glad for at høre. Så kender jeg den finte til
en anden god gang

Mvh.
Morten